REGNET DET BARA ÖSER NER

"Regnet det bara öser ner - och jag blir så våt om både skor och strumpor...............
och var har du våran sol som jämt skulle lysa på den väg vi vandra?" (S O Bagge)

Ja, jag blev väl inte så våt precis. Skorna kanske lite men jag var regnskyddad från topp till tå.
MEN GINNIS!

HAR NI SETT NÅGOT SÅ YNKLIGT?
OCH DET SKA VARA EN VATTENHUND!
Men för Ginnis gäller vatten som redan finns på backen, i havet, i sjön eller i skitiga diken.
DET FÅR INTE KOMMA UPPIFRÅN.
Kommer man sedan in i skogen så finns det i alla fall "paraplyn" att gömma sig under.


Till skillnad från Ginnis så gillar jag att gå ute i vårregnet. Bara man är klädd och det var ju jag.
Det doftar gott och nu är alla fåglar i full gång med vårsången.
Den härligaste att höra är KOLTRASTEN tycker jag och det finns det gott om har.


Koltrasten är en sångfavorit men när sädesärlan kommer i början av april njuter jag av att se den SPATSERA omkring på ladugårdsbacken.
Tidigare år har den kommit 5 april men i år såg vi den inte förrän 11 april.

På morgonen när Ginnis och jag först var ute i trädgården fotograferade vi (alltså bara jag - inte Ginnis) också en av mina älsklingsblommor (liljekonvaljerna får vi vänta på ett tag till) och det är GULLVIVOR.


DET VAR LITE SVÅRT ATT FOTA EFTERSOM DE RÖRDE SIG I VINDEN.
Ännu svårare var det att ta bilder på en annan favorit i växtvärlden.
PÄRLHYACINTERNA!
Många har blivit uppätna av rådjuren precis som våra tulpaner och så håller de sig inte stilla.

Nästan som små blåbär men jag får snart satsa enbart på gula blommor eftersom rådjuren (NU) struntar i dom.
Några som i alla fall får stå kvar är LUNGÖRTEN men de kom så tidigt så de blev skadade av frosten.
Ganska oanserliga men i alla fall...

Efter lunchen tog Ginnis och jag en promenad i Rosengården (Karlshamn inte i Malmö).

Jag gillar alltså inte bara vårregn utan också alla blommor som kommer på våren.
MEN VAD JAG VILL NU ÄR ATT LÄGGA MIG PÅ SÄNGEN OCH LÄSA EN BRA BOK!

DÄR ÄR NÄMLIGEN UPPTAGET AV EN MYCKET VÅT HUND.
INTE SÅ MYSIGT DÅ ELLER HUR?

DET FÅR BLI SOFFAN.


I alla fall en stund.
Vi ska iväg till Brukshundsklubben på den allmänna träningen.
Det ska bli intressant att se om det går att träna PLATSLIGGANDE med Ginnis i blötan.
På lördag ska vi prova VILTSPÅR för första gången när det är "Träning med gänget".