ALLAKTIVERINGSKURS PÅ KLUBBEN

 
NU HAR GINNIS OCH JAG BÖRJAT PÅ ÄNNU EN KURS.
DET VILL SÄGA ATT DET BARA ÄR JAG SOM HAR BÖRJAT ÄNNU EFTERSOM FÖRSTA GÅNGEN VAR EN TRÄFF UTAN HUNDAR.
DET ÄR EN AKTIVERINGSKURS DÄR VI KOMMER ATT TRÄFFAS EN GÅNG PER MÅNAD.
 
Det blir träning av olika slag och kan förändras efter deltagarnas önskemål.
Jag hoppas att vi också kan prova viltspår.
Denna kurs är ett perfekt komplement till rallylydnaden.
 

Karlshamns Brukshundklubb

Träningsplan – Allaktiv

Kursstart (utan hundar)

Presentation och inventering av deltagarnas kunskapsnivå

Genomgång av syftet med kursen

Genomgång av upplägget som bygger på samarbetsövningar (S) och fältarbete (F)

 

Träff 2 torsdag30 augusti Röda ladan

(F) SPÅRNING

 

Deltagarna delas in i parvis och lägger spår åt varandra

Ledaren visa gripande av spårpinnar under väntetiden

Fika och utvärdering av spårövningen

 

Individuell och gruppövning

  • Sättande- kvarsittande
  • Kontakttagande

 

Träff 3 tisdag 18 september klubben

(S) APPORTERING

 

Ledaren visa inlärning av apportering

Individuell övning

  • apportering

Fika och utvärdering av apporteringsövningen

Individuell och gruppövning

  • Läggande -kvarliggande
  • Ställande- kvarstående

Till nästa gång:

Läs om personsök

Träff 4 tisdag 23 oktober Långasjönäs

(F) SÖK

 

Genomgång av vindmarkering och ljudmarkering

Gruppövning

  • Vindmarkering
  • ljudmarkering

Visning av personsök.

Gruppövning

  • personsök Fika och utvärdering av övningen

 Individuell och gruppövning

  • Inkallning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Träff 5 lördag 24 november klubben

(S) AGILITY

 

Visning av agility

Gruppövning

  • Moment tunnel

Fika och utvärdering av agilityövningen

Grupparbete

Till nästa gång inför spårning att fundera på:

  • Fältspår alt skogsspår
  • spårlängd
  • ålder på spåret
  • antal föremål
  • slutföremål

Träff 6 Lördag 8 december Hjälmsa

(F) SPÅRNING

 

Genomgång av varje ekipages val av upplägg inför spåret

Deltagarna tränar parvis och lägger spår åt varandra

Fika och utvärdering av spårövningen

 Individuell och gruppövning

  • Gå i koppel- linförighet
  •  Okopplad hund- fritt följ

Parövning

  • Möten under promenad

Till nästa gång:

Läsa om budföring och rapport.

Träff 7 lördag  19 januari Långasjönäs

(F) RAPPORT/ BUDFÖRING

 

Visning av momentet budföring

Gruppövning

  • Budföring

Övriga hundar är uppbundna under tiden

Fika och utvärdering av övningen

Gruppövning

  • Läggande på avstånd

 

Grupparbete

Till nästa gång:

Läsa om uppletande av föremål

Träff 8 Söndag 24 februari Nytorpet

(F) UPPLETANDE och BALANS/KLÄTTRING

 

Visning av uppletande

Individuellövning

  • uppletande
  • Balans/klättring

Fika och utvärdering av övningarna

 

Gruppövning

  • Inkallande- störningsträning

 

Träff 9 24 mars Ronneby

(S) ALLMÄNLYDNAD/ STADSPROMENAD

 

Individuella övningar med långkoppel/spårlina knuten runt magen:

  • fyrklövern
  • mingel/kom
  • sitt
  • ligg
  • passeringsövningar

Gruppövning

  • Triangeln

Fika och utvärdering  av dagens övningar

Träff 10  Sjöarp

AVSLUTNING /RALLYLYDNAD

 

Gruppövning

  • Skogspromenad med allaktiveringskorten och tipsfrågor

Fika

Information om fortsatt utbildning

Kursutvärdering

 

 

MÅLET ÄR ATT FÅ EN FÖRDJUPAD RELATION MED SIN HUND.

Tanken är väl att jag ska vara så intressant att Ginnis slipper jaga iväg efter allt som rör sig.

Kursen ska också ge mental aktivering.

(Ginnis letar godis i trädgården)

 

Väcka mitt intresse att vilja fortsätta att träna.

Och jag kan berätta att någon ringde från Brukshundsklubben och talade om att jag kommit med på kurs i tävlingslydnad - fast jag inte anmält mig. 

Kanske hade någon sett mig och Ginnis på planen och tyckte att jag behövde en sådan kurs.

Och det behöver vi men det får vänta fram till våren.

 

Bra är ändå att ett av Aktiveringskursens mål är just STÖRNINGSTRÄNING!

DET ÄR NÅGOT SOM VI BEHÖVER TRÄNA PÅ VÄLDIGT MYCKET.

INGEN NOS I BACKEN OCH INGA RYCK I KOPPLET ELLER MORRANDE TILL ANDRA HUNDAR NÄR VI MÖTS PÅ GATAN!

Det är bara det att Ginnis inte gör detta - rycker och morrar alltså - när vi är bland många hundar.

Bara på gatan och mest på grannhundarna.

Nosen i backen däremot gäller vid rallybanan!

Tyvärr!

Här är i alla fall de hundägare som ska vara med på kursen.

Elisabeth är intruktör även på denna kurs och till sin hjälp har hon Malin.

Kul att Malin är med som ledare. Vi har gått på flera kurser tillsammans.

Gunn och Madde är också "gamla" vänner.

Barbro har jag inte träffat tidigare.


Inte heller Mona men Lise-Lotte känner jagt så klart.

Lena har vi tränat rally tillsammans med men hon kommer nu att träna sin nya basset.

Annika har jag nog aldrig träffat.

Ännu en Lise-Lott och dessutom Anette.

 Elsisabet berättar om kursen och delar ut lite papper.

Vi fick också presentera oss och berätta om våra hundar.

Ni ser säkert vem som är JAG!

Klicka på småbilderna så blir de stora!

FIKAPAUS UTE I DET VARMA OCH SKÖNA VÄDRET.

JAG SER VERKLIGEN FRAM EMOT FORTSÄTTNINGEN PÅ DENNA KURS.

INGA KRAV - BARA KUL!

OCH DET SISTA MÅLET MED KURSEN ÄR SOCIAL SAMVARO!

 Som vanligt gillar jag kommentarer!

#1 - - lena Nellbring:

Kul med din blogg. Men jisses va många magar jag har hahah. Ja det ska bli kul med kurs.och social samvaro. Jätte viktigt, både för mattar och hundar.
Hoppas det inte blir fler magar bara hihi