ÄNDLÖST MED BESÖK - ELLER

NU SKA NI INTE TRO ATT JAG TYCKER DET ÄR TRÅKIGT MED BESÖK!
SLÄKT, VÄNNER, BARN OCH BARNBARN ÄR ALLTID VÄLKOMNA!
 
De enda som tycker det är pest när det kommer folk hit är katterna.
De vågar inte komma in.
Särskilt gäller det Julle.
När Susanne och Katarina var här fick jag in honom halv två på natten.
Och då skrek kan utanför något förskräckligt.
Det var ingen mer katt här utan jag tror det var räven som brukar vara på tomten.
Det är därför jag vill ha katterna inne på nätterna.
 
UNDER MÅNDAGEN OCH TISDAGEN FICK VI BESÖK AV DOTTER OCH BARNBARN.
Då fick jag inte heller in Julle men vid ca 01.30 (samma tid som ovan fast det ser annorlunda ut) gick jag ut för att försöka locka in honom.
Han var nämligen hela tiden på tomten eller på åkern precis utanför.
När jag öppnade ytterdörren hörde jag ett väldigt rassland, slaffsande och grymtande.
VILDSVIN!
OCH DOM ÄR INGA VÄLKOMNA BESÖKARE DET KAN JAG TALA OM.
Jag ställde mig och lyste på havreåkern närmast huset med min starka pannlampa.
Då kutade några grisar iväg upp mot bilvägen.
När jag klappade i händerna så sprang det ÅTTA grisar iväg.
OCH STRAX INTILL SATT JULLE!
Och inte vågade han sig in.
Tur att det inte var någon jägare ute!
Dom får gärna skjuta varendas vildsvin men inte min katt.
 
Julle fick jag in på morgonen och sedan fick han vara inne tills idag på morgonen.
 
Att Magdalena, Emil och Maja kom hit var i alla fall roligt.
Maja följde med mig när jag skulle gå ut med Ginnis.
Hon hade glömt sin kofta hemma så hon fick låna en av mig.
Den är slimmad på mig men Maja blev fin. Bara lite uppkavlade ärmar.
SÖTNOS!
Emil är inte lika morgonpigg.
Vilka sommarlovslediga 16-åringar är det egentligen?
Han satt uppe och spelade på sin elbas halva natten.
FRUKOST VID 11.00 VAR OVANLIGT TIDIGT.
SKÄRP DIG NU EMIL OCH SE LITE NORMAL UT!
Emil ska börja gymnasium i Torsås och ska bo där.
Han hade hittat ett kanonboende i ett härligt hus fullt utrustat och med sju rum med plats för fem elever.
 
Men säg den glädje som varar.
 
Magdalena hade fått veta att han var just nu den enda hyresgästen och då kunde ägarna inte hålla igång huset med el och värme.
Vi fick alltså åka till Torsås för att snabbt hitta ett nytt boende och skolan börja på måndag!
Maja väntade utanför det kommunala bostadsbolaget medan Emil och Magda var inne och kollade.
Ginnis väntade i bilen. KOOL kille kom ut för att vi skulle kunna köra iväg och titta på nytt boende.
 Vi hade senare ett långt samtal om det var respektlöst eller ej att viktiga samtal förs med solglasögon på.
OCH MAN SER SIN EGEN SPEGELBILD!
 ÖGONEN ÄR SJÄLENS SPEGEL OCH I ALLA FALL JAG VILL SE ÖGONEN PÅ DEN JAG PRATAR MED.
OM JAG FÖR ETT VIKTIGT SAMTAL!
 
Vackra ögon har han ju Emil.
Och kramgo är han också!
 Iväg till nästa ställe för en koll och Maja och jag väntade i bilen.
BOENDET ÄR ÄNNU INTE LÖST!
Och bara fyra dagar kvar att ordan på och då är det lördag/söndag inräknat.
Lite nervöst!
 
Väl hemma igen åt vi fiskgratäng utam Maja som åt pizza.

Idag har det varit tomt i huset och Ginnis och jag tog tillvara på solen och värmen.
Först vid Campingområdet vid badet Kollevik.
Ginnis badade fast inte på den allmänna badplatsen förstås.
Efter lunch travade vi iväg till bryggan.
 
SADE JAG ATT DET VARIT ÄNDLÖSA BESÖK?
Det fortsatte vid bryggan.
MEN DÄR VAR DET INTE ÄND(ER) LÖST IDAG.
För titta vad som kommer där ute i vattnet!
FLERA ÄNDER!
Upp på bryggdelen som slet sig i vintras och ännu inte är lagad.
 Lite rengöring.
 Jag tycker dom är mysiga och välkomna besökare.
Ginnis var väldigt intresserad när dom simmade över till betongfundamenten där bryggan ska vara.
Om den nu kommer dit någon gång.
 
Men nu sticker vi.
 
Det var tre änder och de simmade ändlöst omkring bland bryggorna.
Men inte änderlöst alltså!
Nya besök i morgon?
#1 - - Anita:

Änderna här i hamnen får inte behålla sina ungar, som är som små bollar. Det finns mink i hamnen,som tar dem. Däremot har svanen åtta ungar,som föddes för ett par månader sedan och de mår bra. Åtta är ovanligt många för en svan. Vildsvin har vi inga tack och lov. Ha det bra.

#2 - - Petra & Timja:

Hej Margareta! Jag söker efter någonstans att bo i Gränna o fick tips om att du eventuellt kunde ha plats. Är det så att du vill bo själv så förstår jag det. Det är bara jag o Timja som behöver husrum lördag till söndag o naturligtvis delar vi kostnaden. Petra

Svar: Om jag åker dit själv så får du gärna bo med mig och Ginnis men jag vet ännu inte om det blir så. Jag hör av mig så fort jag vet. Margareta
Margareta