REPETITIO EST MATER STUDIORUM

 
 

FATTAR NI?
 
Inte för att jag är slängd i latin men det finns ju Google.
 
Den enda latin jag kan är den jag hade nytta av på 60-talet när jag arbetade som apotekstekniker.
 
Som t ex "Misce fiant da tales doses"
vilket betyder "Blanda och ge i erforderlig mängd".
 
Det har jag ingen nytta nu om det inte skulle betyda blanda arbete och lek och ge godis i erforderlig mängd,
när du jobbar med din hund.
 
MEN RUBRIKEN BETYDER ALLTSÅ , OM NI FORTFARANDE INTE HAR FATTAT,
 
"UPPREPNING ÄR INLÄRNINGENS MODER"
 
Inte vet jag om man menar att man ska upprepa sina dumheter.
Det tror nog Ginnis.
 
Eller om det är så att man måste träna många gånger för att verkligen kunna något.
Det tror jag.
 
I alla fall gäller uttrycket lika mycket för alla individer oavsett om man har två eller flera ben.
 
Och så är det ju som så att
VISST LÅTER DET DJUPSINNIGT?
 
Varför skriver jag då detta?
 
Jo!
Jag ska berätta om den senaste gången på AKTIVITETSKURSEN
 
Vi skulle träna UPPLETANDE
 
och lite KONTAKTTRÄNINGmed störningar

och lite ANNAT SMÅTT OCH GOTT
som inkallning, balansgående,
rutan,
 sättande, läggande, ställande.....
 
Här är aktivitetsgänget:
Ursula med Mille                                  Linda med Steffie
 
Gunilla med Barney                             och så en hund som heter Ginnis. Vet inte vart matte tog vägen.
 
Karin och Malte                                Lise-Lotte och Lelle

Lotta med Zimba                                        Maj-Lis med Kim
Och så Elisabeth förstås
  
 
Vi skulle börja med UPPLETANDE och Ginnis skulle visa hur man gör.
 
Jag måste bara tala om att jag inte har ett enda kort på uppletandet!
 
Jag tror bara det är Gunde Svan som tror på att 
Men Gunde Svan har heller inte försökt att ta bilder med min kamera på hundar som rusar runt för att leta apporter i en ruta i skogen på 50x50 meter.
 
MEN DET HAR JAG!
 
OMÖJLIGT!
 
 Och det var väl tur i och för sig att jag slapp att visa Ginnis framfart vid uppletandet.
Här gällde det verkligen att akta sig för hunden - Cave canem!
Ginnis for som en stolle fullständigt planlöst för hitta de fyra apporterna.
 
Han hittade två!
SEDAN BÖRJADE HAN JAGA SNITSLARNA SOM MARKERADE RUTAN!
 
 
Men vad sjutton!
VEM SOM HELST KAN FELA.
 
Ginnis som aldrig någonsin har missat en apport visade verkligen inte upp hur man ska jobba med uppletande.
 
Men
EFTER MOLN KOMMER SOL!
 
Och solen visades upp av de andra hundarna när det jobbade så fint.
 
Vilken fin kontakt mellan förare och hund! 

Vart Ginnis tog vägen?
 
Vi pratar om KONTAKT!
VI KAN INTE ALLA GÖRA ALLT
 
Titta bara här på bilderna på duktiga hundar och förare.
 
Det syns verkligen att
REPETITIO EST MATER STUDIORUM.
 
Vi tränade 8:ans frestelse.
Alla som tränat rallylydnad vet vad det innebär.
 
I detta fallet låg pinnar som frestelser när vi gick som en 8:a mellan konerna.
 
Faktum är att Ginnis skötte sig galant fast han är tokig i pinnar.
       
 
Vi tränade också slalom mellan koner där det låg BOLLAR!
             
 
Vill ni veta vad Ginnis gjorde?
 
Jag vet inte om detta latinska uttryck stämmer in på hans bravader?
Ginnis gjorde väl ifrån sig på sitt sätt!
SÅG NI? 
 
När vi kom fram till konerna gjorde han ett ryck som höll på att slita fingrarna av mig eftersom jag hade kopplet snurrat om handen.
 
Han gjorde övningen väldigt väl.
Han tog en av bollarna!
 
Men han gav den i alla fall till mig.
Titta i min hand.

Men skam den som ger sig!
REPETITIO EST MATER STUDIORUM
 
Nu Ginnis gäller det att du kan göra något väl.
Och kanske till och med vara uppmärksam på mig.
MOT STJÄRNORNA GENOM SVÅRGHETER!

Jag tror han kan det!
Jag tror han kan det!
BRA GINNIS!
REPETITIO EST MATER STUDIORUM! 

Vi tränade sättande, ställand och läggande.
Det är Ginnis faktiskt bra på.
Precis som alla de andra hundarna.

Fikapausen är också viktig.

För att inte tala om att träna RUTAN.
Ni vet den som mest liknar en ring när vi tränar.
 
Barney var i alla fall duktig.
       
 
 Det var en trevlig träningslördag som vanligt.
Men jag var lite missmodig för att Ginnis så kapitalt hade misslyckats med uppletandet.
Han jobbade på som sjutton men på fel vis.
 
Han hade kommit en återvändsgränd.
Dags att backa!
Här gäller det inte att rida på gamla meriter.

Jag visste inte hur jag skulle gå till väga för att få honom tillbaka på banan.
Jag får säga som Sokrates:

Elisabeth gav mig rådet att lägga apporter i smala korridorer.
 
Lysande idé!
Fast jag brukar säga att MAN LÄR SÅ LÄNGE SOM MAN HAR ELEVER!
Och det har jag inga lägre så frågan är om det blir något mer lärande för min del.
 
Men jag lär säkert tillsammans med andra människor - och hundar - också.
Det gäller inte bara att UNDERVISA utan att UNDER VISA.
 
Och nu ska nu få se på ett under!
 
Dagen efter Aktiviteskursen gav jag mig iväg till Sterrnö för att lägga korridorer för uppletandet.
 
Skogen är fin men ni vet ju hur det är med fotandet vid uppletande.
Jag lade i alla fall korridorer som var 50 meter långa men väldigt smala.
 
UTAN SNITSLAR!
FYRA APPORTER
MEN INGA FOTON MED GINNIS RÖRELSE.
 
Fortfarande OMÖJLIGT, så det så!
 
Titta bara! Men med lite god vilja ser man att Ginnis har en toalettrulle i munnen.
HAN TOG ALLA APPORTERNA I TUR OCH ORDNING!
REPETITIO EST MATER STUDIORUM
Trött blev han också.
 
 SEDAN ÅTERSTÅR DET ATT SE OM HAN KLARAR DET BRA ÄVEN NÄSTA GÅNG.
DEN SOM LEVER FÅR SE!
 
SIC! - SÅ! 
SIC ERAT SCRIPTUM - SÅ SKRIVET!