ÄR SLÄKTEN VÄRST?

 
 
 JAG SKULLE VILJA PÅSTÅ ATT SLÄKTEN INTE ALLS ÄR VÄRST!
 
UTAN BÄST!
 
 
Vilken tur att de finns alla syskon, barn, barnbarn med sina familjer.
 
Det är verkligen en stor tillgång och trygghet!
 
I ALLA FALL FÖR DET MESTA.....
 
Även om min släkt ibland är lite crazy.
I positiv bemärkelse förstås.

 
Som jag skrev i förra inlägget styrde jag kosan mot Kalmar efter tävlingarna i rallylydnad.
 
Det var första advent och jag skulle först stanna till i Hagby där sonen bor med sin familj.

 
Visserligen bor inte Hanna där längre eftersom hon är sambo med Ola.
 
Men hennes födelsedag firades hos föräldrarna.
 
Och då får man träffa släkten.
 
I alla fall delar av den.
Barnen och några av barnbarnen till exempel.
 
Och släkten utökas mer och mer.
(Hannas svärmor och far och sonen)

Alla barnbarnen är nu i tonåren - eller har passerat.

OCH HAR BÖRJAT DRICKA KAFFE!
 
Bara en så´n sak.
 
Den äldsta generationen minskar förstås i antal.
 
Nu finns bara ETT syskon till mamma kvar.
 
Så nu tillhör man den äldsta generationen.
 
 Fast jag har en storasyster.
Haha!
 
 Ytterhöljet har kanske chanserat något lite.
Inte på syrran utan på mig.
  
 Men skit i det!
 
Innanmätet är ganska bra bibehållet fortfarande.
I alla fall om jag får säga det själv.
Problemet är bara att jag brukar lägga saker och ting på SÄKRA ställen.
Men jag vet sedan inte hur jag tänkte.
Så de säkra ställena förblir VÄLDIGT säkra.
 
Men det MESTA dyker upp förr eller senare.
För det mesta mycket senare eller alldeles för sent.

Men det gäller bara att sjunga och försöka vara glad.

Tur att släkten finns för då  sjungs det mycket.
Så får jag väl sätta igång och motionera för att behålla några muskler.
Den enda vältränade muskel som jag har är tungan.........

 
HEM TILL BRODER STEFAN I KALMAR!

När jag fram på kvällen kom fram till Kalmar och min bror tog vi en tur in till centrum.
 
På tal om motion så blir det i alla fall massor med promenerande.
 
DET VAR JU JULSKYLTNINGSSÖNDAGEN.

Julskyltning betecknar företeelsen att bland annat affärer placerar juldekorationer i sina skyltfönster.

 

Skyltsöndagar fanns i Sverige redan i slutet av 1800-talet (ordet är belagt sedan 1895).[1] Då i början hade man i regel skyltsöndag de närmaste två söndagarna före julafton,[2] men senare främst på 1:a advent. Numera är det oftast den sista helgen i november.


MEN DET VAR FULLSTÄNDIGT FOLKTOMT!
 
KLOCKAN 18.00!
 
Ingen trängsel i alla fall.
 
Jag tror vi mötte fem olika personer på vägen från Stortorget där det enbart fanns tre änglar.
MEN DOM VAR INTE LEVANDE VAD JAG KUNDE MÄRKA.
 
Vi gick vidare på Storgatan till Larmtoget.
 
Där var i alla fall fin belysning i mörkret.
 Inte en käft på bilderna alltså.
 
Fast TVÅ SPÖKEN fastnade nästan på bild.
Haha!
Man ska inte fota Ginnis med blixt och reflexväst på eller brorsan med reflexer och röda ögen.
 
På måndagen samlade vi fyra syskon för att göra bouppteckning.
 
Även om ärendet i sig var sorgligt så var det väldigt trevligt att träffas.
 
Vi fikade också som synes.
 
Se inte så himla alvarlig ut Birgitta!
 
Det är inte så ofta vi träffas alla fyra tillsammans - och bara vi.
 
 Smile!
 
 
Ginnis var såklart också med.
Han hade gärna suttit med vid bordet tror jag.
 

Sedan åkte vi till kyrkogården.
 
Ingen urnsättning av mamma har skett men vi har beställt en sida på en pelare i "Asklunden" på Skogskyrkogården.
På pelaren kommer det sättas upp namnen på båda föräldrarna på en mässingsplatta.

Där är väldigt vackert och rofyllt!
 
En fin plats för att minnas - och sätta ljus, blommor och kransar.
 
Och inget att sköta.
.

Dessutom ligger kyrkogården alldeles intill där Stefan bor.
 
Och intill Oxhagshemmet där mamma bodde.
 
 
Vi gick till Oxhagshemmets restaurang och åt.
 
Kanske inskolning?

Storasyster hade åkt till frissan.
 
Men vi andra tog en lång, lång runda med Ginnis.
 
Motion var det!
 
Frågan är bara om det ger kondition.
 
Det kanske beror på vad man gör efter promenaden?
 
 
VI FIKADE!

Innan lillasyster Lotta åkte hem till Växjö igen blev det lussekatter ännu en gång.
Denna gång hemma hos Stefan.

Men Ginnis han ville ha dragkamp med sin pälskrage.
 
Knäpp leksak!
 
Och vilka hemska ögon!
Ska man kanske bli rädd?
 På kvällen gick Stefan och jag tillbaka till kyrkogården och tände en ljuslyckta för våra föräldrar.
 
På tisdagseftermiddagen när Ginnis och jag var tillbaka hemma ringer syster yster.
Lotta alltså.
 
Hon undrade om vi var hemma på onsdagen.
 
DET VAR JÄTTELÄNGE SEDAN HON VAR HÄR! 
 
Så det var bara att fixa att vi var hemma.
 
 Värre var det väl med Lotta jobb.
Dom som sökte henne möttes av en skylt på dörren.
Musikeleverna på Linnéuniversitetet fick klara sig själva.
 
Så trevligt med besök av lillasyster!
 
Vad vi gjorde?
 
Vi fikade såklart.
 
LUSSEKATTER!

Och åt mat.
 
Fast vi hade faktiskt varit ute på långpromenad också!
 
 Så Ginnis var trött.

Jag måste väl erkänna att jag också var trött.
 
Ni vet!
 
ÄLDSTA GENERATIONEN
 
Sängläge då och då är inte dumt alls. 
Ingen som bestämmer när jag måste vara uppe eller när det är dags att gå och lägga sig.
 JAG ÖNSKAR ATT MINA SLÄKTINGAR SKRIVER EN KOMMENTAR!
Det vore också roligt om andra skriver hur man ser på SINA släktingar.
OM NI VÅGAR!
DET ÄR I ALLA FALL ROLIGT MED KOMMENTARER!!!!
#1 - - Margareta och Ginnis:

Eftersom jag är lite egotrippad så tycker jag det är roligt att bevara de kommentarer jag fått på fb.

Lisa Lindberg har kommenterat ditt inlägg.
Lisa skrev: "Som vanligt blir man glad av att läsa :-) Mysigt i Kalmar, jag gillar den stan. När jag ser dig och läser så kan man faktisk bara skönja att du är 60+ . Med din positiva anda och glädje skulle man ana att du är närmre 25 ;-) Önskar dig en underbar dag...."

Christina Söderström har kommenterat ditt foto i Svenska Perro de Agua Español klubben.
Längtar redan till nästa kapitel!!!

Birgitta Svedin har kommenterat ditt inlägg: "Härliga bilder och kommentarer, du är enastående."

Det gäller att slicka i sig beröm!
På det sättet blir denna dag som är en städdag mycket roligare!





#2 - - Anonym:

Ja, ja jaa! Jag får väl skriva något då!
Jättetrevligt att ha er här, hoppas ni fortsätter att komma till Kalmar.
Din blogg läser jag alltid med nöje (och kollar stavningen)
Storasyster lågstadieläraren

#3 - - Susanne:

Du har ju träffat min söta moster, så du vet vad jag tycker om mina släktingar :)
Jag tycker att du är en skitsnygg lillasyster. Själv är jag en elak storasyster ;)
Önskar er en riktigt God Jul och hoppas att vi ses snart.
Kram
Susanne

Svar: Jag gillar också din moster skarpt! Sedan ska man inte fabulera! JAG är inte skitsnygg och DU är definitivt inte en elak syster. Förvisso storasyster men inte elak! KRAM! Och en härlig jul till dig och de dina!
Margareta