LÄTT VAL! HUNDTRÄNING ELLER STÄDNING

FÖRRA HELGEN VAR DET "TRÄNING MED GÄNGET"
Det skulle bli jaktträning och jag tänkte strunta i denna träning.

 Jaktträning - Söndag den 6 mars kl 11.00.

Egentligen fattade jag väl inte riktigt vad träningen innebar.
Jag tänkte att det var alldeles förfärligt tillräckligt med Ginnis jaktinstinkt.
Och när det gäller Tazzo så är jag väldigt glad att det är mindre jakt i honom.
Så jag valde att hoppa denna träning.
Jag valde att jaga damm och smulor med dammsugaren istället.
Tyvärr fungerar inte Ginnis jaktinstinkt på dessa föremål i vårt hus.
Så full fart med dammsugaren!
Då ringer mobilen i min ficka!
Elisabeth som ordnar träningarna undrade om jag var på väg.
Det var jag ju inte.
Men hon berättade hur vi skulle träna.
Vi kommer att träna med dummies sök, markering och dirigering
Det lät betydligt roligare än städning.
Så undan med städgrejerna.
På med hundträningkläderna och iväg med bilen till Långasjönäs. 
Eftersom det är nästan två mil för mig att köra så hade de andra som var med hunnit träna en del innan jag och hundarna kom dit.
Men vi satte igång direkt.
Elisabeth stod i skogen och "pangade" och kastade dummies och Ginnis var först ut för att apportera.
Och det kan han såklart!
Men Tazzo!
Han är bara duktig på att springa och ta föremål.
Däremot tycker han inte det är så viktigt att lämna dem till matte inte.
Han tycker att matte ska komma ut till honom och hämta dem själv.
Han väntar!
 Sedan tränade vi lite passeringar och sitt, ligg osv.
Det är mina hundar bra på tycker jag. 
 Sitt framför!
Jag gillar perroögon.
Jag vet inte hur Ginnis ser ut på bilden.
Men hans tänder är i alla fall vita.
Detta var på hans 6-årsdag.
Efter lite egenträning på apportering då jag tränade Tazzo med kopplet på så gick det bättre.
Ja, Ginnis var förstås bra hela tiden.
SEDAN ETT VÄLDIGT VIKTIGT MOMENT I HUNDTRÄNINGEN!
FIKAPAUS!
Jag hade såklart inte hunnit fixa med mig fika!
Men Elisabeth bjöd mig generöst. 
Efter fikat var det dags för ett väldigt trevligt moment till.
Det slog nästa fikapausen i trevlighet!
Vi fixade en uppletanderuta.
Ni vet 50x50 meter upptrampad terräng.
Där lade vi ut massor med dummisar.
Sedan ställde vi oss på en lång rad längst med "startlinjen"
Så fick varje hund leta EN apport i tur och ordning.
Tazzo i lina haha.
Men Ginnis jobbar jättefint.
Till slut var det bara en dummie kvar och den hittade Mille.
Väldigt kul övning.
Vilken tur att jag åkte dit med hundarna.
Efter en promenad med hundarna åkte jag hem igen.
Tror ni jag tränade jaktträning med dammsugaren då?
Aldrig i livet!