ROSOR

 
 
 Gustaf Fröding - Idealism och realism
JAG ÄLSKAR ROSOR!

TYVÄRR ÄLSKAR ROSORNA INTE MIG.

Dom lever ett torftigt liv i min trädgård, får sjukdomar, fryser ihjäl eller äts upp av rådjuren.

Dom står på fel ställen och är förmodligen också planterade på fel sätt.

TUR ATT PAPPA TRÄDGÅRDSMÄSTARE INTE SER DOM.

ELLER HAN KANSKE GÖR DET I SIN HIMMEL.

För att ändå få njuta lite av blommorna har jag fotograferat.

Det ser nästan ut som det är en väldig blomprakt men ibland blommar en buske kanske bara med en enda blomma.

Det syns ju inte på bilden.

Det är väl som Fröding säger att bilden ljuger.

 

Men GANSKA fint blev det i alla fall trots min minimala kunskap om fotograferingens konst.

Och dessutom med en liten digitalkamera.

LITE KAN NI NOG NJUTA EN STUND.

Tyvärr är jag väldigt glömsk också så namnen på rosorna är för det mesta borta.

Honungsrosorna (jag har tre stycken) som klättrar över träd och buskar är en kort men fantastisk syn.

Att det är en Honungsros märks på surret av humlor och bin runt buskarna.

Och de olika skiftningarna i blomfärgen är underbar.

Jag har också rosor i korgar och tunnor som senare ska planteras ut i trädgården.

En gul slottsros - Gripsholm står på altanen.

Jag gillar blommor som är "täta" i blomman. Tyvärr blir dom ofta tunga och regnet går illa åt dom.

I rabatten mellan altanen och verandan har jag planterat flera rosor som inte har klarat sig. Tyvärr!

En av rosorna köpte jag i Göteborg, Fredriksdal. Den är mörkt, mörkt rödlila. Den har frusit ner och blommar mycket torftigt i år men det kommer nya grenar nedifrån så jag hoppas den blir glad igen.

Jag älskar den mörka färgen.

En anna ros i samma rabatt har smittats av svartfläcvksjukan och ser ofta bedrövlig ut.

Men blommorna är fina. Jag har glömt vad rosen heter.

Tyvärr har rådjuren käkat upp en massa rosknoppar. Särskilt tråkigt är det när inte en blomma är kvar på min Rosa Mundi (randig) eftersom den inte blommar om så blir det inga blommor i år. Inte heller på de gamla rosorna som fanns i trädgården när vi flyttade hit.

Det är 15 år sedan vi flyttade hit. Då var trädgården som en åker. Jag gjorde nya rabatter. Grävde STEN och planterade. Nu är det för mycket att sköta tycker jag.

KIRSKOLEN TAR ÖVER - OCH BRÄNNÄSSLORNA.

Och så lite fint här och där. Riddarsporrar och Rose de Recht.

Och lite aprikosfärgade rosor vars namn jag inte minns. Och praktlysin.

Och en Austinros som inte alls trivs där den står.

Eftersom trädgården bestod av en stor gräsmatta som var misskött och det dessutom är ganska mycket trafik utanför så har jag platerat två stora bågformade buskage för att slippa för mycket insyn och för att göra det lite mysigare.

En båge består till vissa delar av en buskros, en klängros (som klänger på armeringsmatta tillsammans med två sortes klematis) och dessutom vresrosor.

Buskrosen frös ner förra vintern men har återhämtat sig men är inte så stor som tidigare. Dessa rosor har tre olika färger beroende på i vilket "stadium" de är.

Denna rosen blommar dessutom länge under sommaren även om de flesta blommorna är just nu.

Klängrosen tog också stryk förra vintern och är lite tanig i år. Rosorna är nästan blå.

Fantastisk!

Vresroserna bildar bakgrund.

En gång för länge sedan planterade jag rosor som jag tänkte skulle "klättra" på stenmuren. En gul ros dog snabbt. En Flammentanz blommade ett år och försvann.

I år dök det upp en liten ynklig Flammentanz igen med en stängel med blommor.

En gammal New Dawn klättrar (med hjälp) på husväggen och för en tynande tillvaro.

Dom fanna i trädgården hemma hos mina föräldrar så jag brukar ta med en ros till min mamma när jag åker till Kalmar.

Det senast förvärvet är en stamros som jag har i en kopparkruka vid köksingången. Nere i krukan växer Salvia och Lejongap som jag visat i tidigare inlägg.

Nu blommar rosen!

 VILL SE FINARE ROSBILDER OCH MER INFORMATION OM ROSOR SAMTIDIGT SOM NI FÅR LYSSNA PÅ FIN MUSIK?

DÅ SKA NI GÅ IN PÅ BLOGGEN

maleviksrosentradgard.blogspot.com

MYCKET VACKERT!