EN UNDERBAR HELG MED HUNDAKTIVITETER - MEN PÅ SLUTET HETTADE DET TILL

 
 
 
HAR DU ALDRIG LYSSNAT PÅ TOBIAS GUSTAVSSON ÄR DET HÖG TID!
 
Karlshamns Brukshundsklubb hade skapat möjligheter för oss att lyssna på honom under hela lördagen.
 
Det var sannerligen inte bortkastad tid!
 

Tobias Gustavssons föreläsningar handlade om 

Den viktiga leken.

 

Leken kan vara ett effektivt redskap i träningen och den är minst lika viktig i relationsskapandet mellan dig och din hund.

En förutsättning är förstås att hunden faktiskt uppfattar leken som just lek.

 I lekarna berättar hunden massor om sig själv.

Hur kan vi påverka hundens förväntan och aktivitetsnivå med hjälp av lekar?

Hur kan jag använda lekar för att bli duktig på att läsa och förstå hundar?

 

Stressrelaterade hundproblem

 

Vad innebär det egentligen och stämmer det ens?

Är stress och hög aktivitet samma sak?

Finns det positiv stress?

 

Under den här föreläsningen gick han igenom begreppen och hur vi som hundförare kan arbeta med våra hundar för att förebygga stress och frustration.

 

Jag har antecknat massor och kommer framöver att göra ett referat.

 

JAG FICK MASSOR MED BRA TIPS SOM JAG KOMMER ATT ANVÄNDA I MITT ARBETE MED GINNIS. 

 

 Här är länken till Tobias hemsida;   <http://www.swdi.se> www.swdi.se


och på facebook finner ni honom om ni skriver; SWDI - Scandinavian Working Dog Institute

 

Framöver kommer SWDI också att lägga ut Youtube-klipp som illustrationer. 
 
 
Tack KBK för att ni fixade denna härliga föreläsningsdag.
 
 
Ordföranden Elisabeth och vice ordföranden Ninni fixade denna dag dessutom så att vi slapp svälta.

Efter föreläsningarna följde Maggan och Avve med hem för lite enkel kvällsmat.
Och när jag säger ENKEL så menar jag enkel.
Till skillnad från "somliga andra".
 
Ginnis som hade varit hemma hela dagen hoppades på en härlig lekstund med Avve.
 
Avve däremot hade redan haft en ordentlig lekstund med ett annat djur med längre ben.
 
PÅ OKÄND ORT!
 
Avve var ganska nöjd med den leken.
Vet inte om Maggan var lika nöjd.
 

Hur som helst fick vi en trevlig kväll tillsammans.
 
 

I söndags var det dags för PERROPROMENAD.
 
 
Malin tillsammans med Ann-Marie och Mats hade fixat så väldigt trevligt.
Bozze och Viggo hade säkert hjälpt till också.
 

Inte sjutton kunde dom hjälpa att det inte var det bästa vädret.
 
Men det kunde har varit värre.
 
 
Ann-Christine och Peter kom tillsammans med Neo och hämtade Ginnis och mig för färd mot Hässleholm.
 
Och mot  VEDEMA

Vedema är ett naturreservat i Hässleholms kommun i Skåne. ,

Reservatet är beläget på Hörjaåsen.

 

Det finns några markerade promenadstigar i området.

De är mellan 0.5 - 5 km långa men inte anpassade för barnvagn eller rullstol.

 

Det var knappast anpassat för trötta tanter heller.

VILKA BRANTER!

OCH VILKA PULKABACKAR!

 

Det snöade och var mycket mer snö än det var i Blekinge när vi åkte hemifrån.

Och fler minusgrader.

 

Men vad gjorde det när man träffar så många underbara människor och hundar!

 

Att Ginnis hade träffat Ann-Christine och Peter hemma hos oss först kunde man inte märka.

Peter måste han hälsa på många gånger.

Ginnis leker bra med Neo också men tvåbenta är oftast intressantare.

Särskilt män.

 

Tina (och maken Magnus) och Milo hade kört ända från Nättraby, alltså ännu lite längre än mina chaufförer från Listerby.

 
 Så dök också Katarina, Balder och Jan-Ove upp från Hörvik.
 
Visst är vi duktiga i Blekinge på att ta tillfället i akt att träffa perroägare?
 
 
 Mats, Ann-Marie och Bozze var verkligen trevligt att få träffa in real life!
 
Matte och husse har jag mött tidigare men Bozze har jag bara sett på bild.
 
Som tur var hade han ingen svamp längre, haha.
 
Har du läst deras blogg så fattar du - men inte ni andra.
 
 
Tina med Milo, Katarina med kameran, Magnus, Jan-Ove med Balder
 

Vi väntade på Jeanette och Mysan som skulle komma från Älmhult.

 

Under tiden blev det hälsningsceremonier både mellan tvåbenta och fyrbenta huller om buller.

 Neo och Bozze hade aldrig träffats så det var viktigt att nosa ordentligt.

Viggo trodde att han var kung och försökte tala om det för Balder.
 
Två okastrerade hanar - och så Ginnis som det sällan är några problem med vid hundmöten.
I alla fall går det bra med alla perrosar.
 
Balder var minsann inte den som vek ner sig.
Tidigare var han lite försiktig men nu kunde han säga ifrån.
 
Kom inte här Viggo och tror att du bestämmer! 
 
Milo höll sig för säkerhets skull hos husse Magnus.
 
 
Så fanns det lite "döda" ting att nosa in sig på förutom de sedvanliga hälsningsceremonierna för hundar.
 
Tur att vi människor hälsar på varandra på med civiliserat sätt.
 
Ju fler hundar som kissade på stället med "det döda tingesten" desto intressantare blev det.
Vad det nu var dom nosade på.
Inte vet jag.
 

 Ginnis höll sig som vanligt framme för att trakassera alla människor.

DEN SMILFINKEN!

Peter kan han tydligen hälsa på hur många gånger som helst.

Det ger ju utdelning också och det vet han.

Ann-Marie hade Ginnis aldrig hälsat på tidigare, så då gällde det att ställa sig in länge.

Riktigt länge!

Kära nå´n så mysigt det var.

Släng er i väggen alla hundkompisar

. Människokel slår all hundlek!

  

 Jeanette hade kört fel och kom inte förrän senare.

Så roligt att du orkade vänta på oss Jeanette!

Nu är jag ingen proffsig fotograf som Jeanette är utan det blir
suddiga bilder,
felexponerade bilder,
konstiga bilder i största allmänhet.
 
Men ingen behöver ju titta om man tycker det är förfärligt. 
 
Det går i alla fall se vilka som var där om man har lite friska ögon.
 
Här är alltså Jeanette och Mysan.
 
Bilder blev det alltså i snövädret. 
 
   Lite gruppbilder innan vi gav oss iväg på promenaden. 
 
 Malin hade valt den  minst kuperade är vägen till Barsjön (tror jag det var).
 
 Inte vet jag varför den heter BARsjön för den var full med is och snö.
 
Kuperad var vägen i alla fall men vi såg branterna vid sidan om stigen.
Dom var inte att leka med.
 
På vintern är backarna i närheten av Barsjön bra för pulka och skidåkare.
 
Brant, brant, brant!
 
Full fart framåt.
 
LÖSA HUNDAR! 
 
Vi tvåbenta var också ganska lösa.
Och frisläppta så att några till och med drattade på ändan. 
Utan skidor eller pulka.
 
 Balder leker bergsget.
 
Jag måste skryta lite med Ginnis också.
Han kom alltid tillbaka och "tankar trygghet" hos mig.
 
Det gjorde de andra hundarna också.
Inte till mig förstås.....
 
 Ginnis tankade gärna trygghet hos andra också.
 
Knäppgöken!
 
Då var det väl inget att skryta med att han kommer till MIG?
 
Ann-Christine dög minst lika bra.
 
Jag säger ju det.
Han trakasserar alla.
Var och en i tur och ordning. 
 

Tillbaka till bilarna för att hämta packningen med våra grillgrejer.

Balder och Katarina

Tina, Magnus och Milo 

 

Ann-Marie och Bozze

Malin med Viggo och förste grillmästare Mats

 
Peter och Neo
Har Balder "kympigt"?
 
 
Men titta där!
 
Vilken tur att Ginnis hittade Ann-Christine!
IGEN!
Det är ju så få som kelar med honom stackarn.
 
 
Nu hade också Jeanette med Mysan kommit.
Här gör dom sig bekant med Jan-Ove.
 
Mysan var första tiken på våra promenade märkligt nog.
Kul med en tik tyckte Ann-Christine - och alla vi andra.
 
Tro nu inte att jag tycker det är något fel på hanhundarna!
 
De är trevliga och snygga i alla fall.
Dom också.
 
Bozze
 
Viggo 
 
Neo
 
Milo
 
Balder
 
 Och så en hund som fått på sig ett täcke.
Det gjorde att de andra hundarna trodde att det kommit en nykomling.
 
Lille Neo hade ju inga lockar kvar som värmde.
 
 Men fattas det inte ännu en hanhund?
 
Men Ginnis vet ni hur han ser ut.
 
Han är inte snygg utan en trollunge.
Men väldigt trevlig.
 
Han fortsatte att flörta in sig. 
 
Hos Jan-Ove 
 
Och Katarina
  
Vid sjön fanns lättillgängliga rastplatser med grill och ved.
 
Det var som sagt snö på sjön.
Ingen ville att hundarna skulle springa ut på den så det blev koppeltvång när vi skulle grilla.
 
Du vet redan att Mats var grillmästare.
 
Mats skötte uppdraget galant!
 
Vi andra stod bara och väntade på att få lägga på våra korvar.
 
Ginnis väntade mest!
Ni vet väl att han en veritabel korvtjuv?
 
 
 
 
Kolla bara på Ginnis!
Han hade verkligen fokus på korvarna.
Kanske inte dom som låg på grillen utan dom som fortfarande fanns på bänken för senare grill.
 
Men det fanns minsann flera tiggarhundar.
Så det så!
 
 
 TREVLIG SAMVARO OCH GOTT MED KORV MED BRÖD OCH KAFFE.
 
SOM GRÄDDE PÅ MOSET BLEV VI BJUDNA PÅ EN KAKA I VÄRLDSKLASS.
 
Det var visst en kusin som fixa den.
Och vem är inte kusin till någon?????
 
 Vem är du kusin till Ann-Marie?
 
 
Innan vi gav oss hem igen så tog Jeanette Svensson en gruppbild på oss.
 
Jeanette är alltså inte med på bilden.
Viggo hade också lämnat platsen för vila i bilen. 
 
Lite mer proffsigt än mina taffliga försök
På hemvägen snöade det kraftigt.
Inget som jag gillar precis.
Massor med snö hemma i Blekinge också alltså.
 
 
Ann-Christine och Peter stannade och åt middag med oss innan de fortsatte hem till sitt.
Peter fick sällskap vid bordet.
 
Inte vet jag om Peter kunde få i sig någon mat alls.
Det gjorde säkert inget i så fall.
 
Torr fiskgratäng är inget man dreglar efter.

TACK ALLA FÖR EN HÄRLIG HUNDHELG MED MÅNGA TREVLIGA AKTIVITETER!
MEN OJ!
 
JAG GLÖMDE ATT BERÄTTA OM VAD DET VAR SOM GJORDE ATT DET HETTADE TILL PÅ SLUTET!
 
När jag fotograferade var det svårt att ha vantar på sig.
 
Det var alltså inte meningen att använda mina vantar som boxningshandskar.
Utan bara för att värma mina frusna fingrar.
 
Men det hjälpte inte mycket. 
 
Då fick jag en fin present av Mats!
 

Handvärmare 

HotHands handvärmare för engångsbruk håller en temperatur på 51-69 °C i upp till 10timmar.

Man stoppar in en påse i varje vante och vips blir det varmt.

Ni såg temperaturen på de små påsarna som jag stoppade in i vantarna?

DÅ VAR DET VERKLIGEN VARMT!

Perfekt att stoppa in i vantar eller fickor för att hålla fingarna varma under till exempel på perropromenader.

 SÅ VISST HETTADE DET TILL PÅ SLUTET!
 Hälsningar från flörtisen Ginnis och hans knäppa matte.
#1 - - Bozze & SwLorna:

Haha. Härliga fotografier och jag sitter fortfarande med ett leende över dina beskrivningar. Det var så kul att ÄNTLIGEN träffa dig och Ginnis som vi har beundrat på avstånd här i cyberrymden.
Vi ser fram emot nästa träff :-)
Ha en forsatt härlig vecka !

#2 - - Malin & Nico:

Så härligt det ser ut, önskade vi kunde varit med men det kom en födelsedag emellan :)
Perropromenad med grillmys i härligt snölandskap..
Kan ju knappast bli bättre! Älskar vintern :)
Vantarna ser ju kanon ut, ett par såna skulle jag kanske införskaffa innan vi åker till Sälen.
Många kramar

#3 - - Lisa:

Ni ser ut att ha haft det riktigt mysigt med både inomhus och utomhus aktiviteter. Förstår att alla gillar Ginnis och ger honom massar kel...Han ger ju tillbaka lika mycket själv :-) Han brås nog på sin trevliga matte. Ha en skön dag Kram från oss i Skåne

#4 - - Ulrika Calmegård:

Kul att kika in här igen. Nu har jag rätt bra koll på vilka som brukar träffas hos er (jag som är så nyfiken på vilka hundarna är i stamtavlan) men Milo vet jag inte vem det är...