MENTALBESKRIVNING PÅ GINNIS f.100305 Aberlours Soft Touch, perro de agua espanol



Mentalbeskrivare Pernilla Persson

VILKEN TREVLIG HUND DU HAR SADE PERNILLA NÄR VI VAR FÄRDIGA MED MENTALBESKRIVNINGEN.
Det visse du väl innan kommenterade sonen när vi kom till Kalmar på eftermiddagen.

NU ÄR DET ALLTSÅ GJORT!
I lördags var vi på Brukshundsklubben för att göra MH på Ginnis för att kunna tävla i BRUKS.
               OCH IVRIG VAR HAN NÄR VI KOM TILL FRAM TILL KLUBBEN.
Jag kommer att beskriva resultatet men jag skickar det också till dig Susanne och till Perroklubben.
Tack Malin för att du var så snäll och tog bilderna! 
 
Det är Monica som instruerar oss.

1a. Kontakt, Hälsning

4

Tar kontakt själv

1b. Kontakt, Samarbete

4

Följer med villigt. Engagerar sig i testledaren.

1c. Kontakt, Hantering

4

Accepterar

2a. LEK 1, Leklust

4

Startar snabbt, leker aktivt

2b. Lek 1, Gripande

3

Griper med framtänderna

2c Lek 1 Gripande och Dragkamp

5

Griper direkt med hela munnen, drar emot. Ruskar även under den passiva delen tills testledaren släpper.



GINNIS ÄR EN MYCKET SOCIAL VARELSE! Inte rastypiskt precis men väldigt skönt.



Tur att jag hade brandslangen med mig. Annars hade han tagit väldigt god tid på sig att släppa leksaken.


Jag har inga bra bilder på förföljandet eftersom Malin fick stå väldigt långt ifrån. Ginnis hade svårt att se vart den där trasan tog vägen. Han ser dåligt på långt håll, upplever jag.
 Sedan fattade han inte att han fick sticka iväg utan att jag gav tillåtelse.
Lydig vovve!
När jag sedan stod passiv och struntade i Ginnis stod han bara stilla på samma ställe och tittade på mig ibland och undrade hur länge jag hade tänkt att stå stilla där.

3a. Förföljande

4/3

Första gången: Startar med hög fart, målinriktat- bromsar in vid bytet.

Andra gången: Startar långsamt. Kan öka farten. Fullföljer

3b. Gripande

3/2

Griper tveksamt eller med tidsfördröjning/griper inte, nosar på föremålet.

4 Aktivitet (passiv matte)

2

Är uppmärksam och lugn- står.

5a. Avståndslek, intresse (aktrivitet/samarbete med främmande person på avstånd)

3

Intresserad, följer figuranten utan avbrott.

5b. Avståndslek, Hot/aggresivitet

1

Visar inga hotbeteenden

5c. Avståndslek, Nyfikenhet

5

Går fram direkt till figuranten utan hjälp.

5d. Avståndslek, Leklust

5

Griper direkt, drar emot, släpper inte.

5e. Avståndslek, samarbete

4

Är aktiv mot figuranten. Visar även intresse mot passiv figurant.

Skuttande figurer i skogen var inga problem.


 Snabbt dit och lekte när han fick lov.

SEDAN BLEV DET LITE LÄSKIGARE!

6a. Överraskning, rädsla

(3 m framför hunden rycks en overall upp)

3

Gör undanmanöver utan att vända bort blicken.

6b. Överraskning, hot/aggresivitet

1

Visar inga hotbeteenden

6c. Överraskning, nyfikenhet

2

Går fram när föraren sitter på huk och talar till overallen och lockar på hunden.

6d. Överraskning, kvarstående rädsla

1

Ingen tempoförändring eller undanmanöver.

6e. Överraskning, kvarstående intresse

3

Stannar upp, luktar på overallen vid minst två tillfällen


FRAMÅT MARSCH MOT OKÄNT ÖDE!

DET DÄR MATTE FÅR DU GÅ FRAM TILL SJÄLV. JAG STANNAR HÄR OCH VÄNTAR PÅ MATTE.

FÖR JAG ÄR EN VÄLDIGT NYFIKEN HUND.
ASCH - BARA EN TYGTRASA. NU GÅR VI.


SKRAMMEL ÄR VÄL INGET ATT BRY SIG OM.

7a. Ljudkänslighet, rädsla

(Plåtskrammel vid passerande)

2

Hukar sig och stannar.

7b. Ljudkänslighet, nyfikenhet

5

Går fram till skramlet utan hjälp

7c. Ljudkänslighet, kvarstående rädsla

1

Ingen tämpoförändring eller undanmanöver

7d. Ljudkänslighet, kvarstående intresse

2

Stannar upp. Luktar och tittar mot skramlet vid 1 tillfälle.

 



MEN NU BLIR DET RIKTIGT LÄBBIGT!

8a. SPÖKEN, Hot/agg.

 (två vitkädda spöken)

5

Visar hotbeteenden och flera attacker

8b. Spöken, Kontroll

4

Kontrollerar och handlar mot båda spökena. Kortare avbrott.

8c. Spöken, Rädsla

5

Backar längre än kopplets längd.

8d. Spöken, Nyfikenhet

1

Går fram till figuranten när föraren tagit av figuranten huvudbonad. Går inte fram inom tid.

8e. Spöken, Kontakt med figurant i spökdräkt

3

Besvarar kontakten med figuranten

FÖRSÖK INTE FÅ MIG ATT GÅ FRAM TILL DESSA KONSTIGA FIGURER I FÖRSTA TAGET. JAG SKÄLLER UT DOM SÅ FÅR JAG SE OM DE FÖRSVINNER.



VART TOG MATTE VÄGEN. SKA JAG VÅGA FÖLJA MED HENNE?

DET ÄR NOG INTE SÅ FARLIGT I ALLA FALL.

SKA VI LEKA NU IGEN!
K U L!
OCH ATT DET SMÄLLER AV SKOTT SAMTIGIT DET SKITER JAG FULLSTÄNDIGT I!

9a. LEK 2, Leklust (föraren leker med lös hund)

4

Startar snabbt, leker aktivt

9b. LEK 2 Gripande

4

Griper direkt med hela munnen

10 SKOTT

1

Visar ingen berördhet.

Jag VISSTE att han skulle
 vara mera rädd för spöken än för ljud.

Så har var Bengts (appelltränaren) kommentar som råkade komma på ett helt annat inlägg.

Grattis Margareta o Ginnis till ett väl genomfört MH. Är inte det minsta förvånad över resultatet, detta hade jag förväntat mej!
Nu är ni klara för att tävla!
Välkommna i gänget!


Skriv gärna en kommentar!
För att komma till startsidan måste du klicka på BLOGGTITELN!

#1 - - Susanne:

Jag säger ju att Ginnis är PERFEKT! Vilket UNDERBART MH!!!

Och vilken UNDERBAR matte som gör allt detta roliga med sin trevliga hund. Ingen slump att han är så trevlig.

KRAAAAAM från den stolta uppfödar'n

#2 - - Anita:

Vilken duktig Ginnis och vilken duktig matte.

#3 - - Malin:

Hej! Nu har jag äntligen varit inne och kollat! Bilderna blev ju helt ok, för att vara jag i alla fall!

Duktiga Ginnis=)

/Malin