JAVISST JA´! FÖRST VAR DET JU RALLYLYDNAD

Nu är det säkert många som tänkte sig att jag skulle lägga in korten från Perropromenaden.
Men ni får "hia" er lite!
För jag har ju glömt att berätta om Tazzos senaste träning i Aktivitetskursen.
Senaste gången var det rallylydnad.
Och det gillar Tazzo!
Och jag gillade definitivt att vi fick träna inomhus i hundhallen i Bräkne Hoby.
Ett suveränt ställe att vara på när det är kallt och blaskigt ute.
Det var en lagom stor grupp också.
Dessutom två kanonbra banor.
Dels en avancerad bana och dels en nybörjarbana.
Elisabeth instruerade vid den avancerade banan.
Eftersom vi inte gick någon banvandring så följde hon med och berättade om alla momenten.
Alla som var med hade tränat rallylydnad tidigare men olika mycket.
Johanna är van.
Och titta vilken följsam hund hon har!
Susanne hade båda sina schnauzrar med sig.
Ja, ja!
De jobbade fint också även om jag lyckades fota när de väntade på sin tur.
Matte tror att du vill fota ryggbilder.
Men det tror inte jag.
Jag skiter i vilket.  
Här kommer en ung och leksugen tös.
Altså!
Nu menade jag inte matte.
Eftersom vi inte känner varandra så vet jag inte om hon är leksugen.
Säkert är det så.
Gå över på högersidan!
Bakom?
Nej!
Jag vill leka med kopplet i stället.
Det är mycket roligare.
Tazzo sitter och undrar när det ska bli hans tur.
Kan vi köra igång snart?
Men du ser väl Tazzo att Anna är på gång att träna en av sina eurasier.
Inte Ella den här gången.
Men jag har glömt namnet.
Tazzo är i alla fall förtjust i henne.
Tiken alltså.
Ja, han gillar Anna också för den delen.
Var ska jag egentligen sätta mig?
Framför?
Nej jag ställer mig här istället.
Skönt!
Nu får jag gå lite istället.
Bara sitta är väl inget.
 Men passivitetsträning är också viktigt.
Eller hur?
OK då!
Då får jag väl lägga mig ner en stund.
Det går ju bara att träna en hund i taget på varje bana.
Nybörjarbanan låg längst bort från mig så bilderna blev därefter.
Bosse var den som instruerade på den banan.
Och Gunilla instruerade son corgi.
Nu sitter jag väl fint matte?
Men nu vet jag inte riktigt vad du vill att jag ska göra.
Ska jag tugga på dina fingrar?
Nä det tror jag inte.
Lägga mig ner?
Asch!
Suddig bild.
Men vilken fin kontakt!
Här kommer Ann-Sofi med sin lilla vovve.
 Kommer och kommer förresten.
Först ett "ligg".
Och sedan ett "sitt".
Ingegärd med sin pudel.
Kul det här matte!
 
Fast vilken urursel fotograf du har fixat!
Vilken tur då att det finns bättre fotografer att tillgå när det gäller att fota mig och Tazzo.
Bosse var snäll och tog några bilder på oss när vi tränade.
Tazzo är riktigt duktig i rallylydnad.
Bara matte kommer ihåg att hon måste sätta fart för att få igång honom.
Det sitter fortfarande kvar i huvudet på mig att ta det lugnat och bromsa lite efter att ha tränat Ginnis.
Han blir ju alldeles speedad om man går för fort fram.
Tazzo är annorlunda.
Honom måste jag få igång.
Men då är han jätteduktig.
Och visst är kontakten bra!
 
Fikapaus måste man förstås också ha.
Bosse och Elisabeth behövde säkert äta ordentligt.
De hade många kurser efter vart annat denna söndag.
Det blev heldag för dem i hundhallen.
Ingegärd var så snäll och bjöd mig på kaffe.
Jag hade inte tagit med något fika.
Tazzo ville att jag skulle ha tackat ja till kex också.
När jag inte ville ha så kunde han ha hjälpt mig att käka upp.
Han är duktig på att tigga.
Men gav upp.
Upp ja!
Under fikat pratade vi rallylydnad av någon anledning.
Ingegärd nämnde "hopp över hinder" och då hoppade hennes hund upp i knät på henne.
Hahaha!
Lyhörd hund!
Ann-Sofis hund är också en knähund.
Hon behövde inget kommando.
Efter fikat var det så dags att träna på banorna igen.
Jag avslutade på nybörjarbanan med Tazzo.
SNART SKA NI FÅ VETA HUR VI HADE DET PÅ VÅR PERROPROMENAD.
DÅ VAR DET TRETTON PERROS OCH SJUTTON MÄNNISKOR MED!