SÅ TYST DET BLEV I HUSET

 
NU ÄR JULDAGARNA ÖVER OCH ALLA HAR ÅKT HEM.
 
Det enda som finns kvar efter alla är lite kvarglömda saker.

 
SÅ TYST DET BLEV!
 
Ja, alltså!
Det blev tyst på människoröster. 
Tyst blir det aldrig i detta hus.
 
Ginnis skäller när han leker.
 
Tazzo skäller när han inte får leka.
 
Det enda som får tyst på honom är när jag dammsugaren.
 
 
Eller när han kan busa på annat sätt.
 
Katterna jamar när det vill gå ut - och när de vill gå in.
 
 Maken suckar för att hundarna skäller.
Och jag fräser till alla lite då och då.

Vi var 15 personer här på julaftonen och 9 personer på juldagsmiddagen.
 
Huset fylldes av julklappar.
OVERALLT!
 
 
Både makens och mina barn har alltså varit här.
 
Dessutom alla mina barnbarn.
 
 
Hanna hade önskat sig en likadan dress som lille sonens.
 
Och så var barnbarnsbarnet Ludvig såklart här också.
 
En stolt mormor.
 
Och en lycklig Maja som älskar små bebisar.
 
När det är liv och rörelse så trivs hundarna.
Ja, jag också förstås.
 
När alla hade åkt kändes det först ganska tyst och skönt men efter en stund var det bara
TYST.....
 
Dags att ta ut hundarna i skogen. 
 
Dom fungerar bäst utomhus.
 
När vi kommer in igen så vill Tazzo ha all uppmärksamhet den lille terroristen. 
 
Julen slutade med riktig kyla men vackra vyer.
 
När jag går ut med hundarna måste jag undvika höga berg, hav och andra farligheter.
 
Ginnis väljer de smartaste vägvalen.
Tazzo väljer den närmaste vägen.
 
Men just nu är det vattensjukt även inne i skogen och trots att det har blivit kallt så finns det massor med vatten mellan bergen.
 
Och Tazzo hittar alla vattenpölar som finns.
 
Vissa av "pölarna" är så djupa att han måste simma.
Och han hoppar i!
Här gäller det att förhindra att han blir förkyld.
 
Jag tror att jag ska flytta mitt ute på Östgötaslätten.
Men då badar väl Tazzo gyttjebad i stället. 
 
Idag har det snöat lite.
Lagom mycket för att det skulle bli en massa snöklumpar mellan trampdynorna på hundarna.
 
Men det har i alla fall blivit lite "leta-godis-lek"
 
Det är ganska skönt med en vuxen hund!
 
TACK ALLA UNDERBARA SLÄKTINGAR FÖR ATT NI GÖR JULEN TILL EN FIN TID.
DET ÄR SÅ MYSIGT ATT HA ER HÄR!
 
Dottern lyckades fotografera några med tindrande ögon, haha!
#1 - - sara och gunnar:

Hej kul att din jul varit bra. Ja vuxna hundar är lättare men inte lika spännande. Nu önskar vi dig och din familj med hundar ett gott slut på året och att 2015 blir fantastiskt och att vi får ses och träna och dricka vin igen i vår/sommar. Kram från tjörn

Svar: Träning med hundarna, möten med dig och andra goda hundägare - och lite vin. Det ser jag fram emot! Kram! Tala om för Susanne när hon kommer fram att det är bra att köra bil när man kör bil haha.
Margareta

#2 - - Susanne:

Här blir min själ aldrig tyst... Jag är sällan tyst. Tv'n är alltid på. Maken spelar musik. Hundarna skäller. Och vet du, jag hade blivit tokig om det var för tyst.
Förhoppningsvis blir det mer liv här i februari/mars om Shandis möte med Gunnar bär frukt.
Vi hörs - det är så tyst när man bara skriver ;-)
Kram

Svar: Jag menade att det blev alldeles förfärligt tyst och tomt. Annars är det massor med lika ljud som hemma hos dig. Men ibland är det skönt att vila öronen. Hoppas det går bra idag med mötet mellan Shandi och Gunnar. Och att Sara och du får det härligt tillsammans. Jag hade behövt ert sällskap idag. Och era goda råd! Skriver ett mail så småningom Kram!
Margareta

#3 - - Maggan:

Visst kan det kännas skönt när man haft mycket att stå i att det äntligen blir som vanligt igen, och tyst. Jag tyckte tom Ginnis var tyst när han och Tazzo lekte. Här är det tyst, Ojan har åkt till blekinge och min bil är sönder så jag kommer inte härifrån. Hoppas allt är bra! Gott nytt år till er också! Behöver du hjälp med dina doggisar i nyår får du säga till. Jag är hemma! Kram