LIVET GÅR VIDARE - TILL MINNE AV MAMMA - OCH EN HYLLNING TILL ETT NYTT LIV

 
IDAG ÄR DET PRECIS ETT ÅR SEDAN MIN MAMMA LÄMNADE JORDELIVET.
 
Mamma var nöjd med det.
Hon tyckte att det kunde räcka med 100 år i livet.
Född 1 juli 1913
Död 15 oktober 2013
 
 Det är konstigt ändå att saknaden kan vara så stor trots att vi fått leva så länge tillsammans.
 
I år var första gången som jag inte firade födelsedagen tillsammans med mamma.
Vi fyllde alltså år samma dag.
 
Men min 70-årsdag blev härlig tillsammans med alla levande släktingar.
Och jag är säker på att mamma hade ett finger med i planeringen.
Man hade nämligen lovat regn denna dag men det blev strålande solsken.
 
Varje gång jag är i Kalmar besöker jag gravplatsen.
Oftast tillsammans med min bror.
 
Jag minns båda mina föräldrar med glädje!
Jag kunde inte varit uppvuxen i en bättre familj.
 
Och vilken tur att jag har tre syskon att dela mina minnen med.

MEN LIVET GÅR VIDARE.
Alla mammas barnbarn och barnbarnsbarn sjöng på hennes begravning…ska nya röster sjunga
Text och musik: Mikael Wiehe, 1988
Här är några av dom.
 1.
En enda sak är säker och det är livets gång; att allting vänder åter att allting börjar om
Och fastän våra röster ska mattas och förstummas
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga

2.
När vi har blivit gamla och vårt hår har blivit grått
när livet börjar mörkna och dagarna har gått
när våra kroppar kroknar och våra steg blir tunga
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga

B-tema
Sångerna om frihet om rättvisa och fred
sångerna om folket som aldrig kan slås ned
sångerna om kärlek som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga

3.
Och du och jag ska sitta vid fönstret i vårt hus
och ta varandras händer i vårens klara ljus
Och utanför på gatan där vindarna är ljumma
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga

B-tema
Sångerna om frihet…

4.
Så segrar inte döden fast åren har sin gång
Så stannar inte tiden. Den börjar bara om
För sångerna om livet som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga
Ja, sångerna om livet som aldrig kan förstummas
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga

 
1 oktober 2013
var jag på besök hos mamma tillsammans med dotter Magdalena och dotterdotter Maja. 
Det var ett glatt och trevligt besök.
 
Ingen kunde ana att det bara var ett par veckor kvar av mammas liv. 
 
 
 1 oktober 2014
 I år föddes en ny liten varelse med ny liten röst!
 
 Nu har jag norpat bilderna från Ola, Hanna och Magdalena,
eftersom jag ännu inte har träffat mitt lilla barnbarnsbarn.
 
Grattis Hanna och Ola som blivit föräldrar till Ludvig!
Och tänk att min som Joakim och min svärdotter har blivit morföräldrar!
Så väldigt fantastiskt!
 
Vilka under som kan ske.
Han var inte så stor när han kom detta underverk.

Men han växer väl till sig såklart.
Söt som socker.

Och Maja gjorde även denna oktober ett besök i Kalmartrakten.
Och var väldigt glad! 
 
Tänk att mitt första barnbarn Hanna har blivit mamma!
En enda sak är säker och det är livets gång; att allting vänder åter att allting börjar om
Och fastän våra röster ska mattas och förstummas
ska nya röster sjunga, ska nya röster sjunga 
 
 
 
Och jag då?
GAMMELFARMOR!
Låter sådär lagom ilsket och surt........
 
Men idag både sörjer jag lite och gläds över ett litet nytt liv.
Och åt att jag får uppleva allt detta.
Talande nog så lade min dotter in ett klipp på fb idag som jag också har snott.
 
Vill bara passa på att tala om för syskon med familjer, barn, svärdotter, barnbarn med familjer och barnbarsbarn hur mycket jag tycker om er!
 
#1 - - Susanne:

Ja, visst är livet fantastiskt på många sätt. Det gäller bara att ta vara på det.
Fast det stämmer nog inte att din mamma föddes 2010. Jag antar att det var 1913.
Snart ses vi - och då skall vi passa på att ta vara på dagen! Carpe diem!
Kram

Svar: Haha! 1910 såklart. Annars hade jag haft en väldigt ung mamma.
Margareta

#2 - - Magdalena:

Och vi tycker om dig mamma/mormor/farmor/gammelfarmor!<3 KRAM!