A SUNNY DAY IN BERGEN TOWN

Det gäller att passa på!
Jag har förstått att det ofta regnar i Bergen och det hade kommit väldigt mycket regn dagarna före min ankomst.
På torsdagen var det i alla fall soligt och fint.
Jonny och jag - och Tazzo förstås skulle åka till något ställe med linbana.
Jag hade en väldigt duktig ciceron med mig som berättade vad allt hette men tror ni jag kommer ihåg hälften?
Tyvärr minns jag inte vad linbanan hette men jag tror den låg högst upp på berget nedan.
Kan det vara Flöybanen den heter?
Ni ser i alla fall en liten "pinne" högst upp.
Därifrån skulle man tydligen åka.
Susanne vet säkert vad banan heter.
Eftersom det var bra sikt så hade alla turister också bestämt sig för denna utflykt så kön var väldigt lång.
Människorna såg ut som små knappnålar från bilen.
Vi bestämde att "göra sta´n istället.
Innan vi gav oss iväg så passade jag på att fota hundarna.
Alltså perrosarna.
Eller nästan alla.
Här är Lycke, Candela och Jinx.
Lycke och Carmen.
Fick ingen bra bild på Carmen denna morgon men det blir många bilder på henne när vi ger oss iväg senare i veckan.
Ni ser väl mig?
Haha!
Candela och Jinx
Candela de Aronagua från Andalusien som Jonny säger.
Eller Candelusken.....
Parapyet liggar till hands om utifall att.
Lilla söta mysiga Jinx.
Hon och Tazzo gillar verkligen varandra.
Förresten är alla hundarna söta och mysiga.
Knähundar!
Helst tre på en gång.
Så iväg med bilen.
Jag fotade hej vilt genom bilrutan.
Så vackert överallt.
Jag tror det var ett par mil cirka in till centrum.
Rätta mig om jag har fel!
Hoppas bara att jag inte satt bilderna i fel ordning.
Grimevannet?
Centrum börjar skymta.
Tunnlar var det gott om i Bergen.
Det här väl kanske mer en viadukt.
Vägar i många plan.
Fjöyfjellet ett av sju fjäll runt Bergen.
Och så in i centrum
Det här huset var något speciellt.
Men vad?
Vackert var det i alla fall.
Och det där huset i mitten med alla snirklar.
Vad var det nu igen?
Kjöttbasaren?
Tänk vad ni får veta mycket!
Hahaha!
Dags att parkera bilen för en promenad.
Här är Bryggen med hus från Hansatiden som hamnade på Unescos världsarvslista 1979.
Då (som nu) var hamnen en betydande handelsplats. 
 Ser ni svenska flaggan?
 Lite vila vid Fisketorget. 
 Där fanns förresten inte bara fisk.
Massor med goda bär som vi mumsade i oss. 
 Lite posering.
 Det ska väl i alla fall synas att jag faktiskt kom fram till Bergen - trors allt.
 
 Jonny bjöd på en fantastisk god fisksoppa på en uteservering vid Bryggen.
Och Tazzo fick en stor vattenskål.
Ni som känner Tazzo vet att han dricker med hela huvudet om han får chans.
Han fick chansen och tog den.
Vi tvåbenta åt lite mer civiliserat.
Så vandrade vi vidare genom centrum.
Vad hette de här stenarna nu igen?
Det här är i alla fall en staty av Ole Bull en känd violinist och kompositör.
Plantering med Flitiga Lisor eller möjligen Lyckliga Lottor.
Så hem igen.
Tror jag.
Hmmmm!
När Irene kom hem från jobbet vattnade hon alla de fina blommorna som fanns i deras trädgård.
Inte Flitiga Lisor utan en massa annat.
Bland annat Lobelia.
Det märks att Irene hade blomsteraffär i ganska många år.
Clematis och Funkia
På kvällen var Irene och jag bjudna till Monica Löseth (finns inget norskt ö på min dator)
Vi fick också träffa Monicas sambo/särbo.
Är alla människor lika trevliga?
Eller är det bara alla hundägare?
I alla fall hade vi en väldigt trevlig kväll med gofika, alvarliga samtal och roliga samtal med mycket skratt.
OCH så fick jag återigen träffa Dahila (Jinx/Tazzovalp).
Hon var lite reserverad mot mig.
FÖRST!
Finfin är hon! 
Amadeus känner väl alla.
Han blev BIM i Tvååker i år och Irene och Jonnys Lycke blev BIR.
Monica och Irene var också på hundutställning i Lillehammer medan jag var i Bergen.
Där blev Amadeus BIR och Lycke BIM.
Ombytta roller alltså.
"Vad tittar ni på egentligen?
Visst är jag snygg!"
Amadeus inte inte bara snygg att titta på.
Han är VÄLDIGT lydig och duktig också. 
Monica berättade för oss att om Amadeus skällde på tomten fick han "husarrest".
När Amadeus hörde ordet "husarrest" så rusade han in i huset och ställde sig i dörröppningen.
Och kom inte ut förrän Monica talade om för honom att han fick vara ute.
Sååå synd att jag inte filmade detta.
Helt underbart! 
Dahlia är verkligen en underbar tik/tispe som nu har blivit ett år.
 
Jag passade på att fota och Irene passade på att fotaq mig när jag fotade.
Det blev väl en bra mening?
Om Dahlia var lite avvaktande mot mig så var istället Irene en person att mysa hos.
Men titta här!
Ser ni?
Dahlia har lgat sig i mitt knär också!
Vilken lycka!
Dahliamys kommer jag att lev på länge!. 
Här hemma kan jag bara njuta av Dahlior av helt annat slag.
Snart ska jag berätta om utflykten till Jonny och Irenes hytte och ni får möte flera av Jinx ocj Tazzos 1-åriga valpar och lite annat smått och gott!