SKVALLER OCH LYDNADSKLASS 1 PÅ TAZZOTRÄNING

 VILKEN HÄRLIG TRÄNING DET BLEV IGÅR PÅ ALLMÄNLYDNADSKURSEN!
Visserligen var det väldigt varmt men vi som var där hade väldigt trevligt med nyttig träning.
Tazzo blev taggad när vi kom till Brukshundsklubben.
Han blev så lycklig så han höll på att gå ner i spagat, haha.
Vi började med att Anita, som tagit med sig sin Moltas, visade hur vi skulle träna skvaller vid hundmöten.
Ni vet väl att det är fint att skvallra?
Det innebär att när hunden ser en annan hund ska den stanna upp och ta kontakt med föraren utan att man ger den ett kommando.
Eftersom Moltas är en okänd hund för träningsgruppen var det ett bra tillfällen att träna på honom.
Anita och Linda som är tränare för gruppen instruerade.
Vi var endast tre kursdeltagare igår men det gjorde att vi alla fick extra mycket träning och mycket råd och stöd av instruktörerna.
Här är Maggan och Gordon.
Ida och Nils
 Först tränade vi skvaller på appellplanen men hundarna brydde sig inte så mycket om Moltas.
Vi gick kanske lite för långt ifrån.
Dessutom är hundarna vana vid att det finns en massa hundar på träningsplanen.
Prova en gång till!
Fast Nils struntade fullständigt i att det var andra på planen.
Det fanns roligare saker att ta reda på.
Dags för Maggan och Gordon att prova.
Gordon tyckte det bar bäst att tala om vem som bestämde för Moltas.
Man måste skälla ut inkräktare.
Men det var inte så alvarligt.
Det gick alldeles utmärkt vid andra försöket.
Vi förflyttade övningen till grusvägen istället.
Där är trångt och bra.
Bara att placera Anita och Moltas där.
 Så provade vi på grusvägen istället där det är lite mer trångt.
Tazzo tittade till på Anita och Moltas.
Men sedan tog han snabbt kontakt med mig.
Tazzo var riktigt duktig igår.
Vilken skillnad det var att jobba med honom när inte Ginnis var i närheten.
Vi körde alla momenten i Lydnadsklass 1 och med kommandon.
Platsliggandet gick suveränt.
Alla hundarna var duktiga.
Vi fortsatte med tandvisningen.
Inga problem för Tazzo som är van efter alla utställningar.
Nils tyckte nog att Linda kunde göra något annat än att kolla honom i munnen.
Men trägen vinner.
Skönt när Linda fortsatte till nästa hund i alla fall.
Då får man slappa.
Så körde vi linförighet.
Jag hade klagat på att Tazzo drar i kopplet.
Inte gjorde han det.
Han gick riktigt bra och inte brydde han sig om att Linda stod och kommenderade.
För att vara första gången så fungerade läggande under gång och ställande under gång också fint.
Anita visade hur hon brukar träna snabbt läggande med Moltas.
Han är förstås jätteduktig.
Och så hopp över hinder.
Jag har aldrig låtit Tazzo hoppa över 50 centimetershinder förut.
Gick kanonbra.
Tjoho!
Här kommer jag!
Ursäkta att jag lägger in en massa hoppbilder på Tazzo.
Men förutom att jag tyckte han var duktig så blev jag så glad att inte bilderna blev suddiga.
Trots att jag tog med min gamla kamera.
Vad ska jag ha den nya kameran till egentligen?
Maggan fick kasta pinnar i en korg med Doglas liggande bredvid sig.
Han skulle alltså ligga stilla och inte gå fram och ta pinnarna.  
Ni ser pekfingret väl.
Det är bra att ha till mycket.
Det har jag sett på utställningarna.
Han var duktig den lille gossen.
Och matte var också duktig på att pricka rätt i korgen.
Men tennisbollen den var för frestande.
Tennisboll modell större och tyngre.
Den var alldeles för spännande.
Tur att inte Ginnis var med för de hade det nog inte funnits någon boll kvar där.
Nyttiga och roliga träningar på alla sätt och vi alltså!
Vi fick också träna på att hundarna skulle hoppa över tre hinder i rad.
Nu kommer det fler hoppbilder alltså! 
Eller det gör det inte alls.
För vad hände? 
Jag stod för långt bort tydligen.
Men då tar vi bara TVÅ hinder då.
Vill ni se hoppbilder som inte är suddiga.
Passa på för det brukar jag inte lyckas ta annars. 
Han ser olycklig ut den lille Tazzo.
Fast han hade kul på appellplanen idag.
Så han skäms nog bara för att han just nu är en spansk nakenhund.
Eller är han en vosteh?
I vilket fall som helst är jag nöjd med Tazzos träning idag på alla sätt och vi.
Fortsättning följer på torsdag.
Då är det avslutning.
Tack Linda och Anita!
Ni är ett kanonpar som instruktörer och jag tränar gärna mer med er!
#1 - - Katarina:

Vilken hoppgubbe den där Tazzo!!! Men, du får nog ta lite finjustering på öronen nu!!!!! Hi, hi, hi!

Svar: Kör med 10-ans skär då. 😂
Margareta