GRANNFESTEN

JAG FÅR JU INTE GLÖMMA GRANNFESTEN I LÖRDAGS!
VI ÄR FEM PAR I VÅRA BÄSTA ÅR SOM BOR NÄRA VARANDRA. 
VI INTE ÄR VÄRLDENS NÄRMASTE GRANNAR.
VI SER INTE GRANNHUSEN FRÅN VÅRT HUS.
 
VI BOR JU PÅ LANDET.
 
MEN I ALLA FALL ÄR DET RÄTT SÅ NÄRA.
OCH VÄLDIGT TREVLIG GRANNAR SOM VI HAR FEST TILLSAMMANS MED DÅ OCH DÅ.
 
DENNA GÅNG HEMMA HOS OSS.
MED GOD VILJA FICK VI PLATS RUNT SOFFBORDET VID VÄLKOMSTDRINKEN MED TILLTUGG.
(Klicka på bilderna!)
VID DET GAMLA SLAGBORDET BLEV DET TRÅNGT OM SALIGHETEN.
BORDET ÄR 160 X 180 MED BEN LITE HÄR OCH DÄR MEN VILL MAN SÅ GÅR DET.
MENY:
Laxpaté med rostade brödtärningar och cumberlandssås, vitt vin
Gratinerad fläskfilé med vitlöksstekta kantareller och klyftpotatis och sallad, rödvin
Hallonglass med färska hallon, dessertvin
 
RECEPT PÅ GRATINERAD FLÄSKFILÉ MED VITLÖKSSTEKTA KANTARELLER
SUPERGOTT!


MAKEN LAGADE DENNA RÄTT NÄR VI VAR I GRÄNNA PÅ PERROTRÄFFEN.

600 gram fläskfilé(er)

5 dl kantareller

800 gram potatis(ar), fast

1 st buljongtärning, (vitlök/persilja)

1 st gul lök(ar)

2 st vitlöksklyfta(or)

1 dl grädde

1 dl crème fraiche

0,5 st paprika

salt och peppar

smör, eller olja till stekning

1 msk örtkryddor, färska, hackade (Vi brukar ta Dragon)

 2 msk philadelphiaost

1 tsk sambal oelek

Tillagning

1. Putsa fläskfilén och skär upp den i medaljonger. Bryn filén 1 minut på varje sida. Lägg i skivad lök och paprika, stek 2 minuter. Häll över filén och grönsakerna i en ungsfast form. Blanda grädde, creme fraiché, sambal olek och örtkryddor och häll över. Toppa med osten i klickar. In i ugnen i ca 15 minuter 170 grader.

2. Skala och halvera potatisen och koka upp i vatten med buljongtärning. Koka nästan färdig och häll av vattnet. Stek potatisen på medelvärme i ca 10 minuter, den ska få en krispig yta, krydda med timjan och/eller grillkrydda. Ett tips är att steka på flata sidan först.

3. Dra ur vätskan ur svampen i en torr stekpanna. Häll över ca 2 msk flytande smör och stek i 2-4 minuter. Stäng av plattan och pressa 1-2 vitlöksklyftor över svampen.

4. Servera fläskfilén i skivor tillsammans med stekt potatis och vitlöksfräst svamp. (Vi brukar lägga den vitlöksfrästa svampen ovanpå köttet innan vi ställer allt i ugnen.)

 

 
DET VAR ALLTSÅ, SOM OFTAST, MAKEN SOM LAGADE MATEN.
 
JAG FIXADE DUKNINGEN OCH DEKORATIONERNA OCH SÅG TILL ATT DET VAR NÅGORLUNDA STÄDAT
(både före och efter festen).
 
JAG FIXADE OCKSÅ TILLTUGGEN TILL DRINKEN
 
OCH - EFTERRÄTTEN!
 
OCH SÅKLART BLEV EFTERRÄTTEN MISSLYCKAD.
 
DET ÄR INTE SÅ LÄTT ATT MISSLYCKAS MED DE FÄRSKA HALLONEN.
MEN MED GLASSEN!
DET STOD KLART OCH TYDLIGT ATT MAN SKULLE TA UT GLASSEN FRÅN FRYSEN
2 (T V Å) TIMMAR FÖRE SERVERINGEN!
JAG TOG UT DEN CA 1/2-TIMMEN FÖRE.
 
DET BLEV ISGLASS!
 
VI FICK SPETTA SÖNDER GLASSEN SOM BARA SMAKADE IS.
 
NÄR GÄSTERNA HADE GÅTT HEM OCH JAG HÖLL PÅ ATT PLOCKA I ORDNING SÅ TOG JAG EN BIT GLASS AV DET SOM VAR KVAR.
 
 
MEN DET VAR SÅ DAGS DÅ.
 
I ALLA FALL FIXADE JAG KAFFE OCH CHOKLAD.
OCH JAG LYCKADES!
 
(klicka på småbilderna)
JAG TYCKTE NOG I ALLA FALL ATT VI HADE VÄLDIGT TREVLIGT!
 
OCH SÅ EN ANNAN SAK SOM JAG ÄR NÖJD MED.
 
GINNIS FÅR INTE GÅ IN I VARDAGSRUMMET DÄR VI VAR.
 
DET VAR TVÅ DUBBELDÖRRA ÖPPNA IN TILL RUMMET OCH GINNIS GICK INTE IN EN ENDA GÅNG!
HAN LADE SIG I TV-RUMMET DÄR HAN KUNDE KOLLA VAD VI GJORDE.
 
VISST ÄR HAN DUKTIG?
 
VISSA SAKER ÄR HAN SUPERDUKTIGT PÅ!
 
EN TRÖST NÄR DET INTE GÅR SOM DET SKA VI TÄVLINGARNA.
 
MIN
 
#1 - - Susanne:

Mmmmm... Tror att jag får göra mig ett ärende till Karlshamnstrakten så att jag kan få mig ett anständigt mål mat och lite trevligt sällskap :)
Kram Susann
Ps. Säg till Ingmar att han inte gör slut på alla kantareller!