HUR SKÖTER NI ER EGENTLIGEN I SPDAEK?

Jag undrar bara hur de som är aktiva i tävlingsplaneringen sköter sig?
Här planerar ni en fantastisk PERROSPECIAL i underbara Tvååker.
Ni ordnar att det är välorganiserat och trevligt.
Ni ser till att det finns massor med duktiga funktionärer.
Ni tar hit en domare från Portugal.
Ni ordnar massor med fina priser.
MEN SÅ ORDNAR NI REGN!
Jaså!
Var det inte ni som hade ordnat regnet.
Ja, skyll inte på mig.
Det var nog någon från ovan som fixat regnande då.
Ja, ja!
Man får ta det onda med det goda.
Även om Tazzo inte hade en lika lyckad dag som vid Perrospecialen förra året.
Tazzo blev i år fjärde bästa hane bland drygt tjugo hanar.
Det fick väl duga då.
Han skötte sig i alla fall fint i ringen tycker jag.
Och det gjorde Susanne också.
Såklart!
 Domaren tyckte Tazzo hade bra rörelser.
Och inte är det min förjänst.
Springa är som bekant inte min bästa gren.
Tazzos rörelser är medfödda.
Domaren tyckte också att Tazzo hade "excellent coat"!
Och jag som tyckte han var tovig.
Han hade tydligen också ett mycket trevligt huvud och förresten resten också.
Susanne var inte nöjd med sitt huvud denna regniga dag.
Självlockigt hår och regn går tydligen inte ihop.
Jag har inte så stor erfarenhet av det.
Det bästa med Tazzo är att han alltid står stilla när domaren klämmer och trycker på honom.
Bra gjort Tazzo!
Nu i efterhand gör det inte så mycket att det inte blev någon bra placering för Tazzo.
Det kunde ha gått värre.
Det var många fina hundar med på denna stora specialutställning och alla kan inte vinna.
Inte när Irene och Monica från kennel Ferrylands i Bergen är där och vinner storslam!
Först var det Amadeus som norpade priset som bästa hane. 
Amadeus är pappa till Maggans Isa.
 Sedan kom det en massa tikar.
Bästa junioren blev en dotter till Tazzo.
Det ni!
Mamma Jinx och Tazzo har fixat flera fina lovande valpar.
Denna gång var det Dahlia som var med.
Monica hade först inte tänkt att skaffa någon valp när det var dags för de sju valparna.
Men hon har inte ångrat en dag att tog med sig Dahlia hem.
Så väldigt roligt att få se henne.
Så kom bästa unghund.
Ferrylanads igen såklart.
Nu var det Carmen som skulle vinna.
Irene såg nöjd ut.
Öppenklassen bästa tik blev Candela de Aronagua.
Candela kommer alltså från samma kennel i Spanien som Tazzo.
Candela blev 2:a bästa tik slagen av Ferrylands Lykke.
Lykke blev alltså bästa tik.
Ja, så stod de då där Monica och Irene som slutvinnare.
Lykke blev BIR och Amadeus BIM.
Stort grattis!
Amadeus Isas pappa ni vet. 
Tänk att norrmännen eller för all del kvinnorna ska slå oss svenskar inte bara i skidåkning.
Men det var verkligen roligt att träffa alla hundarna och hinna prata med Monica och Irene.
Trots att de for som skållade råttor fram och tillbaka i ringen.
De behöve dessuton hjälp eftersom flera av deras hundar skulle in i ringen samtidigt.
OCH REGNET DET BARA ÖSTE NER! 
Mer och mer ju längre fram på dagen det blev.
Det var inte spöregn utan duggregn.
Så´nt där smått, smått i större och större mängd.
Det var nog inte bara de tvåbenta som önskade sig ett paraply.
Hur gick det då för mina övriga vänner?
Lilla söta Leif som Susanne har importerat från Spanien.
Leif bor med Sara.
Leif blev BIR-valp 4-6 månader!
Han är så fin!
Roligt var också att se Dante i ringen.
Fina Dante som bor i Karlshamn ställdes av sin uppfödare Birgitta Lindberg.
Han skötte sig riktigt fint. 
Sedan måste man få vara lite nyfiken på omgivningen också. 
Och priser blev det!
Dante blev väldigt glad när husset Kenth och matte Anneli kom.
Sara ställde ännu en av sina tre hundar.
Susannes uppfödning.
Ove ställdes i unghundsklassen.
Visst är Ove fin!
Han fick också pris.
Inte sjutton fick Tazzo något godis med sig hem.
Suck!
Jag har tyvärr missat foton på många hundar som kommer från Susannes uppfödning.
Men en som jag inte missade var Maggan och mystösen Isa.
Men först måste jag ju berätta om det stora antalet hanar som fåt excelltent och ck och alltså var med i ringen för att kora bästa hane.
Ni vet redan hur det gick.
Ni kommer väl ihåg att Tazzo blev fjärde bästa hane.
Jag som är novis på området kan känna mig nöjd med Tazzos placering ändå.
Nu menar jag att jag är novis på hundutställningar.
Annars är jag minsann ingen novis.
En old lady!
Lady och lady förresten.
En gammal tant snarare haha.
Men här kommer nu två ungdomar!
Maggan och Isa. 
Susannes uppfödning igen såklart.
Missförstå mig inte!
Det är bara Isa som är Susannes uppfödning.
Något annat skulle inte vara möjligt eftersom Maggan och Susanne nästan är lika gamla.
Eller unga menar jag.
Maggan och Isa var jätteduktiga.
  Lilla Isa gulleplutten! 
Och pris fick dom.
Maggan och Isa gick vidare och bedömdes bland massor av tikar för "Bästa tik".
Men i unghundsklassen blev Isa slagen av Tazzos valp.
Tycker ni att jag benämner denna unghund som Tazzos valp mer än jag säger Dahlia om Dahlia?
Hahaha!
Uppfödare tycker säkert inte att detta är så märkvärdigt.
Excellent och ck delade frikostigt ut på denna utställning så väldigt många gick vidare.
Kul!
För erfarna hunduppfödare är detta vardagsmat.
Men inte för mig så jag blir lite stolt.
Förmodligen fel beteende..... 
 Maggan och Isa vid bedömningen av bästa tik. 
 Nu backar vi lite.
Susanne hade två tikar som skulle visar innan det blev dags för bästa tikval. 
Först denna fina tik.
Tazzos mamma!
Hon heter Bali och bor numera hos Susanne.
Så väldigt fin!
Det blev lång väntan innan det var dags att leka ringdans.
Eller kanske regndans. 
 Bali blev tredje bästa tik. 
Ni vet!
Tazzos mamma.
Essie blir ompysslad av familjen Edvardsson. 
 Och Mocca undrade varför hon bara fick stå och titta på.
Men matte Helene hade bestämt sig för att bara titta. 
 Men Essie skulle in i ringen med matte Sofia.
 Till slut fick Helene hjälpa till att ställa ut Candela, alltså en av Ferrylands hundar eftersom de hade flera tikar som var med i ringen.
Och så då Bali och Essie. 
Jag får inte glömma att visa Susannes Maxine.
Regnar det tror ni?
Maxine som brukar bli BIR när Tazzo blir BIM. 
Båda är svesnka championperros som ni vet.
Denna utställning blev det inte lika bra placering.
Men Maxine är såå fin! 
Allra sist på Perrospecialen ställdes  uppfödarklassen.
Inte lätt att få ordning på fyra hundar samtidigt. 
Kennel Aberlours med Susanne blev tredje bästa uppfödare i klassen.
Det var Maggan, Susanne (gömmer sig), Ki och Sara som ställde sina hundar.
 Det blev en lång dag i Tvååker med 50 mil i bilen.
Det ösregnade när jag åkte dit och regnade delvis när jag åkte hem.
Men ändå är jag glad att jag åkte dit.
Trevliga människor, bra genomförd tävling av SPDAEK gjorde det värt besväret.
Tack alla som gjort denna utställning möjlig! 
Så var där förstås väldigt många fina perros.
Över 80 stycken.
Den bästa hade jag förstås med mig hem. 
Men smaken är som baken delad så jag tror att alla andra tyckte samma sak.
Eller hur?  
 
#1 - - Katarina:

Vilken underbar rapport från Tvååker! Leif är en liten favvis, han var mer vild än tam när han bodde hos oss påväg till Sverige! Annars är ju alla fina. Så kul att det var så många där!
Tack för en underbar sammanfattning - nästa år slår vi såklart Norge 😂😂😱😱😂😂

#2 - - Margareta Engstrand Wallin:

Om ni undrar över alla felstavningar, konstiga ord och extrabokstäver så vill jag bara tala om att blogg.se krånglar hela tiden. Jag får veta att jag inte är tillåten att komma in på min sida med jämna mellanrum. Bilderna har varit svåra att ladda över. När jag har redigerat texten så stängs jag av och får börja om. Till slut tröttnade jag. 😫