VART TOG JULI VÄGEN?

 
Det är märkligt vad tiden går fort!
Juli månad är snart till enda och mycket har hänt och ändå tycker jag att väldigt lite har hänt.
Egentligen!
Två ynka gånger har jag och hundarna varit nere vid bryggan och solat och badat.
Ja, hundarna har förstås varit och badat flera gånger!
Men vi har inte stannat och solat.
Sola och sola förresten.
Tazzo envisas med att ligga på mina ben.
Eller mer eller mindre inklämnd under min solsäng som ni ser på den infällda bilden överst i inlägget.
MEN VI TAR DET FRÅN BÖRJAN!
Från 1 juli alltså.
Vad hände då?
Jo!
Jag fyllde år!
Inte mycket att fira en gammal kärring men alternativet är inte så kul precis.
Alltså att inte kunna fira alls. 
Nu blev det väl inte så väldigt mycket firande av mig denna dag.
Maken hade totalt glömt bort min födelsedag.
Men grattisönskningar fick jag av många!
Eftersom jag träffade mycket släkt och vänner hos Hanna och Ola som firade Mios namnfest den 1 juli.
Det har jag skrivit om tidigare så nu blir det bara en bild på mamma Hanna och Mio. 
 2 juli blev jag firad vilket var en överraskning. 
Maggan och jag var hembjudna till Ann-Christine och Peter.
Och av dessa tre fick jag den fina rosen.
Det gladde mig verkligen!
Vi fick en väldigt trevlig dag tillsammans med alla våra hundar.
Tazzo var inte den piggaste hunden eftersom han var nykastrerad och dessutom sjuk av fästingsmitta.
Men han glömde för tillfället bort det.
Han bara älskar Neo!
Det gör Isa och Avve också förresten.
Neo verkar lukta alldeles särskilt gott.
Vi fick en underbar promenad i skogen.
Ursäkta att jag alltid kommer på efterkälken och fotograferar alla bakifrån.
Hahaha!
Ni får väl stanna upp lite!
 Och så fick de chansen att bada också.
 Det har jag visat på film på faceboken. 
Så blev vi bjudna på gott, gott att äta.
Mums!
 Vilken trevlig dag det blev!
Och underbart väder dessutom.
Den 5 juli var det så avslutning i kursen med brukslydnad.
Men Tazzo hade nog tagit ut sig alldeles ordentligt i lek med sina perrokompisar så han fick inte vara med.
Men han matte var med!
Det ville jag inte missa eftersom vi skulle gå ut och äta pizza efter träningen.
Jag var med och fotograferade de andra deltagarna.
Dessutom är det så att vi alltid tränar en hund i taget.
Övriga får vara med och kommendera eller bara titta på.
För efter varje hund diskuterar vi vad vi sett.
Vad har varit bra?
Vad behöver man träna mer på eller förändra i sin träning.
Superbra!
SE - FÖRSTÅ - HANDLA!
Sedan Lerning by doing!
Det vet varenda pegagog.
Här kommer gänget.
Göte, tränaren var också med tillsammans med sina två hundar.
Och pizzan var jättegod!
 På lördagen 8 juli, var vi på grannfest hos Vivianne och Per.
Alltid lika trevligt.
Trevliga samtal och fantastiskt god mat.
Och dessutom var det vackert väder!
Så det är ingen idé att klaga.
Vi började nämligen utomhus!
Fast det hade regnat under dagen.
Regn och sol i blandad kompott denna sommar.
Och det märktes verkligen när jag onsdagen den 12 juli skulle åka och se teater i Karlskrona.
Föreställningen hette Ernst och Elise Tar Tuffe till staun.
 Den franske författarens Moliére fick stå som modell för detta musikaliska lustspel med sin komedi Tartuffe.
Tartuffe, en slipad bedragare, lurar till sig pengar genom att säga att han är ädel och god och allt han önskar är att vara sin Gud trogen. Han lurar sin väg in i en familj genom att charma fadern med sitt ädla och goda sätt, och lurar till sig både hus och dotter. Men familjen får tillbaka sin egendom och bedragaren Tartuffe straffas.
 
 Sonen har regisserat och det var en ny genre för honom.
Trots regn under hela föreställningen så njöt jag!
Roande och framförallt var musiken väldigt fin. 
Att det blev gravöl på lördagen därefter var inte så alvarligt som det låter.
En veterinärmottagning gick i graven
men en mottagning i Bromölla finns kvar.
Den besöker jag för närvarande stup i kvarten.
I morgon är det dags igen.
Nya prover på Tazzo och eventuellt är det dags för vaccination för Ginnis.
Tur i alla fall att Tazzo denna gång lyckade kräka upp sitt senaste fynd!
Många av våra djur har varit gäster hos Lena och Christoffer. 
Fyra och några fler katter som inte finns i livet längre.
Och fyra som finns hos oss nu.
Enda sedan jag flyttade till Karlshamn för 25 år sedan har jag och mina djur varit veterinärmottagningen i Näsum trogen.

Fyra hundar och ett antal katter har varit på besök. Ibland har det varit sorgligt men vi har alltid blivit väl omhändertagna av Lena och Christoffer och övrig personal.

Jag kommer att sakna den fina miljön i Näsum men fortsätter tillsammans med er i Bromölla med de två hundar och två katter som nu finns i familjen.

Lycka till med nybygget i Bromölla.

Margareta Engstrand Wallin

Promenad i Norje Boke med hundarna efteråt.

Och sedan hem för att klippa hundarna.

Det var första gången jag klippte Tazzo.

Nu när han inte ska ställas ut mer så är det kanske inte lika noga att det blir perfekt?

Tazzo blir aldrig mer Vinnare av specialen eller BIR på utställning.

Men fin är han i alla fall.

Finare före mitt försök till klippning. Inte så vackert men i alla fall skönt för dom.

På söndagen regnade det så det var idiotiskt att ge sig iväg till Simrishamn.
Det blev vars en glass och sedan hem.
Inte riktigt hem direkt för vi stannade i Hörvik och åt på Kajutan.
 
Men åker man till Öland så skiner solen!
Min bror och jag tog en tur till östra sidan av Öland.
Det är lugnare där och väldigt vackert.
Först lite fika på ett härligt ställe.
Men dyrt!
Vi fortsatte norrut till en badplats som jag var på då och då när barnen var små.
Då var badplatsen inte märkt med någon skylt och där var inte många människor.
Men tiderna förändras.
Tydligen!
När vi kom fran till den lilla grusvägen stod där en skylt. 
Inte nog med det.
Det stod en man där också!
Han talade om att det var fullt på parkeringen!
Tiderna förändras som sagt var.
Men vi fick köra in och chansa på att det fanns parkering.
Som kostade pengar!
Men vi fick också veta att där fanns hundbad.
Men när vi kom ner till stranden så var det packat med folk även på hundbadet.
Men ingen hade hund med sig.
Där kunde vi inte stanna.
Det går inte att bada med hundar med så mycket folk så vi bestämde att åka därifrån.
När vi var på väg tillbaka till parkeringen kom mannen som stått vi vägen.
Han undrade hur det hade gått att bada med hundarna.
Han visade oss att vi kunde gå förbi elstängslet som avgränsade en stor del av stranden.
Där var folktomt!
Jag glömde mobilen i bilen så bilderna är inte tagna av mig.
Utan vid annat tillfällen.
En hel lång sandstrand alldeles för oss själva!
Vad hundarna badage!
Och grävde!
Och även jag badade!
Riktigt varmt i vattnet.
Och inte en enda bild!
Det är trots allt inte lätt att sitta i sanden och fika med två genomsura hundar intill oss.
Därför bestände vi oss att köra tvärs över ön för att fika på Ispeudde.
Ispeudde är också ett bad som vi badade vid när barnen var små.
Fortfarande ett favoritställe.
Men kan ni tänka er!
Där är så väldigt mycket folk nu för tiden.
Men fika blev det.
Och en skön slapparstund.
Inga bad för någon.
Slapparstund blev det också på Stefans stora härliga balkong.
Och kalasmat!
Det går att dricka vin till falukorv i ugnet och potatismos också.
Dagen efter åkte jag tillbaka till Öland för att träffa Britt och Inge.
Mina vänner sedan barndomen.
Hundpromenad såklart!
Tazzo hade väl gjort slut på all ork på stranden dagen innan så han hade inte ens lust att leka med Alice.
De brukar rusa runt ordentligt annars.
Lilla Bea är oftast lite försiktigare.
Ginnis passde såklart på att få lite uppmärksamhet.
Precis när vi kom tillbaka efter promenaden började det regna.
Men vi satt säkra på altanen när Inge grillade korv.
Men vad gör du Inge?
Vattnar du grillen?
Vi fick sällskap av en av de katterna också.
Precis utanför altanen betade två av dotterns hästar.
Att det sedan tog en timme att ta sig över Ölandsbron när jaag skulle köra hem ska vi prata tyst om.
Mot Öland var det fritt men det var ganska leskigt att STÅ i ytterfil när mötande kom med en farlig fart
och det bara är två streck som skiljer.
Så är vi hemma igen och undrar vart juli månad tog vägen?
Vad har jag gjort?
Det gamla vanliga.
Gått med hundarna i sol och regn
Städat  - lite
Tvättat - lite
Misskött trädgården - mycket
Tur i alla fall att pallkragarna är fulla av Dahlior så att jag kan blocka in lite blommor.
Slappat!
Grejat med PRO:s hemsida.
 Solat emellanåt.
OCH LÄST!
Ofta på övre verandan liggande på en smal pinnsoffa tillsammans med två hundar.
Jag kan tala om att det blir trångt.
Bättre med plats på nedre verandan.
Så har vi ätit gott och druckit gott.
Sonen och svärdottern besökte oss.
Och då satt vi på nedre verandan eftersom det blåste mycket och har gjort stora delar av juli.
Men ibland har vi kunnat sitta ute.
Så har jag varit hos veterinären med en Tazzo som inte mått riktigt bra under hela juli.
Senast var vi och tog prover idag.
Han var så duktig.
De fick försöka flera gånger för att få lite blod i två rör.
Var tvungna att försöka med båda frambenen eftersom det kom så lite blod.
Hoppas få besked i morgon eller på måndag.
Jaha!
Nu sjunger juli på sista versen!
Vad har jag egentligen gjort?
Inte har jag badat nere vid bryggan i alla fall.
Men men!
Kanske blir det bättre i augusti?