UPPLETANDE MED GÄNGET

UPPLETANDE MED GÄNGET

Tänk vad mycket trevligt man kan ha när många hundar och hundägare träffas för att umgås och träna med hundarna. Det var så klart Elisabeth som hade fixat "träning med gänget" igen och denna gång alldeles i närheten av hennes och Bengts bostad i Hjälmsan.

Jag vet inte hur många vi var. Jag ska räkna efter senare men mellan 16-20 hundar och ännu fler a hundägare.

De flesta hade varit med på träffarna tidigare men några var nya. I alla fall för mig. Vi började med att presentera oss men det var som Marina glatt sade.
"Det är ingen idé Margareta att du försöker komma ihåg namnen för du glömmer dom med gång i alla fall."
Jag tror att vi har träffats förut! Så det är så sant som det är sagt.

Men här nedan är i alla fall från vänster: Ann-Margret, Gun-Britt, Bosse, Bengt, Madde, Bernt, Gill och Marie!

Där ser ni! Några namn har jag i alla fall lärt mig.
 Och här kommer från vänster, Gill igen, Marie, Marina och Malin.


MEN! Hade vi hundträff utan hundar??
Lugn! När vi kom fram till ängen där vi skulle vara så gick vi först och gjorde ordning fem olika stationer.
Elisabeth instruerar.

Jag kan tala om att vi inte var de första som var där.
Ängen var ordentligt uppgrävd att vildsvin. De finns tydligen överallt.
JAG GILLAR INTE ALLS DESSA FULINGAR!

I alla fall så gjorde vi två "rutor", en lite större där vi skulle gå runt med hunden och på var och en av "raksträckorna" sätta eller lägga alternativ låta hunden stå medan föraren fortsatte runt "rutan". I den lilla rutan lade vi en leksak som hunden skulle springa in och ta och stanna kvar i rutan. Sedan hade vi en station med "fjärrdirigering", en med extern belöning och sist men inte minst arbetade vi med uppletande.
Ni som inte har tränat med hund förstår förmodlingen inte ett dyft av detta.
Men i alla fall är alla momenten väldigt nyttiga som mental träning. Så det så!

Innan vi började med de olika momenten uppdelade i grupper, gjorde vi som vi brukar. Alltså vi lät hundarna mötas - men aldrig för nära - på olika sätt så att de ska vänja sig vid att arbeta under störning.

Jag blir så glad när jag kan lägga Ginnis och gå ifrån honom trots att det finns andra hundar i rörelse runt omkring honom.

HAN VAR RIKTIGT DUKTIG IDAG!


Om ni har tålamod så kommer det flera bilder i morgon!