NÄR ÄR JAG FÖR GAMMAL?

 
 
JAG HAR MER OCH MER DEN SENASTE TIDEN BÖRJAT FUNDERA ÖVER NÄR JAG ÄR
"FÖR GAMMAL".
 
 
 
Självklart är jag för gammal för massor med olika saker.
 
Jag är för gammal för att vara barn. 
 
Eftersom mina föräldrar inte lever längre.
 
De är för alltid bevarade i mitt hjärta.
Här är mamma 72 år (2 år äldre än vad jag är nu) och jag 41 år.
Jag är för gammal att föda barn.
 
Men vad gör det?
 
Jag har ju fått de två barnen som jag så gärna ville ha.
 
Och då tyckte somliga att jag var för ung. 


       Joakim föddes 1965                                                  Magdalena föddes 1968.
     
 
Men barnen växte upp alldeles för fort. 

Och jag blev äldre och äldre.

Men blev jag för gammal?
 
 Jag blev  kanske för gammal för att känna mig ung.
Allting är relativt beroende på vad man jämför med.
 
Och redan då  när jag egentligen var ganska ung (40-årsåldern) tyckte jag att jag var ful och fet.
 
Och okunnig.

Nu tycker jag förstås att jag var väldigt ung på 80-talet.
 
Inte så vansinnigt ful heller.
 
Varför är man så självkritisk?
 
Och inte sjutton var jag så särskilt fet.
 
 Nu är jag också för gammal för att arbeta.
(Magdalena sitter i mitt knä)
 
Men jag är inte alls  för gammal för att lära mig nya saker.
  
Titta bara på min pappa!
Han fick sin trombon på sin 70-årsdag och började spela med i två orkestrar.
 
Så då kan väl jag.
 
Ja, inte spela trombon men lära mig andra saker som är nya för mig.

Åtminstone ska jag väl kunna spela blockflöjt.
 
Fast när jag tänker på saken så kan jag det redan.
 
Precis som syrran.

Blockflöjt är ett svårt instrument att spela vackert på, så jag tror den får ligga kvar ovanpå pianot.
 
Jag kanske skulle lära mig att spela piano bättre?
 
Det är jag inte för gammal för.
 
Fast det låter bättre när barnbarnen spelar.
 
Hanna är fyller i år 23.
 
.Och mina gitarrer har jag skänkt bort till dom som spelar bättre.
 
Jag skulle kunna skapa min egen musik precis som Joakim gjorde.
 
Fast jag tror jag nöjer mig med att "spela" och skapa med en kazoo.
 
Precis som Maja.
 
Hon fyller 16 år i år.

På tal om barnbarn så blir man aldrig för gammal för dom!
 

  Mimmi 21, Hampus 17 och Hanna 23

Maja 16 och Emil 18

Jag lär mig massor genom mina barnbarn.
 
Eller i alla fall skulle jag kunna lära mig.
 
Om jag ville.
 
Teater till exempel  Mimmi 21 och Hanna 23 i år                       eller bygga olika saker som Emil 18 i år
 
eller att bara ha kul!
 
som Maja (16) och Hampus
 
Det är en bra sak att kunna!
 
Att ha kul blir man aldrig för gammal för!
 
Men man måst också aktivera både kropp och huvud även om man börjar bli gammal.
 
Börja segla?
 
Precis som både Joakim och Magdalena gjorde/gör.

Fast det kan jag ju!
 
Det är väl klart en sanning med modifikationer för tillfället.
 
Jag kan mycket väl hänga utanför båten som man fick göra i vår 606:a.
 
Men jag kommer nog inte upp igen.
 
 
NEJ DET FÅR BLI NÅGOT MED DJUR I STÄLLET
 
Kanske ska jag börja rida precis som mina föräldrar gjorde "på äldre da´r".
 Men jag är lite rädd för hästar.
 
KANSKE SKA JAG SKAFFA EN HUND TILL?
 
Idag fyller Ginnis 4 år.
Han har blivit vuxen och en väldigt trevlig hund som ger mig så mycket.
 
Jag får motion
 
Jag får skratta
 
Jag får bli arg
 
Jag får nya vänner
 
Jag använder innanmätet på huvudet när jag går på hundkurser
eller när jag redigerar bilder och bloggar
 
Jag får resa
 
 Jag har hela tiden en följeslagare utom om det luktar för mycket rådjur
 
DET ÄR KANSKE DAGS ATT GE NÅGOT TILLBAKA TILL GINNIS?
 
EN KOMPIS?
 
 
Ginnis är min 5:e hund men jag har nästan alltid haft två hundar samtidigt.
 
Först kom Mandie i början av 70-talet.
En väldigt ful och mycket smart collietik.
 
Några år senare utökade familjen med ännu en collie Dimsie som vi fick på foder.
Tyvärr levde ingen av dom längre än till de blev 8 år.
 
I mitten av 80-talet blev Dimsie akut sjuk och dog på vägen till veterinären.
 
Sedan följde ett par år utan hund.

I slutet av 1989 hämtade jag hem Hampus.
 
En stilig gosse.
 
Monica som var uppfödaren ställde ut honom med gott resultat.

Sommaren 1997 ringde Monica en dag och sade:
 
"Nu har Unni fått valpar och jag sett ut en - som du får." 
 
Och bara några dagar senare, precis vid midsommar kom de till Blekinge och lämnade Othello.
 
 
Unni ägdes av min barndomskamrat Britt men Monica hade lånat henne.
 
Britt och Monica tyckte att jag hade lagt ut så mycket pengar på Hampus som blev sjuk av fästingar och gick på antibiotika i princip konstant i 4 år.
 
Sedan fick han akupunktur - och blev frisk - väldigt pigg.
 
Och så hade vi två hundar igen. 

Hampus blev 11 år.

När Ginnis kom till oss för 4 år sedan fanns Othello kvar hos oss.
 
Lite gammal och stel men pigg trots allt.

Othello blev 15 år.
 
Sedan 2012 har vi enbart haft Ginnis - och så katterna förstås.

Det har varit skönt att kunna ägna Ginnis massor med tid.
 Han har  inte precis var den lättaste hunden jag haft.
 
Så på så sätt var det bra att jag blivit så gammal så att jag inte kan arbeta längre.
 
Men jag har väl heller inte suttit på ljugarbänken och latat mig.

Inte med ett yrväder som Ginnis. 
 
Nej det har varit full fart på appellplanen och i spårskogen och på rallybanan och på......................
 
Och inte minst vid datorn med alla bilder och blogginlägg.
Full rulle alltså.
 
 
Nu har det blivit riktigt bra ordning på Ginnis.
 
Utom då förstås när det luktar för mycket rådjur!
 
 
SÅ NU VILL JAG HA EN PERROVALP!
 
OCH GINNIS OCKSÅ
 
MEN DÅ INSTÄLLER SIG FRÅGAN
 
ÄR JAG FÖR GAMMAL?
Men så läste jag Bodils Jönssons bok "När horisonten flyttar sig".
 
Hon erbjuder krut i en motståndsrörelse. 
 
Motståndsrörelsen handlar om att vi idag som 70-åringar är som gårdagens 60-åringar.
 
Att bli gammal idag är inte som det var när mina föräldrar blev gamla.
 
Förresten så ska jag nog säga morföräldrar i stället eftersom mina föräldrar blev gamla och var väldigt aktiva.

Så blir jag lite förskräckt när jag i en tidning läser hur 70-åringar är.
 
Lever och njurar tappar en del funktion.
 
Konditionen kan ha försämrats för att vänster kammare i hjärtat har stelnat.
 
Balansen kan försämras när ögon, öron och muskler åldras.
 
Minnet försämras och det tar längre tid att lära.
 
 
NU FÅR JAG TA HJÄLP AV MOTSTÅNDSRÖRELSEN.
 
Veckotidningblaskor är bara skit! 
 
Det är ett kollektivt missförstånd!
 
 
Livslängden ökar med 2,5 år per decennium och är alltså 10 år längre än för 40 år sedan.
 
Och ålderstecknen visar sig 10 år senare.
 
Vi kan leva ett väldigt vitalt liv upp i 90-årsåldern.
 
 
Bodil Jönsson skriver att man måste hitta fram till sin egen självbild.
 
Och det kan jag säga!
Nu är jag fet 
och ful 
 
och glömsk


 
men kanske ändå inte fullt så okunnig som när jag ung, smal och vacker haha.
 

 
 Så det vore väl sjutton om jag inte kan skaffa en perrovalp.
 
 
Hundarna blir ju också gamla i takt med mig.
 
 
 Och när jag inte längre orkar springa omkring i spårskogen ens med hjälp av terränggående rullator, 
får jag väl göra annat.
 
 
Rasta hunden på annat sätt.
 
ELMOPET!
DET ÄR GREJEN!
 
OM NU HUNDARNA INTE HAR BLIVIT FÖR TRÖTTA.
 
FÖRE MIG
 
VAD TROR DU?
#1 - - Heléne:

Du är inte gammal och kommer inte att bli,inte i sinnet! Det är klart du ska ha en valp! Om kroppen skulle bli trött löser du det ändå.
Ginnis är en så trevlig, väluppfostrad och lydig hund! Du är så duktig som gjort honom så!
Hundar är flockdjur och de mår bra att vara tillsammans!
Jag vill också ha en valp !

Kram Heléne Ceasar o Cocos

#2 - - Susanne:

Klart stt du ska ha en valp! Du är som jag, fyller bara samma sak år efter år. Då blir man inte gammal. Och skulle du behöva hjälp är vi ju bara ett par timmar bort (fast Ingmar får du ta hand om själv). Kram

#3 - - Maggan och Avve:

Klart att Ginnis ska bli storebror! Då håller han sig ung lite längre vilket Avve tycker är bra:) Det är ju nu när du är pensionär som du har tid och möjlighet med två perros! och en Ingemar och två katter och barn och barnbarn och vänner..... Du måste ju ha all tid i världen:) kram från oss

#4 - - lisa:

Oj....Jag som tycker mitt liv går i en rasande takt !!! Får väl se till att fylla på nu med alla saker man faktiskt vill göra. Hur skulle du kunna va för gammal ?? Du är ju mer aktiv än många ungdomar är idag ;-) En valp hade helt klart fått det kanon hos er :-) Som du själv själv skriver kan man motionera på olika vis både kroppsligt och själsligt. Vad fina dina collies var <3 Ha det gott, stor kram från oss

#5 - - Petra Merci & Ester:

Det finns gamla 70åringar men du är inte en av dem Margareta. Samma med våran Kurt han är också en ung 70åring som går en 2timmars morgonpromenad med våra flickor må-fre .. Kör på att skaffa en valp du tycker jag :) Lycka till Kram Petra