NU ÄR DET BEVISAT
ALLA LÄR INTE PÅ SAMMA SÄTT!
LÄRANDE
Merparten av ALLA MÄNNISKOR OCH HUNDAR lär sig oavsett vilken träningsmetod vi väljer……….
Men så finns det till exempel hundar som Ginnis som älskar allt och alla men behöver ”lite extra” av allt..
OCH NU SKA JAG KONCENTRERA MIG PÅ HUNDAR I ALLMÄNHET MEN GINNIS I SYNNERHET.
Fil dr Johan M Steinberg har beskrivit ”den besvärliga eleven” i debattboken med den provocerande titeln ”Låt skolan dö – Länge leve lärandet”.
Jag har lånat hans texter men ändrat genom att byta ut ”eleven” till ”hunden”, eftersom jag anser att lärande är sig likt oavsett vilken levande varelse vi jobbar med.
Något att fundera på när man tränar sin hund och den inte vill göra som man vill.
Alltså är det mycket för min egen del jag skriver detta.
NI ANDRA VET SÄKERT REDAN.
MEN OM DET ÄR NÅGON PEDAGOG SOM INTE ÄR SYNSK SÅ GÅR DET BRA ATT TRYGGT SÄGA TILL SIG SJÄLV. "Så är det att arbeta med barn och ungdomar också. Jag vet för så jobbar jag!"
SE – FÖRSTÅ – HANDLA!
En god relation.
”Innan de vet att du bryr dig om dem, kommer de inte att bry sig om vad du kan, vad du säger och vad du gör.”
Ge möjlighet till rörelse.
Självklart vill du inte att dessa hundar ska fortsätta att störa genom rusa runt på appellplanen. Men de måste få utrymme för sitt rörelsebehov. Konstruera aktiviteter, övningar, lekar, där det är fullt tillåtet att springa omkring.
Fråga aldrig varför.
Du måste öka underhållningsvärdet. Men kan du variera din metodik, din presentationsform, dina ”första fyra minuter”, ditt tempo, din ton, dina gester o s v blir det också lättare att fånga dessa hundars uppmärksamhet.
Ge mycket uppmuntran.
Dessa hundar behöver synas på ett positivt sätt. Ofta gillar de fysiskt beröring. Ge den när det fungerar som bäst. De gillar ofta att vara i din närhet. Låt dem få vara det, utan att för den skull sluka dig helt. Ge dem uppmärksamhet till 155 % en kort stund.
Kontrollera distraktionsfaktorer.
Var konkret när du visar och ger instruktioner.
En orsak till att vi får besvärliga hundar är att några av dessa lär sig på ett annat sätt.
Kan vi bättre förstå, ta hänsyn till och anpassa vår träning till dessa hundar, får vi dem med oss på ett annat sätt. Vi kommer att lära känna dem som kreativa och positiva krafter på appellplanen istället för destruktiva oroshärdar.
Som sagt: SE – FÖRSTÅ – HANDLA!
men visst stämmer det på hundträning också?
Ginnis är en väldigt "OJÄMN VARELSE"
Men när han har roligt tillsammans med mig så fungerar allt.
Han studsade FRAMFÖR mig i stället och bara väntade på att han skulle få sin leksak.
BRA GJORT TYCKER JAG!
Jag är så glad att du hoppade på min kurs. Trivs så br med er, och Ginnis kan!!!!!!!!!!!!!!