SÅ VAR DET DÅ DAGS IGEN

 
Så var det då dags igen säger jag med en suck!
 
Nu ska ingen tro att jag suckar över att Maggan och Avve kom på besök igår.
 
Tvärtom blev vi jätteglada allihop!
 
Nej.
Det är av en helt annan anledning jag med en suck säger att det är dags igen.
Vi har ett jätteträd med bigarråer precis vid entrén.
Det är underbart vackert när det blommar.
MEN SEDAN!
Sedan faller alla blombladen ner och vi får massor med oss in.
 
Sedan kommer karten samma väg.
 
Sedan blir det underbart goda bigarråer! 

Men dom når vi ju inte eftersom trädet är så stort.
 
Vad händer då? 
Ruttna bär i massor som stänker ner kläder och färgar av sig på mattorna inne.
 
Och som samlar flugor och getingar!
Varje år få människor och djur getingstick.
 
I år var det Ginnis tur.
 
Stackars Ginnis. 
När Maggan och Avve kom inkörande med bilen stack Ginnis skällande till grinden.
Och skrek till!
Ja, han skrev förstås inte ajaj.
Men i alla fall.
 
Getingstick i tassen precis när lekkompisen kom.
 
Ginnis sprang på tre ben och gömde sig under trädgårdsbordet.
 
Men Avve lockade förstås.

Ännu mer lockade nog Maggan.
Han ville ha tröst av henne.

Hon är ju något lugnare än Avve.
Ginnis morrade åt honom och ville vara ifred.

Ginnis fick kortison och vi drack kaffe.
 
Jag talar inte om vad det var för kaka. Dom är så svåra att stava till.
Men vi tar det på svenska.
Chokladbiskvi.

Avve fick vackert ligga och vänta på att Ginnis onda tass blev bättre.

Vad tror ni Ginnis gjorde?
Haha!
 
Tröst hos Maggan.
Han har bytt Margareta till en yngre modell.

Passar säker honom bättre.
Hundar blir ju sjuka av russin......
 
Fast han brukar förstås inte äta av mig.

Men titta här!
Fritt följ!
 
Jag visste inte att Ginnis hade en aning om vad det var för något.
Men med Maggan gick det minsann bra.
Jag tror att du får träna honom i stället Maggan.
 
Men nu hade Ginnis börjat glömma sitt getingstick och hitta lekkompisen i stället.
 
SKÖNT!

Vi är på väg till Lindenborgssjön.
 
Bilden är tagen en tidig morgon.
Men vi stannade vid denna brygga för att låta hundarna bada. 

BADKRUKOR?
 
Aldrig Ginnis.

Förra sommaren vad det svårt att få Avve att bada.
Men titta nu noga!
 
Vem är det som simmar långt där ute i sjön?
Jo Avve!
 
Det märktes verkligen hur härligt han tycket det var. 

Med vars en pinne att apportera kunde hundarna hålla på hur länge som helst.
 
Och getingsticket var totalt bortglömt!
 
Här kommer härliga badbilder.

Nu får det vara nog!
Nu går vi hemåt igen.

Mera lek?
 
Men Avve!
Nu är det dags att vila lite.
 
Det vill i alla fall Ginnis.
 
Avve blir nog lite avundsjuk.
Han gillar sin matte över allt annat.
Sno inte henne!
 
När hundarna skulle sitta hos mig fick jag muta med godis.
Det är skillnad det.
 
Ingmar fixade maten.
Fjärilskotletter av lax med sherrysås.

Den såsen är god den!
Till all sorts lax. 

SHERRYSÅS till LAX av alla sorter.

4 pers.

Fräs i 1 msk smör:         1 msk finhackad lök

                                              1 msk finklippt persilja

Tillsätt:      1 dl torr sherry (billigaste sorten)

   1½ fiskbuljongtärning

 2 dl vispgrädde

Reducera (koka ihop) till ca ½ dl återstår.

Rör ihop till "pasta":   

2 tsk mjukt smör

2 tsk vetemjöl

Klicka i såsen under vispning.

Tillsätt: 2 dl créme fraiche

Koka i 3 min (eller så länge du har lust)

Krydda:                1 krm salt

                                            1 krm citronpeppar

                                            "lite" cayennepeppar

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm 
 
 
Är det någon som tror att hundarna var trötta?
Fel, fel, fel! 
 
Så kul Avve att du kommer och leker med mig!
 
Kom snart tillbaka!
KRAM FRÅN GINNIS OCH HANS MATTE OCH HUSSE!
 
#1 - - Maggan och Avve:

Alltid lika trevligt! Tack igen!! Och tur att getingsticket gick över för Ginnis! Och Avve var inte sen att byta matte heller, när Ginnis gick hos mig gick Avve hos dig:)) och när jag kallade på Avve sprang han till dig! Jäkla hund:) kram på dig och vi syns i Gränna!

#2 - - nadam:

hej, det bar tydlig att se, hur himla rolig ni hade, alla fyra! tack för sharing!

#3 - - Lisa:

Men stackars Ginnis, tur det gick över snabbt och han hade goa vänner på besök. Hrmm ja jag har ju fått erfara vad ditt bigaråträd kan hitta på hihi !!Fast det gick ju bra det med. MEN vilken flashback jag fick nu när jag såg dessa härliga bilder. Lika soligt och fint som när vi var på besök. Känns nästan som det var häromdagen vi var hos er samtidigt som det är ALLDELES FÖR LÄNGE SEN !! Åhh längtar redan tillbaka till Blekinge, det är nåt visst med mig och det länet.... Önskar er en underbar helg, kram från oss i Malmö