UPPLETANDE - DET ÄR GREJER DET

Jag undrar hur du tolkade rubriken?
För mig har den nämligen flera innebörder.
Först och främst för att Ginnis tycker att uppletande är "grejer det".
Med andra ord tycker han det är väldigt roligt.
Dessutom är det ju så att uppletande innebär att man ska leta upp just grejer.
Alltså inte leta människor.
För Tazzos del är uppletande lite annorlunda.
Det är jätteroligt att leta upp grejer men sedan har han en egen version.
Grejerna ska kanske ätas upp.
Eller möjligen grävas ner på något lämpligt ställe.
Lämna tillbaka till matte är inte aktuellt i hans fall.
När det då blev dags för uppletande i Aktivitetskursen lät jag Ginnis delta.
Han behöver jobba lite han också.
Tazzo fick vänta i bilen.
Vi var sju hundägare som skulle träna med sina hundar.
De flesta hade inte tränat uppletande så väldigt mycket.
Först ut var Ingegärd med sin lilla söta pudeldam.
Vad vovven heter har jag inte lärt mig trots att vi träffats många gånger.
Tyvärr är jag helt värdelös på namn!
Men matte heter i alla fall just Ingegärd.
Tur att jag kommer ihåg det så jag slipper att skämmas.
Nosen är det inget fel på.
Nu gäller det att hon blir intresserad av att hämta föremål också.
Elisabeth lockar med leksak.
Dukti tös!
Värt lite belöning.
Och lek
Annelies tur med sin kromfohrländer.
En ny ras för mig.
En mycket mysig och trevlig hund.
Nu vännen ska du kollla vad matte vill att du ska göra.
Jag står bara här bakom för att fota.
Denna vovve var en duktig apportör!
Du glömmer väl inte ge mig godis matte?
Näst på tur var Anna med minstinge Joy.
Joy var ju inte minst bland hundarna denna dag.
En eurasier är ju inte så liten.
Men jämförst med storasyster Ella är hon i alla fall yngst.
Vad var det nu jag skulle göra?
Ser du nu Joy?
Men så duktig!
Belöning!
Gerda hade tränat uppletande med sin Balder tidigare tror jag.
I alla fall var han väldigt laddad.
Och duktig!
Alla hundar vet när de är värda belöning.
Nu kommer minstingen!
Kickis dvärgpinscher.
Liten men naggande god!
Taggad till tusen!
Du skulle komma tillbaka med leksaken ju.
Oj vad där doftade gott.
Där måste jag kissa precis som de andra hanhundarna har gjort tidigare.
Så det så!
Lise-Lott och Bella kunde jag inte fota under själva uppletandet eftersom jag var och hämtade Ginnis.
Här i alla fall lite "före" bilder.
Men Bella skötte sig bra.
Ni ser väl att hon är sugen att ge sig iväg och kolla efter grejer?
Det är grejer det!
Sist av alla var det Ginnis tur.
Nu tog jag inga bilder när han körde sitt uppletande.
Han fick fyra föremål eftersom han har gjort detta ett flertal gånger.
Tre av föremålen hittade han galant på direkten.
Förutom då att han inte ville släppa dom när han kom tillbaka till mig.
Blodpuddig blev lösningen.
Men det fjärde föremålet blev det värre med.
Han kom tillbaka tom till mig flera gånger så vi fick hjälpa honom lite på traven.
Efter kursen så gjorde jag ett nytt uppletande åt Ginnis med fem föremål.
Han hittade alla suveränt.
 
Och släppte dem direkt på mitt "loss".
 
Slut på uppletandet för detta kurstillfälle som naturligtvis Elisabeth var ansvarig för. 
Vi avslutade dagen med inkallning med störning.
Vanlig inkallning.
Springa igenom en grupp människor.
Och springa till matte som stod mitt i gruppen.
Ingegärd tränar sin hund med lina på.
Jag måste tala om att alla hundarna var duktiga.
Själva inkallningen syns inte på de flesta bilderna.
Men ändå.....
Sitt, Sitt kvar! 
Visst!
Som sagt var.
Visst går det att lämna hundarna.
Håll ett tag så matte kan gå iväg.
Och så full fart!
Och belöning.
En som har upptäckt fotografen.
Denna hemska tant med en liten svart låda.
Myspys!
Lyssna på matte nu Bella!
Godis!
Vid inkallningen bytte jag hund.
Ginnis är som en raket på inkallningen.
Tazzo rör sig i slow motion och behöver få upp farten.
Sitta kan ha skapligt.
Men det gäller att stanna kvar tills kommandot kommer.
Det tyckte Tazzo inte var nödvändigt just denna dag.
Det gör vi en annan dag.
Inte så himla noga hur man sitter heller.
Tydligen.....
Men han kan.
Om han vill.
Ok!
Ganska duktig!
Nu är vi igång med brukslydnad så jag hoppas det blir lite mer ordning då.
På mig alltså!
 
#1 - - Anna:

Alltid lika kul att läsa dina inlägg, tummen upp👍🏻