NU ÄR DET BEVISAT

 ALLA LÄR INTE PÅ SAMMA SÄTT!

 
DET VET VARENDA PEDAGOG.
 
Njae!
Kanske inte alla.
 
Jag träffade en lärare en gång, som stolt berättade att hennes elever förstod och lärde sig allt genom hennes ensidiga "katederundervisning".
Hon SÅÅG det på dom!
 
HON VAR SÄKERT SYNSK.
 
 
 

LÄRANDE

 Merparten av ALLA MÄNNISKOR OCH HUNDAR lär sig oavsett vilken träningsmetod vi väljer……….

Men så finns det till exempel hundar som Ginnis som älskar allt och alla men behöver ”lite extra” av allt..

 

 OCH NU SKA JAG KONCENTRERA MIG PÅ HUNDAR I ALLMÄNHET MEN GINNIS I SYNNERHET.

 
 
Vi kan inte bara räkna med att hundarna ska förändra sig.
Vi måste också förändra vårt sätt att träna dom.
 
Där hör du Carina!
Jag har fattat att det hänger på mig.
Jag lovar både dig och "Uppfödar-Susanne" att jag ska träna!
 
På både det ena och det andra......

 

Fil dr Johan M Steinberg har beskrivit ”den besvärliga eleven” i debattboken med den provocerande titeln ”Låt skolan dö – Länge leve lärandet”.

Jag har lånat hans texter men ändrat genom att byta ut ”eleven” till ”hunden”, eftersom jag anser att lärande är sig likt oavsett vilken levande varelse vi jobbar med.

 Något att fundera på när man tränar sin hund och den inte vill göra som man vill.

Alltså är det mycket för min egen del jag skriver detta.

NI ANDRA VET SÄKERT REDAN.

 

 MEN OM DET ÄR NÅGON PEDAGOG SOM INTE ÄR SYNSK SÅ GÅR DET BRA ATT TRYGGT SÄGA TILL SIG SJÄLV.  "Så är det att arbeta med barn och ungdomar också. Jag vet för så jobbar jag!"

 

 

SE – FÖRSTÅ – HANDLA!

 

En god relation.

”Innan de vet att du bryr dig om dem, kommer de inte att bry sig om vad du kan, vad du säger och vad du gör.”

 
  Få dem att välja dig.
Dessa hundar vill väja själva. Om du har en relation där de vet att du bryr dig, kommer de att lita på vad du säger och gör. Då blir det lättare att välja dig och då blir det också lättare att välja ditt innehåll och dina metoder.
 
 Ge dem en meny
Ger du dem två eller tre konkreta alternativ. Du kan göra A, B eller C.
 

Ge möjlighet till rörelse.

Självklart vill du inte att dessa hundar ska fortsätta att störa genom rusa runt på appellplanen. Men de måste få utrymme för sitt rörelsebehov. Konstruera aktiviteter, övningar, lekar, där det är fullt tillåtet att springa  omkring.

 
Ge flera träningsmoment och mer tid.
Dessa hundar lär sig genom sina muskler – genom att öva, prova, träna och göra. Det är i regel en mycket långsammare inlärningsmetod. Men får de träna tillräckligt sitter det kvar i minnet. Du kommer att bli förvånad över hur mycket de minns och kan, bara de får chans att öva så att det ”sätter sig i musklerna”. Utmaningen är ofta att skapa en tillräckligt underhållande övningssituation så att de vill träna. 

Fråga aldrig varför.
Det är lönlöst att fråga varför de gör eller inte gör vissa saker.
 
 Ibland måste du underhålla.

Du måste öka underhållningsvärdet. Men kan du variera din metodik, din presentationsform, dina ”första fyra minuter”, ditt tempo, din ton, dina gester o s v blir det också lättare att fånga dessa hundars uppmärksamhet.

 

 Ge mycket uppmuntran.

Dessa hundar behöver synas på ett positivt sätt. Ofta gillar de fysiskt beröring. Ge den när det fungerar som bäst. De gillar ofta att vara i din närhet. Låt dem få vara det, utan att för den skull sluka dig helt. Ge dem uppmärksamhet till 155 % en kort stund.

 
 Ge utrymme för kreativitet.
De är bra på att associera.

 

Kontrollera distraktionsfaktorer.
Ta bort så många orosmoment som möjligt. Så fort som någon ropar utanför, går förbi fönstret, är dessa hundar med på noterna, nyfikna som alltid, på jakt efter underhållning. Försök att minska dessa stimuli.
 

Var konkret när du visar och ger instruktioner.
Träna upp deras visuella förmåga.  

En orsak till att vi får besvärliga hundar är att några av dessa lär sig på ett annat sätt.

Kan vi bättre förstå, ta hänsyn till och anpassa vår träning till dessa hundar, får vi dem med oss på ett annat sätt. Vi kommer att lära känna dem som kreativa och positiva krafter på appellplanen  istället för destruktiva oroshärdar. 

Som sagt: SE – FÖRSTÅ – HANDLA!                 

 
 
 Allt det jag skrivit handlade egentligen om elevers lärande i skolan

men visst stämmer det på hundträning också?

Ginnis är en väldigt "OJÄMN VARELSE"

Men när han har roligt tillsammans med mig så fungerar allt.

 
Det gäller bara att hitta rätt metoder för honom.
Det som är bra för så många andra fungerar inte alls på honom.
 
En boll eller brandslangen gömd i armhålan under vänster arm för att få honom att inte gå för långt fram i linförigheten.
Ni som känner Ginnis förstår att detta inte fungerar.

Han studsade FRAMFÖR mig i stället och bara väntade på att han skulle få sin leksak.
 
KORTKOPPEL FUNGERADE MYCKET BÄTTRE.
 
Som belöning släppte jag sedan brandslangen!
 
OCH DET VAR URBOTA DUMT!
HAN SLÄPPER JU INTE!
 
Alltså var detta sätt att träna en väldigt bra metod.
 
MEN INTE FÖR GINNIS!
 
Men lugn! 
 
 
Vi har haft ett nytt träningstillfälle med mycket bättre resultat.
Men det får ni veta mer om senare.
 
 Vi tränade förresten BUDFÖRING också förra veckan.
 
Det är Ginnis duktig på!
 
Han hinner med mycket på sin färd över appellplanen.
 
Förutom då att han tog en extra sväng runt apporterna och targetpinnarna som låg i gräset.
 MEN HAN STANNADE INTE UTAN FORTSATTE I FULL KARRIÄR TILL HJÄLPFÖRAREN!
BRA GJORT TYCKER JAG!
 
HAN ÄR ARBETSVILLIG DEN LILLE BUSEN.
OCH FULL AV ENERGI.
 
 
Hazta har verkligen utvecklats något enormt sedan jag träffade henne i en annan kurs när hon var väldigt ung.
 
Anna och Annie provade Budföring på avstånd för första gången.
Först tyckte Annie att hjälpföraren Kalle var alldeles för rolig.
 
Va?
Ska jag springa en gång till?
DET GICK PERFEKT!

 
MEN JAG HAR GOTT HOPPA OM BÄTTRE RESULTAT MED GINNIS OCKSÅ!
JAG VET!
OCH ALLA ANDRA FÅR VETA SNART!
EFTERSOM VI REDAN HAR HAFT ÄNNU ETT KURSTILLFÄLLE!
 
HAN KOMMER ATT BLI BRA MIN PERRO! 
  
HOPPAS BARA ATT HANS MATTE OCKSÅ BLIR DET....... 
 
#1 - - Carina:

Jag är så glad att du hoppade på min kurs. Trivs så br med er, och Ginnis kan!!!!!!!!!!!!!!

#2 - - Ann-Christine Tofft:

Vilket underbart blogginlägg. Jag gillar John Steinberg skarpt och jämförelsen med hundar som du gör går ju utmärkt.
Ha det gott och krama goa Ginnis från oss.

Svar: Jag trodde du skulle gilla Steinberg. Visserligen kunde jag inte SE det på dig eftersom jag inte är synsk men under våra samtal så upplever jag att du och jag har samma syn på lärande och hur viktigt det är att skapa relationer med dem man arbetar med. Många kramar till er alla från oss alla!
Margareta