SPÅRSÄKTA?

 
FRÅGAN ÄR HUR SPÅRSÄKTA MINA HUNDAR ÄR.
Och vad betyder egentligen "spårsäker"?
Ginnis sägs vara en spårsäker hund.
Han arbetar snabbt, effektivt och hittar rätt i spåret direkt.
Hur än hans förvirrade matte än gör vid starten.
Men spårar han verkligen i spårets kärna?
 
Ännu en gång har vi träffats i Appellgruppen för att lägga och spåra i fältspår.
Vi lade spår åt varandra efter konstens alla regler.
Alltså 3 x 100 meter med två apporter och en slutapport.
Medan vi väntade på den timme som borde gå innan vi satte igång så drack vi kaffe och lyssnade på Ninni.
Vi har olika mycket erfarenhet av att spåra i vår lilla grupp.
Hundarna fick vänta i bilarna.
Sötnosen Fia.
Först ut i spåret var Catrin med sin Fia. 
Hon jobbade lugnt och metodiskt.
Sedan var det Ginnis tur.
Ser ni hur jag har lagt ut linan? 
Totalt åt fel håll i förhållande till spåret.
Men Ginnis hittade rätt ändå.
Jag behövde inte alls visa honom starten.
Det var bara att hänga med 10 meter ut på linan.
BRA JOBBAT GINNIS!
 Men sedan då?
Han missade första apporten!
Jag tror aldrig det har hänt tidigare.
Det blåsta ganska ordentligt i sidled.
Så inte var väl Ginnis och spårade i kärnan för jag såg ingen apport heller.
Det blev full speeda till första vinkeln i stället.
Perfekt!
 Han klapp andra apporten.
Tuggade inte så väldigt mycket.
Men allt är ju relativt.
Inte så mycket alltså för att vara Ginnis.
Vidare till sista vinkeln.
Snurrade ett tag medan jag lugnt stod och väntade.
Och så full fart till slutet och slutapporten.
Och så blev det skinkgodis och lek efter avslutat arbete.
Ganska bra ändå tycker jag.
Och Ginnis älskar att spåra!
Lotta och Wilma är vana spårare. 
Denna man och hans hund har jag totalt glömt namnen på.
Ska kolla på lördag när vi spårar igen.
Hunden är i alla fall pigg och glad.
Det är säkert husse också.
Husse ville bara inte tro att hans hund kunde spåra. 
"Vi går åt fel håll husse!"
"Du måste lyssna på mig husse!" 
Och husse lyssnade och lärde sig en viktig sak.
LITA ALLTID PÅ DIN HUND.
 Det är minsann inte så lätt alla gånger.
Ska jag lita på hur spåret går när jag spårar med Tazzo så lär jag aldrig hitta hem igen.
Men har var inte med vid detta tillfälle.
Eller rättare sagt.
Han var med men fängslad i bilen.
 
Innan vi åkte hem så visade Ninni med sin hund hur hon jobbar.
Dom tillhör eliten.
 Alltid lek med boll efter varje apport.
Hade jag gjort det med Ginnis hade vi aldrig kommit vidare, tyvärr.
Ska kolla om det fungerar nu efter fem år.
Nöjd och glad efter en härlig solig och nyttig träning fick jag blodad tand.
Nu skulle jag minsann lägga ett spår till Tazzo ute på fältet här hemma.
Jag lade ett spår på cirka 100 meter med en vinkel och tre apporter.
Däremellan lade jag godis varannan meter.
Och Tazzo stack iväg! 
Åt totalt fel håll!
Han snurrade runt och hade väldigt kul.
Tyvärr hittade han inte särskilt mycket av spåret.
Men han hittade rådjursbajs!
 Och av någon märklig slump så hittade han också apporterna.
Jag filmade men tyvärr lyckas jag inte lägga inte filmen på bloggen.
Klicka på webbadressen så ser ni en kortkort bit at hans start.
https://youtu.be/PzC0vRniLGE
Spårsäker?
Hahaha! 
Men han är ganska söt.
 
Jag lade också ett spår till Ginnis.
Där spåret låg brukar det vara MASSOR med grågäss, 11 rådjur, en hare och ett antal vildsvin.
Han spårade galant!
SPÅRSÄKER!
SÖTNOS! 
Att vi sedan också i appellkursen har tränat alla lydnadsmomenten ska vi tala tyst om just nu.
Budföringen gick som en smeck.
Men resten........
Han satte sig till och med upp på platsliggandet!
Men det ska bli ordning på det också i helgen.
Hoppas jag!
#1 - - Katarina:

otroligt att Tazzo går på fel håll MEN ändå hittar godis!!! Ha, ha, ha, han är ovanligt smart den killen! Ju mer jag tänker på det så är det jättekonstigt vad lika Ginnis och Balder är och så lika Tazzo och Loke är!!!