VAD HÄNDE EGENTLIGEN I GRÄNNA?

 
NU HAR DET GÅTT TVÅ VECKOR SEDAN GINNIS OCH JAG KOM HEM FRÅN GRÄNNA.
 
Eftersom det har hänt lite tråkiga saker så har det inte varit utrymme för bloggande.
 
Men mitt närminne är kort!
 

 
MEN JAG KOMMER I ALLA FALL IHÅG VARFÖR VI VAR DÄR!
MEN VAD GJORDE VI EGENTLIGEN?
Jag får ta bilderna till hjälp och minnas det som JAG var med om.
 
Ginnis och jag kom fredag eftermiddag och skulle dela stuga med Helene och Mezzi som är Ginnis mamma och Chelsea.

Helene skulle tävla i Agility med Mezzi.
 
Jag skulle bara glida omkring.
Och fotografera såklart.
 
Veronica är ordförande i Perroklubben och Leif höll i trådarna för träffen.
Hundarna talar för sig själva eller hur?
 
Jag måste också visa att där fanns en blue merle-collie som var så lik min Hampus.
Alltså min collie numer tre.
 
På fredagen var det tävlingar både i rallylydnad och agility.
 
När Petra skulle tävla i rally fick jag den stora äran att "passa" lilla söta Merci.
Här är hon dock med sin matte.
 
Jag är glad att jag inte tävlade.
 
Det spöregnade!
 
Helene fick låna min regnmössa.

Det var kul att träffa "gamla bekanta".
 
Kajsa och Ulf träffade jag på Specialsökkursen tillsammans med Smilla och Xavi.
Här är Marita också med.
 
Helene travade runt på agilitybanan för att memorera.

Andra gick banvandring på rallybanan.
 
Eller rättare sagt, hade gått banvandring och tömde fickorna från diverse grejer innan det var dags att tävla.
 
Ni ser väl att Merci är våt?
Och kameralinsen också.

Stackars Björn var skrivare på rallytävlingen.
Dyngsurt!
Inte lätt att skriva då.

Ibland blev det uppehåll.
 
Tur för Ubbe och Nico.
 
Malin tävlade i rally med Nico.
 
Alla människor våta i håret men Nico behöll lockarna.

Katarina och Balder

Maggan och Ojan hade köpt regnkläder på vägen till Gränna.
Avve behöver inga regnkläder.
Han är den enda perron som jag känner som gillar vatten UPPIFRÅN.

Carina och hennes man delade stuga med Katarina och Jan Ove.
Det visade sig att Carina hade en kullbror till Ginnis mamma.
 
Balder är alltså "kusin" till Ginnis!
Eller nå´t??
 
På bilden är också Johan Liw som är superduktig med sina hundar.
 
Så några fler "kändisar"
Johan och Pia, Helena med dotter(?),
Emma med Lycka och så Emmas sambo som jag såklart glömt namnet på.
Lycka är kullsyster till Avve.
 
Det blev inte många bilder på själva tävlingarna.
Det gick helt enkelt inte att ha kameran framme.
I alla fall inte min.
 
Och att försöka ta bilder på Helene och Mezzi var dömt att misslyckas.
 
Dom for fram som oljade blixtar.
Titta bara!

Jag gick tillbaka till stugan för att vänta på Helene.
Vi skulle gå ut och äta.
 
Jag väntade.
 
Och väntade.
 
Tog lite bilder under tiden.
På stugan alltså.

Och väntade.

Ginnis hoppade upp i soffan och kollade läget utanför stugan.
Han hade inte läst att det var förbjudet med hundar i soffa och sänger.
 
Jag lovar!
Jag dammsög ordentligt innan vi for därifrån.

Och så väntade vi lite till.

Vart tog människan vägen?
 
Nu kommer förklaringen.
 
PRISUTDELNING!
 
Helene och Mezzi blev klubbmästare i agliltyn!
 
STORT GRATTIS!
Vilken duktig mamma du har Ginnis.
 
Men så har hon också en pigg och alert matte.
Det är skillnaden......
 
Priser i långa banor blev det.
 
Men dammsugaren fick hon inte förstås. Den blev min "leksak".
 
Tidigt på lördagens morgon mötte Ginnis och jag familjen Bäck.

Björn tog en bild på en morgontrött hundägare.
Mig alltså.

Jag skulle iväg och lägga en rallylydnadsbana för dom som ville "prova-på" under lördagen.
Mitt ansvar alltså.
Grön väst som funktionär

Helene ansvarade för "prova-på" agility.
 
Hon installerade hundbur m.m. för att kunna jobba utan sina hundar.
 
Jag fick lita på människokraft i stället.
Ojan kom som en räddande ängel.
Han och Maggan tog hand om Ginnis och det gillar Ginnis i allra högsta grad!
 
Avve var ju också med.
Bästisen!

Men först lite invigningstal av Veronica.
Hon presenterade också styrelsen i Perroklubben och där finns Björn med. 

Sara lyssnade men vad Gunnar och Kalle gjorde vet jag inte.
Spanade på brudar kanske?

Katarina och Balder
Och Jan Ove

Malin och Helene
 
Gina och Björn

Och så satte "prova-på" i rallylydnad igång.

Här var också en del kända ansikten och hundar från Specialsökkursen och andra träffar.
Niklas skulle prova att gå med Stella.
Men vart tog hon vägen?

Matte fick gå i stället och då gick det kanonbra.
Carina C i röd jacka 
 
     
Annika B-P, Erika med Molly, Karin L och Karina med Alice, Malin och Nico
 
         
Maggan och Avve.
Tyvärr kan jag inte namnen på alla.
Fyll gärna på med flera namn om ni kan.
 
För en del var det ganska nytt med rally. Några hade gått på kurs vid TVÅ kurstillfällen och klarade sig fantastiskt bra. Andra kunde också perfekt1
   
Någon hade inte tränat på två år och allt satt som en smäck!
 
Hur kan det vara så?
Ginnis och jag tränar och tränar men inte går det perfekt för det.
 
MEN när jag lagt banan gick jag med Ginnis och han var såå duktig.
 
Varför var jag inte med och tävlade på fredagen?
Ja visst ja!
Det spöregnade och Ginnis avskyr vatten uppifrån.
På eftermiddagen tränade vi platsliggande.
 
Massor med människor och hundar i ring
 
Nära varandra!
Jenny L instruerade oss.

Vi gick ifrån, vi sprang, vi kröp.
Vi klev över hundarna.
Vi gick bakom.
Vi gick runt.

 
Vi höll på i 10 minuter!
OCH GINNIS LÅG.
 Och Avve låg!
SNYGGT!
 
 OCH GINNIS LÅG OCH LÅG OCH LÅG
TÄNK VAD HAN KAN!
 
Varför sätter han sig upp när vi tränar hemma?

Så duktiga alla var!
 
Vi fick också se hur tävlingen går till i Lydnadsklass I.

Dessutom visade Johan Liw hur han jobbar med sina hundar.
Jenny L och Susanne P och Helene E visade också vissa moment.

Kan man bli avundsjuk för mindre?
 
Stackar Ginnis som har en matte som lyckas betydligt sämre med träningen.
Vi har svårt att lyckas med ett snyggt sittande.

I alla fall sitter inte Ginnis alltid snyggt.
 
Men jag kan sitta snyggt!
 
Särskilt när Ubbe går och hämtar en skön stol i hans och Malins husvagnen.
Helene fick också en stol.

Vissa sitter snyggt även utan stolar.
Avve har hamnat hos syrran Lycka.
Avve har inget problem med att sitta snyggt.
 Fast ibland sitter Avve hos matte och husse.

Och titta på dom här!

Ni tycker nog att det blev ett evigt tjatande om SITTANDE.
 
Men många tips fick vi på hur vi skulle jobba vidare.
Eller rättare sagt!
Backa tillbaka.
 
Belöna bakom ryggen först.
 
.

Ginnis och jag tränar på.
 
Det hände massor med andra aktiviteter på Perroträffen.
Miljöbana, inkallning med störning, kapplöpning osv.
 
Helene och jag travade vidare för att prova lite av varje.

SE´N BLEV DET FEST!
Vi avslutade kvällen med kaffe i vår stuga.
Där blev trångt!

Och trevligt!

Söndagen började som lördagen slutade.
Alltså med fika.
 
Men då var det mindre trångt i stugan för då var det bara Helene och jag.
Och hundarna förstås.
Helene gick för att tävla i Lydnad.
 
OCH JAG ÅKTE HEM.
 
Nu minns jag inte mer.
#1 - - Maggan och Avve:

Vad kul vi hade! Speciellt efterfesten:)) Nu längtar jag till specialsök och tävlingslydnad. På söndagen åkte ojan och jag över till visingsö och cyklade. Det var fantastiskt vackert. Kan rekommenderas till nästa år. Hoppas din mamma mår bättre. Kram

#2 - - Lisa:

Vad härligt ni ser ut att ha haft det. Ni har full rulle med hunderiet :-) Var du lika aktiv med colliesarna eller är det ett intresse som vaknat till liv nu på senare tid ?? Nu menar jag såklart inte att du inte gjorde nåt med dem för det tror jag ju självklart INTE !!!Sen ska du nog klappa dig lite på axeln och säga att du faktiskt är duktig på att träna hund....Jag såg nog att ni har tränat när vi var och hälsa på så det är sååå !!! Ha det gott Kram Lisa och pojkarna

#3 - - Margareta och Ginnis:

ommentarer på FB:
Åsa Blomqvist Åsa Blomqvist den 15 september 18:59
Din blogg är verkligen fantastisk Margareta!

Johan Liw Fd Andersson Johan Liw Fd Andersson den 15 september 16:33
Fin summering;)

Katarina Lidal den 14 september 22:55
Bra minne tycker jag Margareta! Kram från oss i Hörvik.

Ing-Marie Lindberg den 14 september 16:55
Jätte kul läsning och som vanligt fantastiska bilder Margareta Engstrand Wallin!


#4 - - Margareta och Ginnis:

Svar till Lisa!
Du har alldeles rätt Lisa när det gäller aktiviteter med mina colliesar. Jag var aktiv men på ett helt annat sätt. Inte en massa kurser utan aktiviteter hemma med familjen och tillsammans med vänner med hund. Vi var mycket ute i skogen och jobbade med vardagslydnad. Men jag var ju inte pensionär då utan arbetade heltid (hade dagmatte) och barn hemma precis som du har det nu. Hoppas du hör av dig när det börjar bli dags för Belkingetur igen! KRAM!

#5 - - Nanna:

Vilket härligt inlägg om Gränna!Även fast vi inte kunde vara där i år så fick vi nu en fantastisk summering här.Så kul du skriver:-)Hälsningar från Dalom!

#6 - - Jenny Linderoth:

Så härligt att få läsa och titta på alla bilder från Gränna! Mycket läckert gjort! Tack! :-)

#7 - - Margareta och Ginnis:

Kommentarer på fb som värmer mig och gör att det är roligt att fortsätta blogga!
Jenny Linderoth Fd Lindberg den 17 september 09:07
Så härligt! Du som inte läst detta gör det NU! :-)

Karin Ekholm den 16 september 19:24
Ja, den är helt underbar. Vilken underhållning du bjuder på