VILKEN HUNDRAÅRSFEST!

 
VILKEN FEST DET BLEV NÄR MAMMA FYLLDE 100 ÅR 1 JULI 2013!
 
Och jag hade turen att få fira min 69-årsdag samma dag.
 
Jag menar att det var tur för då fick jag möjlighet att fira med nästan hela släkten jag också!

Tillsammans med mammas fyra barn med respektive.
Tillsammans med mammas barnbarn. Thomas och hans lilla Elise saknades eftersom Thomas hade blivit sjuk, TYVÄRR!
Tillsammans med flera av barnbarnsbarnen.
Min svärdotter Nettan tog bilden och är såklart inte med på den.
Min bror blev dålig i sin allergi var också tvungen att gå hem lite tidigare.
Ni får se dom snart i alla fall.
 
Roligt var det också att få fira med några av mammas grannar på Backsippan.
Och med Ulla som arbetar där och kom trots att hon hade semester.
Tack för att ni kom!
Mamma visste inte att vi hade bokat samlingssalen på Oxhagshemmets bottenvåning för ordentligt firande.
 
Ingmar och jag fixade dukning och dekoration tillsammans med mina syskon Birgitta, Stefan och Lotta.
Birgitta hade bakat kanongoda bullar och jag hade fixat tårtor.
Men inte blev tårtorna hembakade precis.
Men jag hade i alla fall plockat massor med blommor i trädgården så det blev fint på borden.
 
Vi övade på sångerna tillsammans innan jag hämtade mamma i hennes bostad på tredje våningen.
Gabbe spelade gitarr och min svåger Janne spelade dragspel (och Lotta stundtals piano).
Janne
Det är underbart att ha en släkt där ALLA är duktiga musikanter!
I alla generationer!

Mitt barnbarn Maja är inget undantag!
Dags att hämta mamma och gömma alla bakom draperierna tills vi kommer in i salen. 
Och sjunga för full hals!
Brita 100 år 1 juli 2013

1.Vi gratulerar, vi gratulerar,                      

   vi gratulerar våran Brita idag               

   Med blommor och med   blad.

   Vi firar hennes dag.

   Vi gratulerar våran Brita idag!

   (Imse Vimse)

2. Nu har måndan kommit, som vi   väntat på  Och vi strålat samman för   att hylla få   Brita, som sägs fylla   hundra år idag

Våran kära Brita lyssna nu ett   slag.                                             

3. Happy birthday to you

    Med en enkel tulipan 

   Vi gratulerar och salutarar   

   Gratulationer för hundra år!                       

  4. (Turalleri)

Det har säkert alla förnummit   idag

Att vi alla kommit, så tag nya   tag  

Turalleri- HURRA!

För nu vilja kaffe och tårta vi   ha 

Och   sjunga och tralla och hurra vi ska  

 Och sjunga och tralla och hurra vi ska    

  Turalleri- turallera- turalleri- HURRA             

 

    5.   Congratulations, till dina hundra

       Vi önskar   mamma, mormor och                

       så mormorsmor/farmorsmor

      en riktigt fin dag.

      Det är så välment!

     Vi hyllar   dig nu med ett fyrfaldigt HURRA!

     Hipp, hipp! HURRA…………..

 

 
Tror ni hon gillade det?
 
Hon var en mycket nöjd och glad 100-åring!
Tyvärr fanns det ingen ramp upp till scenen så min svåger Rune fick fotografera i stället.
Det är svårt att sjunga när man liter av emotionell inkontinens.

Jag tror att det är ärftligt!
 
Barnbarnens tur att hylla sin mormor.

Barnbarnens hyllning till mormor (melodi music,music)

Vers 1

1. Festlig, envis och kokett                          

   De’ e’ mormor rätt och   slätt.

   Vacker, vis med bonnavett

   De’ e’ mormor, mormor,   mormor

 

2. Pokerhaj och korsordsbrud

   snygga spiror, skaplig   skrud.

   Inget mes, nä hårda   bud.

   De’ e’ mormor, mormor,   mormor

 

3. Kaffe, vi vill ha kaffe!

    För får vi kaffe, ja   då vankas dopp

    och mormors bullar är   ju topp.

 

4.När man kommer på besök

   Då står mormor i sitt   kök.

   Kaffe bullar, fikastök

   De’ e’ mormor, mormor,   mormor.

 

 

 

 

Vers 2

1. När vi var små rara barn.

    Fram med stickor,   fram med garn.

    Tröjor, mössor fort   som fan

    De’ e’ mormor, mormor,   mormor.

 

2.  Symaskinen åker fram

     gosedjur hon göra   kan.

     Grisar och små söta   lamm.

     De’ e’ mormor,   mormor, mormor

 

3. Barnvakt! Vi vill ha barnvakt!

    För kommer mormor, ja   då blir det kul.

    Och bättre blir det   fram till jul!

 

4. Traditioner - gran och dans.

    Mormor vi är dina   fans!

    Mottag därför denna   krans

   du mormor, mormor,   mormor!

 

Ett fyrfaldigt leve för mormor!

KRANS!

 

 
 Systerdottern Johanna hade fixat kransen!
Och så en massa grattiskramar!
Mamma var så väldigt nöjd och glad!
Pigg som en lärka.
Och jag också.
Såg ni solfjädern i mammas hand?
Mammas barnbarnsbarn Ellen har studerat två år i Kina och var nyss hemkommen
och förärade mamma denna solfjäder.
Här är Ellen med mitt barnbarn Maja.
Gabbe grattar mamma.
Han är gitarristen och pappa till två barn som är klasskompisar och sysslingar med mitt barnbarn Emil på musikgymnasiet i Torsås.
 
Birgitta och Rune fotar.
Lottar är bara glad.
Nu vill vi ha kaffe och tårta!
 Grannen Kalle passar på att gratta.
Min svåger Janne grattar sin svärmor.
 
 Och Carl Gustav och Silvia, vilka det nu är?
Jaså, kungaparet.
 
Syster Birgitta och sonen Joakim visar.
Elliott tyckte det tog alldeles för lång tid att vänta på de andra för att börja fika.
Rune är i fototagen.
Fr. v. Syskonen Stefan och Birgitta, sonen Joakim, Systerdotter Anna, Systerdotter Maria och hennes dotter Ellen, mamma och hennes granne Anna-Lisa.
 
Bilderna fr. v. Maken Ingmar, mammas granne Vally, och grannen Kalle med Ulla, Emil, Hampus och Maria
 
 
Maja, Magdalena, Joakim och min svärdotter Nettan och Ulla, Birgitta och hennes dotter Maria, och på sista bilden på raden är det Kerstin och syster Lotta. Kerstin och Lotta har hängt ihop sedan de gick i första klass.
 
Systerdotter Johanna och barnbarnet Emil, Elliott och Neo som är Lottas barnbarn, Joakim. Anna-Lisa och syster Birgitta.
     
Brorsan Stefan och några till och sedan Ellen och Maja, Kerstin och Magdalena, Kalle och sist Vally.
Mera fika.
Under fikat sjöng vi också allsång och det var så roligt att mamma sjöng med på alla sångerna.
Allsång och allsång föresten.
Det blir stämsång när denna släkt träffas.
och så såklart dragspel och gitarr.
 
Här är mamma med sina grannar Anna-Lisa och Vally.
Lotta, Kerstin och Ellen
Kalle, Ulla och min dotter Magdalena
 
Ingmar, Gabbe, Johanna Emil Hampus och Neo (tror jag). 
Här är min söta goa svärdotter Nettan.
Hon som tog gruppbilden ni vet.
Här är mina älskade barn.
På samma bild minsann!
Men tittut Hanna!
Kul att du hann komma efter skolan.
Bästa sysslingskompisen Ellen.
Tre generationer!
Mamma, min dotter och dotterdotter.
Mina barn och barnbarnet Emil
Syskonkärlek!
Hanna och Hampus
Mer fikabilder
Och mer sångbilder.
 
Jag förstår att dessa bilder bara är roliga att titta på för släkten men jag tror att dom som var med - och kanske särskilt dom som inte var med av barnbarn och barnbarnsbarn kanske kan tycka det är kul att se.
Ni andra kan bara bläddra förbi.
 
Lotta tar tonen.
Är man musiklärare så är man haha.
 
Mamma minns varenda sångtext vilket inte jag gör, alltid. 
 
Klicka!
 
                     
 
 Om det inte syns på bilderna så kan jag berätta att det var en väldigt lyckad fest!
Mamma var helnöjd och lycklig över att så många hade kommit.
 
Och det var jag med!
 
TACK ALLA FÖR EN HÄRLIG FEST!
Lotta och mamma avslutade kvällen med champagne.
 
 
#1 - - Gunn:

Tänk vad fantastiskt att få ha sin mamma så länge och att hon är så pigg. Grattis till er båda