"RAINDROPS KEEP FALLING ON MY HEAD" !!! En härlig dag på Öland

 
 
 
 
NI VET VÄL ATT GINNIS INTE GILLAR VATTEN UPPIFRÅN?
 
MEN ATT BADA I LERVÄLLING DET GILLAR HAN.
 
 
Min bror Stefan, Ginnis och jag bestämde oss för en heldag på Öland.
 
Vad vi inte hade bestämt var vädret.
 
 Men det kunde varit värre.

Och tro´t om ni vill!
Öland är Öland i alla väder.
 
Det är ETT av mina paradisplatser i alla fall.
 
Denna dag bar det av söderut.
Men ni såg väl?
SJÖMARK!
 
INTE UNDRA PÅ ATT DET VAR VÅTT ÖVERALLT.
 
Men det fanns förstås hjälpmedel.
Broar lite här och där.
 
Vid Norra Kvinneby har jag inte varit sedan jag gick här med mina föräldrar och mina collies.
Det är många år sedan det.
 
Det var lite för tidigt för backsippor och för orkidéer.
 
Gullvivorna blommade inte heller.
Men vi såg MASSOR med knoppar!
 
En och annan blyg viol hittade vi.
 
Och massor med blåsippor.
 
Men vatten fanns det gott om!
Både där det "ska" vara vatten.

Och där det inte brukar vara vatten.
Ginnis gillade detta skarpt!
 
Det kom ju underifrån detta geggiga vatten.

Han fick fullständigt spelet mellan alla vattensamlingar och översvämningar.
Inte brydde han sig om att förflytta sig via broarna precis.

Trots att det också kom vatten uppifrån.
Men det glömde Ginnis totalt eftersom det fanns gott om varan även underifrån.

Nog tjatat om vatten.
 
Att det fanns räv och hare vid detta naturreservat märktes på Ginnis.
OOPS!
Koppeltvång!
 
Lite fotografering först bara.
Och kommendering.
 
Upp på stenen!
 
Sedan på med kopplet. 

Det märks att vi är våta fast det inte regnade lika mycket längre.

 
Här försvann allt jag skrivit och alla bilder jag hade lagt in fortsättningsvis.
 
Dom regnade nogt bort.....
 
Vi börjar om igen....
 
Det var i alla fall dags att försöka hitta ett fik som var öppet på Öland så här för turistsäsongen.
 
OCH VILKET STÄLLE VI HITTADE!
 
 
Nu tänkte jag göra reklam!
 
Fast jag får inte betalt så ni kan vara lugna.
 
Jag vill bara berätta och visa ett fantastiskt ställe.
 
En lanthandel och ett café och inredningsbutiker!
 
Ja, ni läste rätt inredningsbutiker - flera!
 
På östra Öland i Gårdby.
Öppet hela året!
 
 Men det är bäst ni tar bilen dit.
Det kan börja regna.

Här hittade vi en lanthandel i gammal stil.
UNDERBAR! 

Massor med prylar.
 
Sedan gick inte valmöjligheterna för tugg till fikat av för hackor heller.
 
Stefan var ganska nyttig och valde en stor räksmörgås.

Men jag vill fira.
Något, jag vet inte vad.
 
Onyttigt var det i allra högsta grad i alla fall.
 
MEN så gott!
Kladdkaka, grädde, färska hallon (dom är väl nyttiga?) chokladbitar och kolasås.

Fast jag har läst att det är nyttigt för äldre att vara lite rundare än yngre.
 
Men vem är inte "äldre"?
Än igår?
 
I alla fall blev det väl ett par extra bilringar förutom dom som fanns tidigare.
 
Säljer dom på Blocket till någon enkel bil.
Kanske en EPA-traktor?
En äldre..... 
 
Allting går att sälja med mördande reklam! 
 
Och caféet i Gårdby var ALLT till salu! 
ALLT!
 
Bord, stolar, lampor osv.
 
 
Och inte nog med det.
 
När vi skulle gå frågade ägarinnan om vi hade varit ute i inredningsaffärerna?

Så´nt ska man inte säga till mig när jag har bestämt att inte köpa på mig mer.
  
 
Jag köpte bara en stor kanna.
Jag älskar kannor nämligen.
 
Vi fortsatte norrut på östra Öland.
Mot Norra Möckleby.
 
ÄNTLIGEN!
 
Jag har letat länge, länge efter badstället som vi åkte till ibland när barnen var små men eftersom det bara var en liten "kostig" ner förr så har jag aldrig hittat dit.
 
Men Stefan visste.
 
Mellan Bjärby och Lerkaka gick det en väldigt dålig väg rakt ner till havet. 
Jag talar inte om precis var stranden ligger för där behöver inte alls vara massor med folk.
Ingen reklam här alltså.
 
Bara fresta er med härliga bilder.
 
Vá?
Får jag springa lös här?
 Och sedan blev det full fart på Ginnis.
Har ni hört talas om "Perrorace"
 
Leka måste man också förstås.
Om man hittar en lekkamrat.
Där står ju en. 
 
Det får duga med ett papper som någon inte behagat slänga på rätt ställe.
Bara tur för Ginnis.
 
Men det går väl att ta det lite lugnt också!
 
Eller måste det vara tjurrusning ständigt?
 Mer lek?

Nu får det vara nog.
Kom nu Ginnis!
Nu går vi!
 
Ska du följa med?
 
Dags för färd vidare norrut.
Våt men lycklig.
Och sandig!
 
Man blir törstig av att leka.
Skit samma vad det är för vatten.
Skitigt alltså.
Tur att det har regnat.

När hade kommit upp på den "stora" vägen norrut stod det en hel skock tranor på en äng.
 
Jag tvärnitar bilden och rusar ut för att fotografera.
Lite för ivrigt kanske.
Hann inte riktigt zooma in.
Dom flög.

FLUGIT HADE OCKSÅ TIDEN GJORT.
 
Dags att åka hem och slappa.
 
Men titta!
Där är en lekplats!
 
Kanske dags att leka bort en maffig kladdkaka?
#1 - - Ann-Christine Tofft:

Underbara Öland! Vi ska dit nästa vecka. Nu blev jag jättesugen på att åka till Gårdby också. Vi har varit där ett par gånger. Jättemysigt! Vår lilla fyrfotade älskling är ju ifrån Eketorp så vi gillar Öland extra mycket. :) Kramar från Listerby

Svar: Tag med dig mycket pengar bara för man blir verkligen köpsugen. I alla fall jag. Jag vet att Neo är från Öland och Eketorp. Härlig hund från härligt ställe!
Margareta