KNAPPT JAG TROR DET ÄR SANT!

ENDA SEDAN TAZZO KOM TILL OSS HAR JAG FÖRSÖKT ATT FÅ BUKT MED HANS SKÄLLANDE.
 
Tazzo är en oerhört trevlig och mysig hund i alla sammanhang.

Var jag än har varit med honom har han visat sig väldigt trevlig.
På hundkurser
Hos veterinären
På utställning
You name it!
 
Men hemma, inne,tillsammans med mig har det inte varit lika trevligt.
 
Eller rättare sagt!
Han är oerhört trevlig i alla sammanhang inomhus också utom när jag har satt mig för att äta.
Eller när jag har satt mig vid datorn.
Eller på kvällen vid TV:n.
 
Då har han gått igång vill jag lova.
 
Jag har fått många råd från många håll.
Och jag har provat alla råd med mer eller mindre gott resultat.
 
Avleda!
Går alldeles utmärkt men sedan tror Tazzo att jag ska syssla med "roligheter" hela tiden.
 
Slutat med olika mentala träningar inomhus och bara jobbat med honom inomhus.
Hjälpte inte ett dugg.
 
Stängt in honom i angränsande rum.
Då har han varit tyst och stilla.
Men fortsatte så fort jag släppte in honom igen.
 
Lägga honom i han bur.
Då har han varit tyst och stilla.
 
Varit ute på långrunda före frukost.
Hjälpte inte.
 
Bara kort runda före frukost.
Hjälpte inte.
 
Jag har kommenderat LIGG eller SITT till ingen nytta.
 
Hela tiden har jag varit bestämd och sagt NEJ.
 
Förra veckan så blev jag till slut så arg att jag tog och tryckte ner honom på golvet och mer eller mindre röt åt honom att ligga kvar.
 
(Det var den morgonen jag filmade honom.
Nu var jag tyst för att visa hur det har varit.
Normalt har jag såklart plockat bort honom direkt.)
 
Och sedan fick jag så dåligt samvete för att jag tagit i så hårt.
Han låg kvar
men så småningom kom han SMYGANDE fram till dörren mellan köket (där han låg) och matrummet (där jag satt).
 
Och såg alldeles olycklig ut.

Och jag var också olycklig.
 
Och säkert Ginnis också som låg stilla i soffan och undrade vad som stod på. 

MEN NU HAR DET VÄNT!
 
Jag pratade med Maggan en lång stund och fick rådet att hålla honom i koppel när han börjar skälla.
Kommunicerade också med Susanne som sade samma sak.
Koppel eller bur så fort han börjar skälla.
KONSEKVENS var ordet!
 
Så korkat att jag inte hade tänkt på koppel vid passivitetsträning.
Det fick ju Ginnis ha när han var ung.
Inte för att han skällde utan för att han fick spelet på annat sätt.
Men nu är Ginnis cool!
 
Tur att det finns vänner som får en att tänka klart!
 
DET FUNGERAR!
 
Koppel på men inte fastsatt någonstans.
Och Tazzo lägger sig ner! 
Ginnis sympatiserar.
Mellan köket och matrummet.
Då åker kopplet av.
Och han är fortfarande lugn, tyst och stilla!
Men såklart måste han plocka till sig någo5t att tugga på.
(Fast här är kopplet på.)

Myspellen!

Så nu har jag TVÅ hundar i kökssoffan när jag äter frukost!
På kvällarna den lilla stunden jag ser på TV har Tazzo fått ligga en stund i sin bur som jag drar fram till min fåtölj.
Efter ett tag så har jag öppnat dörren till buren och då har han hunnit varva ner.
 
Tuggben hjälper också till.
 Men varför måste hundarna ha SAMMA ben?
 Det gäller att ha rejäla doningar så att Tazzo inte sväljer dom hela.
 
Nu för tiden går Tazzo in i buren och lägger sig när  han har lust.
Han ligger till och med kvar när jag lämnar rummet.
Får locka honom när vi ska gå ut på kvällsrundan.

Jag kan inte påstå att Tazzo har slutat skälla helt.
Men kommer skallet för att få fart på mig så åker kopplet på ett par minuter.
Och sedan är det frid och fröjd.
UNDERBART!
 
Nu ska jag bara försöka få honom att sluta hoppa i varenda vattenpöl eller djupare vattendrag mitt i smällkalla vintern.
Igår var han i och simmade.
Igen!
 
#1 - - Katarina:

Hääärligt! Är jätteglad att ni har det så mysigt nu... Vilket jättebra tips. Tror nog att det också handlar lite om mognad som vi skrev om här om dagen. Loke är helvild och busar massor, men håller sig väldigt lugn om vi säger till. Vi har också hittat ett spray som hjälpt mycket. Märkte att Loke och Balder trissade upp varandra när vi var ute på promenade, de gaddade ihop sig mot andra hundar och gjorde gärna utfall. Det är ju INTE ok. Så vi har jobbat jättemycket med detta och har hittat ett mycket bra hjälpmedel, ett spray som vi använder. Det är bara komprimerad luft, men låter jätteläskigt. Man måste tajma det rätt och spreya precis när man ser att de håller på att börja skälla. Omedelbar reaktion från hundarna. Efter bara två dagar räcker det nu att vi har flaskan med I fickan på jackan. De vet! Har också provat sprayen på mammas lilla hund som är hopplös med att hoppa på alla som kommer - han hoppar och studsar lääänge... Har hållit på I två dagar nu och igår när jag kom hem till mamma och pappa var det en lugn och samlad liten myshund som mötte mig, inte en studsboll. Jag tar med en flaska och visar på Perropromenaden. I min erfarenhet fungerar inte särskilt många av de här träningshjälpmedeln som finns på markanden, men Pet Corrector rekommenderar jag gärna!
Så fin din nya layout på bloggen är!!! Älskar bilden på Ginnis och Tazzo tillsammans!

Svar: Bra Katarina att du tar med sprayen till promenaden. Kul också att gillar bloggen. Vet inte om den har blivit för "plottrig". Kanske för mycket färg? Förresten kan vi väl samåka härifrån när vi ska till Slättanäs. Du har ju ingen hund så det finns plats i min bil. Härligt väder du fick när du kom hem haha!
Margareta

#2 - - Carina:

Jag har testat komprimerad luft i sprayflaska. Min hund triggades igång ännu mera och högg mot handen som höll i den. Beror nog på vilken hund man har eller hur den är.
Men kanon om en sådan enkel grej kan hjälpa andra.