TRE GENERATIONER PÅ UNDERBARA TJÄRÖ

 
Dottern Magdalen och dotterdottern Maja har varit på besök.
 
En tur till vackra Tjärö var en uppskattad utflykt.
 
I alla fall av oss vuxna. 
 
Jag tror att Maja var mer intresserad av lammen som ofta kommer på besök hemma hos oss.
Det är två baggar och hornen börjar växa ut på dom så dom börjar försöka att stångas.
När de inte käkar förstås.
 
Vi hade först tänkt att åka båt från Karlshamn till Tjärö som är en skärgårdstur på ca en och en halv timme.
 
Men till slut blev det en mycket kortare tur från Järnavik.
 
Det här är den näst minsta båten som Ginnis har åkt med.
Men han fick stanna hemma i år.
 Det tar inte lång tid att åka från Järnavik till Tjärö.
Ca 10 minuter skulle jag tro.
Men det blåste så det var att hålla i sina grejer.
 

En solig dag dag dag en båt dom styrde
på havets vågade vågade våg så skummet yrde
och vart jag sågade sågade såg på havets vågade vågade våg
långt ner i djupetiupeti upeti upeti en fisk jag såg………..

 Framme på Tjärö var det varmt och soligt.
Tjärö är en av Blekinges vackraste öar.
 
Ön är ett naturreservat och en Bullerby i miniatyr.
 
Röda hus, grålletraktorn som hämtar bagaget på bryggan,
 
Grålle
 kaffeserveringen med nybakta bullar,
 
så står det i alla fall i reklamen.
MEN.....
Ja, kaffeserveringen finns såklart.
 
Och restaurangen.
Och vandrahem i massor med röda stugor -
 
orörd natur som gör ön till ett paradis för både barn och vuxna.
 
Där hör ni!
Det är ett paradis även för barn.
 
Magdalena och jag vet eftersom vi har varit på seglarläger på Tjärö flera somrar när barnen seglade optimistjolle och vi vuxna 606:a.
 
Uppför backen med sikte på caféet.
Men några hembakade bullar fanns det inte.
Maja valde kladdkaka.
 
Gissa var Maja bor och vilket hockeylag hon håller på!
Magdalena och jag var lite mer nyttiga och valde räkmackor.
 
Och så njöt vi av naturen.
 
Sedan var det vandring till andra sidan ön som gällde.
Kanske skulle vi kunna hitta en plats att sola på.
Även om vi inte hade solkläder med oss.
På denna sida av ön läggar båten från Karlshamn till.
 
Här kommer Karlshamnsbåten.
Vi kom före som ni förstår.
 
Här finns branta berg och fina berghällar.
 
Men också en massa sten som är svårt att ta sig fram på.
Det var andra gången i sommar som jag varit tvungen att få fram mina tidigare erfarenheter som bergsget.
 
För Maja var det inga problem.
 
Och vilken utsikt det var när vi kommit upp.
 
Och så ner en bit igen för att hitta en skyddad solplats.
Sehr Schön!
(Ser sjön, som han sa´i Hemsöborna.......)
Och det stämmer ju båda delarna här.
Och här var det också mycket skönt!
Och vi ser sjön.
Eller rättare sagt havet.
Och vackert.
 
Nu menar jag förstås inte mig utan naturen.
 
Att sitta och titta ut över havet är psykofarmaka för mig.
Sedan åkte kläderna av och det är inte för allmänheten.

 
Maja roade sig högt uppe på berget.
 
 
Och nere vid vattnet.
 
Magdalena och jag bara låg och njöt tills det var dags att vandra tillbaka till båten.
 
Jag satt nere vid bryggan och väntade medan Magda och Maja köpte glass.
Here they come!
Tror jag det heter.
 
Iväg med båten igen mot Järnavik.
 
 
Den här ön åkte vi förbi. Den är inte större än det som syns på bilden.
 
Jag hoppas de som bor där inte har någon hund.
 
Långpromenad?
50 varv runt ön?
 
 Denna ö är ännu mindre förstås.
 
Det blev en härlig tur med mycket bättre väder än vi väntat oss! 
#1 - - Maggan och Avve:

Vilken ljuvlig dag! Ni är vackra och lika! alla tre eller fyra för ginnis är också vacker, han är inte jättelik er :) kram