VARNING FÖR GALEN VALPEN!

 
NU GÄLLER DET VERKLIGEN ATT ANPASSA SIG TILL DENNA PÅHITTIGA VALP.
 
Det är inte mycket som får vara ifred.
 
Ni vet vid det här laget att vi inte har särkilt mycket blommor kvar i trädgården.
 
Detsamma har nu gällt ett tag även inomhus.

Eftersom jag är trädgårdsmästardotter har jag med modersmjölken  varit van vid att det alltid ska finnas friska, äkta blommor inomhus.
 
Dessutom börjar jag alltid min städning med att plocka in färska blommor.
 
Jag vet!
 
Det är lite bakvänt men det blir roligare att städa då.

Tror ni att de här fick stå kvar?
 
Absolut inte.
 
Ändå hade jag inte ställt dem på matbordet utan vid ett halvbord intill.
Jag trodde inte Tazzo skulle nå dem där eftersom det inte fanns några stolar att hoppa upp på.
 
Fast jag glömde EN stol.
 
Den brukar vara så belamrad med grejer så att den inte syns.
 
Men Tazzo såg den!
 
Dessutom var det "hundryggsäcken" som stod där - med hundgodis i.
 
Ni ser blommorna lite till höger. När de fortfarande stod kvar alltså.

Tazzo har blivit stor nu.
 
Han är fem månader och nästa lika stor som Ginnis.
Ginnis väger 16 kg och Tazzo 13 kg.

Tazzo når långt - OCH HÖGT.
 
Soffan vid matbordet är Ginnis favoritplats - och nu också Tazzos.
 
För det mesta samsas de väl i soffan.
Så länge som Tazzo inte lägger sig PÅ Ginnis alltså.
 
 
På tal om att lägga sig PÅ Ginnis.
Ginnis är alldeles för snäll.
 
Jag undrar vad som händer när Tazzo är fullvuxen och antagligen betydligt större än Ginnis.

Tazzo gillar att ligga någon väldigt mycket.
 
Maken som oftast ligger och tittar på TV, eller rättare sagt somnar till TV:n, får besök. 
 
Nu har Tazzo också kommit på att TUGGBEN faktiskt går att tugga på.

 Det sparar vissa andra värdefulla saker för oss.
Som till exempel morgontidningen.

Men tuggbenen är godast om man får ligga på någon.
 
Som tur är så blir maken den utvalda.Det är inte så att maken har kissat på sig.
TAZZO ÄR ALLTID VÅT RUNT HELA TRYNET EFTERSOM HAN DRICKER VATTEN MED HELA KROPPEN.

Ingmar är inte särskilt förtjust i att få en sladdrig, kladdig tingest uppe i ansiktet.
 Tazzo tycker att han är tjaskig.
Det gäller väl att ställa upp!
Men Ingmar ville inte STÅ upp.
 
Då är det bara att ställa sig upp själv.

Vad har vi då gjort för ANPASSNINGAR TILL VALPBUS.
 
Inte anpassar vi oss till hans tuggande tydligen.
 
Men hans storlek ställde till bekymmer när vi skulle äta.
Han var inte särskilt villig att gå ner från bordet heller.

Nu skjuts alla stolar ordentligt intill bordet.
 
OCH SOFFAN ÄR FLYTTAD!
 
BORT FRÅN BORDET.
 
Så nu går det lättare att få i sig frukosten ifred. 
 
Och ha blommor på bordet!
 
Annars blir här aldrig städat!

Fast Tazzo fann på råd.
 
Han hamnade UNDER bordet i stället.
 
Men med en massa tuggben så duger soffan.
Och Ginnis får ligga ifred.
Det är jobbigt att tugga.
 
Och törstig blir man.
Tur då att jag har köpt en ny vattenskål.
Det bådar väl gott? 
 
BYT TEXT PÅ VATTENSKÅLEN!
 
 
Förresten har jag fått flytta upp tidningsstället också.
 
Nu har jag lagt på en ny matta under matbordet.
 
En billig sak.
 
En utan några noppor att tugga på eller mattfransar.
 
Får se hur det går.
 
Tazzo säger till när han behöver gå ut men en ny matta kan förstås vara lockande.
Och den går inte att tvätta i maskin precis.
 
TAZZO ÄR HELT UNDERBAR ATT HA MED SIG UT!
SÅÅ FÖLJSAM!
 
 Även om Tazzo följer efter Ginnis en hel del så kommer han självman och oftast ensam tillbaka till mig.

Ginnis sticker iväg mycket mer.

Tazzo är alltid lös i skogen, vid havet, i fårhagen eller var vi än befinner oss där det inte är någon trafik.
 
Jag kallar honom aldrig tillbaka utan bara går, eller gömmer mig eller går en annan väg.
Fast han är alltid våt eftersom minsta lilla pöl lockar honom.
 
Så måste han hjälpa till lite med extrapölar också - såklart.
Han lyfter inte på benet ännu.

Tazzo har precis som Ginnis en fantastisk nos.
Det blir "leta godis" både ute och inne.
 
Han blir ganska mallig när han hittar allt.
 
Vi tränar sitt, ligg
och stå.
Men stå är Ginnis bättre på. Tazzo vill röra sig framåt hela tiden.
 

Vi tränar också lite balans.
Ginnis är jätteduktig också.

TAZZO ÄR JÄTTEDUKTIG I ATT GÅ I KOPPEL!
Han går fint vid min vänstra sida och sätter sig (oftast) rakt och fint tätt intill mig.
 
Helt underbart följsam alltså!
 
I torsdags var vi på valpkurs och tränade inne i sta´n.
 
Tazzo var jätteduktig!
(Mer om valpkursen senare.)
 
Så är det så skönt att komma in efter utevistelsen.
Oavsett om det har varit lek med Ginnis i trädgården eller skogen eller koppelpromenad.
 
Nu går vi ganska långt.
Eller i alla fall länge.
 
Sedan är Tazzo såå mysig även inomhus.
 
Visst ja!
 
Ni kanske undrar över hur det har gått med mattan i matrummet?
 
#1 - - Ingela Nordin:

Så kul att läsa igen. ...
Påminner väldigt mycket om våran galna o roliga valp Enzo. Som snart är 5 månader.
Han är full av äventyr o busighet.
Våran lilla baby💙

Svar: Var bor du och Enzo. Från vilken kennel kommer han? Finns det någon bild på honom på t ex fb? Vore kul att få veta lite mer om honom. Kul att du kolla min blogg!
Margareta

#2 - - Ingela Nordin:

Från Susanne i Hbg Aberlours kennel.
Han blev hämtad i Spanien.Vi bor strax utanför helsingborg. Vi pratade vid när susanne hade perro träff. Råådalens kennelklubb. Jag kom fram till dig.
Vi hade då ingen hund o visste inte exakt när vi skulle bli hundägare. Jag o mina 3 barn gick rundor o pratade o tittade.
Ska försöka lägga ut ngn bild. Om jag lyckas.
Idag gick i pålsjö skog. Härligt väder.
Försöker träna honom att gå bättre i koppel. Han vill gärna dra..... tur man är envis. Vi går på bjuvs brukshundsklubb.


Svar: Då vet jag precis och dessutom har jag ju träffat din hund men vilken är det svart eller brun? Koppelträning är inte det lättaste precis. Tazzo har andra olater för sig och skällandet tar på nerverna. Han kanske inte förstår svenska, haha.
Margareta

#3 - - Ingela Nordin:

Ni var ju i Spanien tillsammans och......😉

#4 - - Ingela Nordin:

Enzo ska klippas snart hos Susanne. Ska fråga om råd ang koppel.
Enzo skäller inte.
Viktigt att sätta de i skolan direkt svenska för invandrare haha.
Han klarade kursen galant!
Enzo är brun o vit på bröstet.
Har inte klarat av att sätta in bilder.
Inte så bra på teknologi.
Men det kommer!

#5 - - Susanne och dogsen:

Hejsan, Hejsan,
Har också fått en underbar liten ettermyra här hemma. Just nu helt gräslig. Vill också gärna ligga ovanpå en och när gubben somnar i soffan ställer hon sig precis bredvid och skäller honom högt och vasst i örat :) vilket ger precis den reaktion hon önskar.
Ska bli kul att träffa dina krabater på lördag
kram/Susanne

#6 - - Fanta m flock:

Hahaha....så mysig han är Tazzo. Och så förbaskat söt!
Hat så bra!
Annica o co

Svar: Det var kul att träffa dig och Fanta i Gränna, Annica! Hoppas det fortsätter att fungera bra för lilla Fanta.
Margareta