BESLUTSÅNGEST

JUST NU KÄNNER JAG MIG SOM EN RIKTIG VELPOTTA!
JAG KAN INTE BESTÄMMA OM VI SKA PERROPROMENAD VID BRÄKNE hOBY OCH SALSJÖN ELLER BEGE OSS ANDRA HÅLLET OCH STANNA VID LÅNGASJÖNÄS UTANFÖR KARLSHAMN.
 
JAG HAR TAGIT GINNIS OCH PROVGÅTT!
 
Vid Salsjön finns det ingen camping så där är säkert mindre med folk i mitten av september, alltså söndagen den 16 september.
Där är heller inte naturreservat så det är lättare att släppa hundarna.
 
Men den rundan som jag känner till är enbart på 1,7 km och det tycker jag är för kort.
 DET ÄR LIKA MYCKET VILDSVIN DÄR SOM I DE FLESTA SKOGARNA I BLEKINGE.
Jag får åka dit och kolla en gång till.
 
Idag har Ginnis och jag varit vid Långasjönäs.
Området Långasjönäs naturreservat består av djupa granskogar i norr och lummiga ek- och bokskogar i söder. Här finns ett tiotal sjöar, varav Långasjön med sina fina sandstränder och rena vatten är den största.

Reservatet har en gång tillhört två stora egendomar i var sin by; Långasjönäs och Södra Hoka. På 1700-talet och 1800-talet fanns här både pappersbruk och ett 20-tal torpställen. Av de flesta byggnaderna återstår nu bara ruiner. Gamla torpmiljöer, stenmurar och odlingsrösen är spår som vittnar om områdets historia.
Där finns strövstigar på mellan 1 km och 8 km.
 
Vi gick en runda på ca 1 mimme idag.
DÄR ÄR NATURRESERVAT OCH DÄR FINNS CAMPINGSTUGOR SOM ÄR TILLGÄNGLIGA TILL SLUTET AV SEPTEMBER!
 
MEN DÄR ÄR VÄLDIGT VACKERT!
Ginnis och jag gick längst med Långasjön stora delar av promenaden och Ginnis kunde inte fatta varför han inte fick hoppa i hela tiden.
VI KAN VÄL I ALLA FALL RO UT EN BIT?
Det var inte så väldigt mycket folk i stugorna och ännu mindre blir det väl nu när skolorna startar.
Till slut gick det inte att stoppa Ginnis.
I PLURRET!
VA´, FICK JAG INTE HOPPA I?
Men matte!
Jag kan väl få bada?
Har du inget att kasta till mig?
Ta bort det där våta kopplet!
Det finns alltså gott om ställen för hundarna att bada på som inte är den allmänna badplatsen. Och ganska bra botten också.
UT IGEN!
NÄHÄ!
DU TÄNKER INTE SLÄPPA MIG.
DÅ FÅR JAG VÄL KÄKA LITE GRÄS I STÄLLET.
VA´?
VILL DU ATT VI SKA GÅ?
Vi fortsätter förbil alla campingstugor och över på andra sidan näset.
Där är mer skog.
OCH MER MYGG!
Men samma sjö.
Och där var ju Ginnis tvungen att bada igen.
Nu utan koppel eftersom där inte finns några människor.
Jag är inte ens säker på att det tillhör naturreservatet.
 
Snart var vi i alla fall nästan tillbaka där jag ställt bilen.
Först förbi det gamla pappersbruket.

Långasjönäs Pappersbruk nämns första gången 1762. Efter en brand 1857 då pappersbruket brann ner uppfördes fabriksbyggnaden i sten. Pappersbruket drevs fram till 1919 då bruket ännu en gång brann ner till grunden och verksamheten flyttades till Kisa. Ruinen finns fortfarande kvar att se.
Jag har visat bilder därfrån tidigare också.


På den gamla bilden arrendatorbostaden till pappersbruket.

Huset finns fortfarande kvar och det var där vi parkerade.
Jag blir så sur på mig själv när jag har svårt att bestämma!
 
HJÄLP MIG!
SYNPUNTER I KOMMENTARERNA, TACK!
#1 - - pia wennersten:

Jag tycker du skall ta Långasjö. Synd att det är för långt att åka. Men vi ses i Gränna. Skall bli så kul att träffa Er,
Kram Pia,Evita o Thea

#2 - - Ann-Marie & Zune:

Jag känner igen velpottandet. Är likadan. Jag röstar på Långasjö :-)

#3 - - Petra & Timja:

Jättebra, jag kollar andra möjligheter så länge! Kram Petra

#4 - - Anita:

Vilka vackra prommenadstråk. Förstår att det är svårt att välja.