MYRORNAS KRIG och annat smått - och gott

 
 
Ska vi prata vårtecken sade sonen som liten palt och började räkna upp en det ena och en det andra.
 
Och nu kan man verkligen hitta ett och annat vårtecken.
 
UNDERBART!
 

Att älska vårens tid

 
 
I går kväll satt jag på trappan och lyssnade på koltrasten som sjöng så vackert.
Det är verkligen vårtecken, tycker jag.
 
Att snödroppar, vintergäck och krokus blommar vet du redan.
Trots dimman som vält in från havet de senaste dagarna lyser det i rabatter och gräsmatta.

Ginnis och jag vandrade runt Boön en solig dag förra veckan.
 
Det är en favoritplats!
 
Det finns inga vildsvin där nämligen.
 
Men det myllrade av liv och rörelse mot södersolen. 
 
Jonte myra klättra uppför backen
slet och drog med strået upp till stacken
men tänk ändå att han halkade så
å trilla ner å föll på nacken.

Jonte myra klättra uppför backen
om igen med strået upp till stacken
men tänk ändå att han snubblade så
å trilla ner å föll på nacken.

Jonte myra klättra uppför backen
om igen med strået upp till stacken
å tänk ändå att han lyckades så
å kom med strået sitt till stacken! 
 
Kolla på den lilla snutten så får du se.
 
Flitig som en myra - verkligen.
 
Inget krig alls verkade det som. 
M
 
"Solen lyser, himlen är blå
vad de é skönt att leva då.
 
Högt i topp går allas humör,
och de é det som susen gör"
 
Eller är det rent utav fikastunden som gör susen?

Fast jag vet inte vad Ginnis tyckte förstås.

Tur att det fanns en liten sötnos med.
Återigen glömde Ginnis bort att han är kastrerad.
 
Fast på Boön njöt vi båda av naturen alldeles ensamma.
 
 
 
I slutet av förra veckan åkte vi till Kalmar.
 
 
Och så vidare till Öland.
 
Men vadå till havs?
 
När jag körde över Ölandsbron var det som att köra i mjölk.
 
Inte såg jag havet.
 
Och inte syntes det vart jag var på väg.
 
ÖLAND VAR BORTA!
GRÅTT, GRÅTT GRÅTT!

Vart jag skulle?
 
 
  Till Bläsinge såklart!
 
Till Yvonne!
 
 
OCH DÄR SKEN SOLEN
(Bilden är tagen av Yvonne på sommaren)
 
Denna bild tog jag på Yvonnes Byboden en sommar.
 
Där säljer hon sina hönstavlor och en massa andra saker tillsammans med särbons bronsfigurer.
 
Fantastiska skapelser allt!
 
 
Det var inte sommar men det kändes så när jag kom hem till Yvonne.
 
Ett varmt mottagande blev det!
 
Det blev skillnad någon dag senare enligt bilden som Yvonne lagt in på face-book.

MÄRKLIGT!
 
Yvonne hade brutit handleden och var väldigt handikappad.
Men hon fick god hjälp av sin särbo Björn som fixade till en härligt god lunch till oss.
 
Tack så väldigt mycket!
 
Yvonne och jag tog en härlig promenad i solskenet.
 
Promenaden avslutades med att göra mig bankrutt.
 
I alla fall tömde jag fickorna på alla kontanter hos en granne till Yvonne.

Berglunds Kreativa Tekniker tillverkar och säljer hantverk i två branscher:

 Ullprodukter som Waldorfdockor, Ulltavlor,

 Material och Färg till den som vill arbeta på egen hand.

Båtkapell både nytillverkning och reparationer.

 

Konstnärer vart man ser i Bläsinge.
(två bilder från hemsidan)

Jag köpte en mössa.
 
Den luktade troligen fårull eftersom Ginnis blev alldeles tokig i den.

Men tji fick han!
 
Denna mössa är verkligen inget att leka med.

Två får i luffarslöjd blev det också.
 
Så väldigt mysiga!

Innan jag åkte tillbaka till Kalmar med det kaffe.
OCH PRATA, PRATA, PRATA
VI SES ALLDELES FÖR SÄLLAN!
Nu menar jag inte att vi kacklar som i en hönsgård.
 
Vi har givande intellektuella och skärpta samtal om livet!

Så det så!
 
DAGEN EFTER BLEV DET OCKSÅ FIKA OCH PRAT.
Fast på fastlandet och med några fler.
VILL NI VET VILKA VI VAR SÅ FÅR NI VÄNTA LITE. 
FORTSÄTTNING FÖLJER......