NÄR AVVE ACCAR STÅR BLIXTEN STILLA - GINNIS BLEV TRÖTT

 
 
 
VAD VORE LIVET UTAN VÄNNER?

Tomt och innehållslöst så säkert som det är sagt.
 
Avve är en av Ginnis vänner.
 
Så roligt när han kom för att bo hos oss över nyårshelgen.

Men det frestar på att ha yngre kompisar.
 
Avve kom tillsammans med "lillhusse" Adam vid lunch på nyårsaftonen.
 
Det full fart direkt.
Det gäller att hänga med i dansen.

HÄR VILAR INGA LEDSAMHETER.
 
Kom igen nu Ginnis din latoxe!
Ginnis rör sig inte precis som blixten.
Kanske mer som Dunderklumpen.
Han brås på matte.

 
Men trädgården behöver pinkas in först.
Och det är också Ginnis duktig på.
 
Egentligen skulle hundarna kunnat bli kvar på samma fläck hela tiden.
 
Först kissade Avve.
Då måste Ginnis kissa på samma fläck.
Då måste Avve kissa på den fläcken igen.
Då måste Ginnis kissa på den fläcken ännu en gång.
Då måste.....
Då måste .......
Då måste.......
Ja , ni fattar.
 
Men det frestar på att springa i 90 knyck stupalöst.
 
Tur att Ingmar fattade att man måste fylla på förrådet.
 
Jag hade tänkt att promenera med hundarna tills de var riktigt trötta så dom lugnt kunde ligga och sova när vi åt nyårssupé.
Och drack vin.
 
Jag hoppas att inte Susanne uppfödare läser detta.
Hon vet att jag bara dricker vin till maten på fredagar och lördagar. 
 
Men man måste få göra lite undantag.
 
Men promenaden först alltså.
 
Jag hade fått två hundar av någon ny ras.
DRAGHUNDAR AV NÅGOT SLAG.
 
 Tänk om jag suttit i en kärra och blivit skjutsad iväg.
Eller kanske en rollator på hjul?
 
Båda lika goda kålsupare.
BRÅTTOM, BRÅTTOM....

 
OCH INTE BLEV DOM TRÖTTA HELLER!
 
DOM FICK VÄNTA PÅ MIG FÖRSTÅS.

Vi gick och gick och gick......
 
På vägarna.
I skogen.

Efter två timmar orkade inte JAG mer.
 
Hem och släppte hundarna på gården.
 
VAD HÄNDE DÅ TROR NI? 
 
Acceleration är en fysikalisk storhet som anger förändring av hastighet per tidsenhet.
Förändringen kan vara såväl positiv (ökad hastighet) (och där har vi Avve)
 
som negativ (minskad hastighet, retardation (och här beskriver vi Ginnis - och mig)
 
eller innebära en ändrad riktning.
Vid accelerationortogonalt mot rörelseriktningen fås en krökt bana utan förändring av fart eller rörelseenergi. (kan väl stämma med rusandet i trädgården
Om accelerationen i sidled är konstant blir banan en cirkel. Jaha!
 SI-enheten för acceleration är m/s².
 
NU VET VI DET!
 
Men när Avve accar så går det undan och Ginnis tyckte till slut att det fick vara nog.

Ja, Avve var faktiskt törstig han också.
Ni behöver inte vara oroliga.
Han fick också vatten.
 
Men sedan ville han sätta fart igen.

Ginnis var mindre villig.
Jag tränade lite lydnad med dom.
 
SITT KVAR!
 
LIGG KVAR.

Sedan vill Avve sätta fart igen.

Nu får du väl verkligen hejda dig.
Tänk på att jag snart fyller FYRA år.
Det går inte att springa hur mycket som helst.
Fattar du väl!!!!
 
Jag orkar inte ens se åt dig!
 
VA´?
ÄR DU EN MALLGRODA?
 
SITT DÄR DU OCH SE FISFÖRNÄM UT DU!
 
 Trots allt så gillar Ginnis och Avve varandra!
Dom låg lugnt och stilla tillsammans när vi åt.
 
Sov lugnt och stilla tillsammans och sov på natten.
 
Plus att katten Julle också fanns i rummet!
 
På nyårsdagen drog dom inte i kopplen.
I alla fall mindre än dagen före.
 
Jag släppte dom tillsammans i fårhagen och då blev det rusning igen.
Men inte lika länge.
 
Dessutom kom Avve på min inkallning perfekt!
 
När Ginnis verkade trött kopplade jag Avve en stund för att Ginnis skulle få ro att bajsa.
 
Då ställer sig Ginnis bara och glor på oss och undrar säkert om vi inte var riktigt kloka.
 
Det var bara att släppa loss Avve igen.
SÅ VAR ORDNINGEN ÅTERSTÄLLD!
 
#1 - - Susanne:

Busted! Jag vet ju att du inte har koll på vilken dag det är - det är ju fördelen med att vara pensionär :)
Kram

#2 - - Katarina:

Åh vad kul de har tillsammans!
Man blir dödstrött av att kolla på videoklippet... Föööör mycket energi dom vill komma ut!
Kram på er!
Katarina & Balder

#3 - - Åsa ericsson:

Hej!
Vilka härliga kompisar.
Häftigt att se, Avve är ju i klass med Milla pilla bus.
Livet ska gå i 190 o gärna lite snabbare i nerförs backarna.
Gott Nytt!

#4 - - Maggan och Avve:

Så himla duktig du är med hundar! Att du fick Avve att sova i samma rum som en katt är för mig heeeelt ofattbart! Är imponerad!! och jag menar dig! Hoppas Ginnis behöver pass någon gång så jag kan återgälda detta. Jag ställer upp när som! Tack än en gång Margareta! Hoppas ni kommer till oss imorgon! Kram från en dödstrött Avve och en utvilad matte!

#5 - - Petra och Timja:

Så härligt de verkar ha det tillsammans, Avve och Ginnis. Jag läste någon stans att du skulle satsa på Lydnad. Lycka till! God fortsättning på det nya året! Kram Petra