ADJÖ GOTLAND! MEN FÖRST VISBY SÅKLART!

Dags för hemres från vackra underbara Gotland.
När vi städat huset var det dags att pack bilarna fulla med hundar och bagage. 
Sista dagens väder gjorde det lättare att lämna Ireviken. 
Dags att göra Visby. 
Jag kan väl säga att valet av besök i olika klädaffärer visade på olikheter i klädval. 
Eller rättare sagt!
Jag kan inte ha samma typ av kläder som Susanne och Maggan. 
Förutom hundkläder kanske. 😂😂
Eftersom solen började titta fram och hundarna var kvar i bilarna så gick jag för att plocka ut dem.
Jag tror jag stressade Susanne och Maggan från att gå i affärer.
Men det var inte meningen.
Eller var det så att alla började bli sugna på något ätbart.
Hundarna fick följa med.
Dags att leta reda på ett välfyllt skafferi  
Öl och vin gick bort.
Men gotländska delikatesser lockade.
Inte minst den gotländska glassen.
Den är bara sååå god! 
Vi behövde kunna sitta ute eftersom hundarna var med.   
Väldigt fin trädgård i detta skafferi! 
 SKAFFERIET!
Det är bara ett måste när man är i Visby!
Av flera skäl. 
 Mycket att välja på. 
Vi valde fisksoppa med saffran med tillbehör.
Och så jag då.
Glass efter. 
Men detta café är också Susannes mormor och morfars tidigare hem och bageri.
Och alltså Susannes mamma och hennes syskon Karin och Ingrids barndomshem.
Helt fantastiskt!
 
Ett himmelrike även för hundarna som fann sig väl till rätta. 
Mätta och belåtna körde vi iväg för att promenera med hundarna.
Först söderut till Tofta strand.
Hundarna badade nära hamnen. 
Men inte läge för promenad där precis. 
Körde närmare Visby igen. 
Vid Södra Hällarna var det väldigt blåsigt men vackert. 
Där blommade verkligen hällarna.
Orkidéer i mängder.
Vilken?
Vilken?
Är det någon som vet?
Kanske Jungfru Marie nycklar?
Detta är i alla fall Bergskrabba.
Finns nästan bara på Öland och Gotland. 
 Detta måste vara någon form av midsommarblomster.
Tror jag. 
När vi hade rastat hundarna var det fortfarande gott om tid innan det var dags att checka in på färjan. 
Fika nere vid hamnen.
Titta på folklivet.
Ginnis lade sig mitt i gången in till caféet så folk nästan trampade på honom.
Jag drog in honom till mig men han envisades med att flytta på sig hela tiden.
Sista kissrundan med hundarna innan färden gick hemåt.
Nu kör vi snart.
Hundkupé är perfekt!
Hundarna trötta.
Och människorna också.
Väl framme i Oskarshamn var det dags att skiljas åt.
Jag skulle vidare till Kalmar för att hämta Tazzo och Maggan och Susanne körde vidare via Växjö hem till sig.
Ett underbar äventyr var över.
Tack så rysligt mycket för en underbar tid på Gotland.
Särskilt tack till dig Susanne som låter mig få följa med till detta underbara ställe.
Jag säger som Maggan!
Jag längtar redan tillbaka!
 
#1 - - Susanne:

Du har verkligen lyckats fånga mig från de allra bästa vinklar... och alltid med telefonen i högsta hugg. Typical me kanske...

Svar: Hahaha! Du är bäst från alla vinklar. Så klaga inte. Och mobilen sitter där den sitter på dig, mig och alla andra. En accessoar.
Margareta

#2 - - Katarina:

Åh vad mysigt ni hade. Förstår att ni längtar tillbaka redan!