DET TAR TYDLIGEN FEM ÅR

Idag fyller Ginnis fem år!
Tänk vad tiden går.
När Othello, vår sista collie, kom till oss trodde jag att jag visste precis hur jag skulle fostra honom. 
Han var min fjärde collie så jag visste precis allt om rasen. 
Trodde jag. 
Här är Othello tillsammans med min tredje collie Hampus.
Min erfarenhet var att det var superlätt att lära en collie att gå i koppel. 
Det stod till och med i handböcker att collies aldrig drar i koppel. 
Dom böckerna hade Othello inte läst. 
Han drog som en besatt. 
Hampus, collie nummer tre, hade absolut ingen jakt i sig. 
Han låg lugnt kvar på trappan när rådjuren betade precis nedanför. 
Othello var säker på att han var en jakthund. 
Han var på det hela taget en ganska jobbig hund. 
De första FEM åren.
Därefter följde tio år med en underbar hund. 
Idag fyller alltså Ginnis fem år. 
Det har inte alltid varit så lätt. 
Han är fortfarande väldigt dålig på att släppa ifrån sig föremål.
Annars är han nu väldigt duktig och fin. 
Till och med på linförighet.
I lördags var vi på Aktivitetskurs i centrala Karlshamn för att träna.
Han skötte sig väldigt bra och var riktigt följsam.
Och
sitter tryggt kvar på sin plats hur länge som helst.
Vi lade också hundarna på ena sidan av "den stora gatan" i Karlshamn som visserligen inte är så väldigt befolkad en söndag.
Men människor passerade mellan oss och hundarna.
Ginnis låg lugnt kvar.
Eller satt.
Hundarna fick snirkla runt trafikmärken, balansera och hoppa lite här och där.
Ginnis skötte sig perfekt.
Tack Elisabeth för ett nyttigt och bra träningstillfälle!
Men det ska tydligen ta fem år innan mina hundar blir vuxna och förståndiga.
Då vet jag vad jag har att vänta mig nästkommande fyra år.
Men vad sjutton!
Det kan jag väl försöka glömma en så´n här underbar födelsedag!
En strålande vårdag.
Det är bara att träna på.
Även på en vanlig promenad i vårsolen.
Eller lite lek.
Idag börjar Tazzo på kurs i rallylydnad.
Det kanske gör att han blir duktig fortare.
Idag ska jag i alla fall njuta av mysegossen Ginnis och glömma alla vedermödor.
Puss, puss lilla femåring!