INGEN TRÄNGSEL PÅ RALLYBANAN


IDAG VAR DET NÄST SISTA GÅNGEN PÅ FORTSÄTTNINGSKURSEN I RALLYLYDNAD.

Av olika anledningar hade flera lämnat återbud och kvar var förutom Ginnis och jag också 
 Birgitta med Anja           och                 Eva med Mika.
    
Och så tränarna Elisabeth och Åsa förstås.
 
Härligt att de ställer upp för så få!


SÅ TREVLIGT VI HADE!



Det gick mycket bättre för mig och Ginnis än förra gången.
Nu säger det inte så mycket eftersom det inte gick alls förra gången.
Men i alla fall!

Birgitta, Eva och jag skulle själva lägga en avancerad bana.
Jag som fortfarande borde hålla mig till nybörjarbanorna eller kanske en lätt fortsättningsbana vet inte ens hur en avancerad bana ska se ut.

Men det fick vi veta innan vi satte igång med banläggningen.

"Banan ska genomföras med okopplad hund. Banan ska innehålla 15 - 17 moment varav minst 3 momentfrån fortsättningsklassen och minst 5 moment från avancerad klass. Sedan ska alltid "honören" vara med (den har jag skrivit om tidigare) och sedan ska ett hinder vara med."

Vi struntade i "honören" och hindret. 

Vi fick dra lappar med momenten och sedan var det dags för oss att lägga en ritning på banan på ett papper.

SEDAN VAR DET BARA ATT SÄTTA IGÅNG!

Det gäller att hitta momentskyltarna och få dom i rätt ordning. Lite pillande och letande.
Ni förstår säkert vilka som fick jobba mest!

JAG FOTOGRAFERADE JU!


LITE hjälpte jag dock till.

När vi placerat skyltarna som vi ville ha dom

 så var det dags för Elisabeth och Åsa att kolla att allt var rätt.

SÅG NI ATT GINNIS PÅ BILDEN OVAN LÅG NÄSTAN BORTA VID BILARNA?
PLATSLIGGNING FUGERAR RIKTIGT BRA!

FÖRST UPPVÄRMNING MED HUNDARNA.
Vi tränade inkallning, platsliggning och lite annat med okopplade hundar hela tiden.

SEDAN DAGS FÖR BANVANDRING - UTAN HUNDAR!

PROBLEMET ÄR DET AVANCERADE SKYLTARNA SOM TALAR OM ATT VI SKA GÅ MED HUNDEN PÅ HÖGER SIDA.

Nu hade vi varit så smarta att vi satte dessa i följd precis på slutet.

Men det ärinte lätt att fatta hur man ska göra.
Ännu mindre fattar Ginnis!
Nu satte vi skyltarna så att vi först (fast på slutet) kom fram till, "HELT OM FRÅN VARANDRA".
DÅ - SKA HUNDEN GÅ PÅ HÖGER SIDA!

Det är inte lätt som man tränat lydnad med och som gör allt för att komma tillbaka på vänstersidan.

Men nästa skylt hade vi satt "HELT OM MOT VARANDRA" och då var hunden tillbaka på vänstersidan.

Smart va´?


Den sista skylten före mål var "SIDBYTE FRAMFÖR" och då skulle hunden vara tillbaka på höger sida.
GODIS!
ENDA SÄTTET ATT LOCKA.

Först ut att gå banan var Birgitta med Anja.

Dom är ju proffs!
Tävlar med gott resultat - även i lydnad.
DEN HUNDEN VET VAD "FOT" BETYDER!
Såå fint!


Härlig kontakt.

Klarar slalom perfekt!


AVUNDSJUK?

JAG?

HUR KAN NI TRO DET?

Det är så roligt att se någon som kan.

Så var det då det där med att byta sida.

Det ÄR svårt!


Vi börjar om igen.

Och så i mål.
OCH SER NI?
PERFEKT GÅNG PÅ HÖGER SIDA!

ABSOLUT INTE AVUNDSJUK UTAN VÄLDIGT IMPONERAD!

ELLER - bara LITE avundsjuk.....


Faktiskt är det så att jag blir peppad av att se duktiga människor och deras hundar.
Dessutom är det så att alla är så trevliga1

Så nu sätter vi igång Ginnis och jag.

Åsa bar bussig och fotograferade.

DAGS FÖR START!

Ginnis är ju okopplat och väldigt nyfiken på vad de andra hundarna gör.

Han går i alla fall vid min sida.
 

MEN TITTA HÄR!
HAN SITTER FRAMFÖR NÄR HAN SKA!

Det händer inte för ofta minsann.

Och sedan sitt fot igen innan vi går vidare.
OCH DESSUTOM VÄLDIGT UPPMÄRKSAM!

Slalom.
Klappa på benet så han kommer tillbaka vid din sida, sade Elisabeth. Och det fungerade.

Se bara!

Så var vi då framme där jag skulle försöka få ginnis att vända om och gå på min "andra" sida - alltså höger sida.
Hur tro ni det gick?
INTE ALLS!
I alla fall väldigt konstigt.

Men på något sätt kom vi i alla fall i mål.
Och som sagt!
Det gick mycket bättre idag. Båda gångerna som vi gick banan.


Sist ut var Eva och Mika.
När vi började träna rallylydnad så tränade Eva med sin andra hund Folke men han var minimalt intresserad av denna sport.
Mika gillar rally i alla fall.

Mika är glad att komma iväg men när det gäller slalom så tycker hon att matte har för bråttom..


Men kom nu Mika. Söla inte.

Skam den som ger sig. Titta så fint det går nu!
MJUKA KNÄN OCH GLADA TILLROP.
HELT OM HÖGER!

Vi går vidare.
Jag tittar på dig matte!

JÄTTEBRA!

På slutet visar Mika dessutom att hon hajar vad "andra sidan" innebär.
En bit ifrån men i alla fall på "rätt" sida.
SÅÅ DUKTIG!

När vi hade gått banan två gånger var så var det dags att avsluta med snack och fika.

Det var inte bara nöjda deltagare och jag tror också nöjda ledare - det var också kanonfint väder.

VAD MER KAN MAN BEGÄRA?




NU HAR JAG OCKSÅ ANMÄLT MIG TILL KLUBBEN LÄGER I JULI.
JAG FICK VETA ATT JAG KAN TRÄNA BÅDE BRUKSLYDNAD OCH SPÅR.
DET KAN BEHÖVAS OM JAG SKA KUNNA VARA MED I EN OFFICIELL TÄVLING TILL HÖSTEN.

Jag har också anmält mig till fortsättning i rallylydnad och en aktivitetskurs med blandad kompott.

Men först ser jag fram emot avslutningdagen på rallylydnaden.
Jag undrar vad det blir för bus i år?

TACK ALLA FÖR EN HÄRLIG TRÄNINGSDAG OCH FÖR ALL UPPMUNTRAN!

#1 - - Katarina:

Balder är avundsjuk på Ginnis (och jag på dig...) ni har så mycket roligt ihop!!!

Kram från Hörvik