VÅR SEKRETERARE FICK DET BESVÄRLIGT - men frågorna var svåra

 
 
 
EGENTLIGEN VAR DET VÄL INTE FRÅGORNA SOM VAR SVÅRA.
 
DET VAR FÖRSTÅS SVAREN SOM VAR DET SVÅRA!
 
DET INNEBAR ATT VI BARA KUNDE SVARA SÄKERT PÅ ETT FÅTAL AV DE FEMTON TIPSFRÅGORNA.
 
SEDAN BLEV DET ATT GISSA.
 
Ibland gissade vi rätt men mest gissade vi fel.
Men det är inte lätt att veta vad som var rätt.
 
Det var som en pedagogikprofessor sade en gång.
"Jag ställer frågan flera gånger.
Men det är inga problem för svaret är olika varje gång."
 
VAD BETYDER AGILITY?
 
Ordet agility betyder vighet/smidighet
eller vighet/smidighet/snabbhet
eller också vighet och snabbhet.
Det beror på vilka som svarar nämligen.
Fast vi svarade fel i vilket fall som helst.
 
Ibland svarade vi fel och så ändrade vi till rätt men till slut ändrade vi igen - till fel.
 
Det gällde färgen på tjänstetecknet nämligen.
 
SEKRETERAREN FICK FINNA SIG I ATT VI ÄNDRADE OSS STUP I KVARTEN.
 
Vår ständige ståndaktige sekreterare Fabian fixade skrivandet perfekt trots vårt velande!
 
Han var en duktig filmfotograf också.
 
OCH TROTS ALLA MISSAR PÅ FRÅGORNA HADE VI TREVLIGT!
 
(Fabian har tagit kortet.)
 
Detta är Zingo som är en portugisisk vattenhund.
Matte heter Marie och hon är Fabians mamma.

Så har vi den tredje hundägaren som gick tipspromenaden tillsammans och det är Pernilla med Charlie.
 
Vad handlar nu detta om undrar den otålige?
 
 

TRÄNING MED GÄNGET FÖRSTÅS!
 
Här kommer dom alla till Nytorpet.
 
Lotta med Zimba och Jeanette med Turbo
Här är lille Hercules med på ett hörn.

Zingo, Marie, Fabian och Lise-Lotte med barnbarn, make och såklart Wilma
 
Britt-Marie och Johlin                                      Håkan med Shiela

Kul att Kicki och Sonia var med.

Det var såklart kul att alla var med men det var lite extra länge sedan vi fick träffa söta Sonia med matte.
 
Madde och Birka brukar vara med. för det mesta.
 
Maddes make Bosse var förstås också med tillsammans med Diesel.
Hur Bosse ser ut?
Fråga Madde!
 
URSÄKTA!
Det var inte meningen. 

Camilla och Snäckan var det länge sedan vi träffade. Här tillsammans med Camillas dotter (antar jag).

En mor och dotter till.
Sanne och Ursula med Alice och Mille.

Och detta är Alice så det så.
 
Denna gång tar jag i alla fall inte fel på en tollare.
Dom är så lika varandra i mina ögon.

 
VI TRÄFFADES OCH GICK TIPSRUNDA MED OLIKA AKTIVITETSSTATIONER.
 
 Vi var indelade med tre hundar i varje grupp.

VI TRÄNADE BUDFÖRING OCH RAPPORT

Elisabeth var hjälpförare.
 
Det blev lite kö och extra passivitetsträning.
 
Det gillade inte Zingo särskilt mycket.
 
VÄNTA ÄR PEST!

Men det var bara att le och låtsas vara glad.
 
Dom flesta hundarna tröttnade nog på passiviteten.
Några vandrade vidare och väntade med budföringen till efter fikat.
 
 
Men inte alla.

TYCKER NI ATT JAG SER UT SOM EN ORANGEFÄRGAD STOLPE? 
 
Kanske kan toppfärgen stämma?
                  
                                                 

MEN VOLYMEN OCH RONDÖREN DIFFAR BETYDLIGT!
 
DET ÄR STOLPEN SOM ÄR SMALAST OM NI UNDRAR.
 
Ändå tog Ginnis fel!
 
Vaddå tog fel?
 
Jo, vid budföringen.
 
Efter mycket passivitet var Ginnis taggad till tusen.
 
Han for som en oljad blixt till Elisabeth och satte sig så fint vid hennes sida.
 
Sedan skulle han tillbaka till mig!
 
 Vad tror ni hände?
 
Jo några meter bakom Elisabeth stod just en stolpe med orange topp.
Den stack Ginnis till!
 
Han kom tillbaka till mig direkt när jag kallade in honom så han insåg nog snabbt att han tagit fel.
Och det kändes förstå bra.
 
Man vill ju inte vara ett stolpskott!
 
Ginnis fick ett andra försök.
 
Vad tror ni hände? 
 
SAMMA SAK IGEN!!! 
 
Jag måste se till att byta hårfärg!

Som tur var så kom han direkt till mig vid rapporten.
 
OCH HAN MÅSTE PASSA SIG SÅ ATT INTE MATTE FÖRSVINNER FÖR GOTT.
Där var heller inga orange stolpar i vägen.
 
Lite behövlig vila efter kutandet.
 
Hör och häpna!
Jag sprang också.
 
Tur att det stod en bänk på rätt ställe.

 
VI SKULLE TRÄNA UPPLETANDE OCKSÅ.

Det vill säga att alla andra utan Ginnis och jag tränade uppletande.
 
(Vi var tvungna att åka hem för att hinna till barnbarnet Mimmis födelsedagskalas i Kalmar.)
 
Bengt väntade till alla kom för att vara med.
 
Det var han som hjälpte alla vid uppletandet.
Jag vet inte om Birgitta hade tappat bort både dotter och hund.

Nej, där är dom ju, Helena och Hercules

Ursula och Mille

Alla väntar på sin tur.
 

Lotta med Zimba får lite instruktioner efter uppletandet.
 
JAG TROR JAG MISSUPPFATTADE DET HELA!
Det var inte bara Ginnis som tog fel.
 
DET VAR FIKAT OCH GRILLKORVEN SOM ALLA VÄNTADE PÅ!
 
Vi satt i rök och damm.
Men vi drog inga svärd som den gamle kungen gjorde.
 
Vi bara väntade på något trevligt samtidigt som vi blev inpyrda med rök. 

Men vad gjorde väl det när man har trevligt.
 
Fast Sonia tyckte att matte var i snålaste laget.

Och Wilma satte sig i vattenskålen i brist på bad i sjön.

Ginnis var bunden i min ryggsäck.
 
Och låg stilla så fint.
Inte kom han släpande med ryggsäcken bakom sig.

Han är duktig den gossen!
 
I alla fall då och då.
Förutom när han tror att matte är en orange stolpe. 
 
Tur att jag hann dricka kaffe innan färden gick vidare till födelsedagskalaset.
Jag var tvungen att dusch innan jag körde till Hagby.
Jag luktade som en skogsbrand nämligen.
 
Håret var kanske eldfängt? 
 
Undrar ni vad resultatet på tipsrundan blev?
 
Jag har ingen aning.
Jag vågade inte stanna kvar och ta reda på det.
 
Kanske Pernilla, Marie eller Fabian kan tala om?
#1 - - Bozze & Matte:

Man kan inte annat än att älska er blogg med fina bilder och underbara kommentarer. Jag tycker inte att stolpen gjorde dig rättvisa Margareta men jag tror att Ginnis var på sitt roligaste ståupphumör och ville roa de andra hundarna. Hädanefter kommer jag alltid att tänka på dig när jag ser en orangetoppad stolpe. Bozze hälsar till Ginnis att han vill träffa honom snart. Jag håller med. Hundarna kan leka och vi kan agera stolpskott. Jag är faktiskt suverän som stolpskott. Fråga min gubbe om du inte tror mig. Fast ibland är jag ett riktigt skåp.

#2 - - Jeanette:

Underbart!!
Kunde tyvärr inte vara med, men det ser ut som ni hade en kanondag!!
Väldigt roligt med bilderna och texterna till.
:-)
/jeanette

#3 - - Helena och Hercules:

Vår grupp, team Hercules, hade 11 rätt på tipsrundan och det var mest. En grupp till hade 11 rätt men jag minns inte vilka.
PS:Jeanettes hund heter Tubbe, inte Turbo, men inte lätt att hålla reda på.

Svar: Jeanettes hund heter Turbo men kallas Tubbe. Det var vårt lag som hade 11 rätt.
Margareta