GODA VÄNNER OCH BRA HUNDMÖTEN

Vad som finns i huvudet på en hund är inte lätt att veta.
I alla fall inte för mig i alla fall.
Ginnis har blivit mer "tjurig" vid hundmöte i koppel sedan Tazzo kom.
Tazzo har blivit mer "tjurig" nu som unghund.
Inte bara när han är kopplad utan han har lekt kung under lek med andra hundar.
Långt ifrån alla hundar utan några stycken.
Vet i sjutton vilka signaler som startar hundarnas beteenden.
Men råd och stöd från många och framförallt från Susanne har gjort att jag intensivt har jobbat med problemen.
För jag vill inte att mina hundar ska göra utfall, skälla eller försöka slåss.
Nu är jag rustad till tänderna vid våra promenader.
Ni som läst tidigare inlägg vet redan!
Boll i ena fickan och en petflaska med några vita bönor i en annan fick.
Och så godis.
Det har fungerat perfekt!
Ginnis får en boll så fort jag ser en hund.
Eller rättare sagt!
Nu får han bollen så fort HAN ser en hund.
Då tittar Ginnis på mig.
Sedan behöver jag inte göra mer för Tazzo mopsar inte när inte Ginnis gör det.
Däremot har jag daskat till Tazzo med petflaskan vid något tillfälle när han har varit lös och försökt att leka kung.
INTE ETT UTFALL!
INTE ETT SKÄLLANDE!
INGET BRÅK VID LEK!
HITTILLS!
Vi har till och med stått och pratat med ägaren till hatobjekt nummer ett.
Länge.
Den hunden skällde och drog till att börja med men blev också lugn innan vi gick vidare.
 
Vi har också varit på besök hos vänner som skaffat nya hundar.
Elton är förstås en liten valp och de brukar sällan vara ett hot.
 
 Fast Ginnis blev förstås mer lycklig av att träffa Madde.
Det var första gången som Madde och Tazzo träffades.
Ginnis tycker att valpar är ganska äckliga.
Men Elton gjorde allt för att ställa sig in hos honom.
Ginnis tyckte att Elton kunde hålla sig till Tazzo.
Och det tyckte Tazzo också.
Hej!
Vad konstig du ser ut!
 Men ganska mysig ändå. 
Vi kan väl leka lite. 
Kul!
 
Duktiga vovvar! 
Godisbelöning. 
Sedan kom Uffe hem med minstingen. 
Så typiskt Ginnis att bry sig mer om människor än hundar.
Ibland går det också bra att möta äldre hanhundar.
Bara man vet sin plats i flocken.
Broder Stefan och jag var på besök hos barndomskamraterna.
Vi tog en tur över på östra sidan för promenad på Alvaret och längst med havet.
Lite hinder i vägen bara.
Sedan var det bara Hugo att tala om för Tazzo vem som bestämde.
Han behövde bara visa sig för Tazzo.
Alltså inget bråk alls.
Bilden är tagen med mobilen men här lägger sig Tazzo direkt på rygg.
Och så var det problemet löst.
OK!
Då kör vi igång leken i stället.
Alice är en bra lekkompis och Hugo kan ta det lugnt.
Inga problem alls!
Så var det den lilla ulltussen som ägs av Britt och Inges son.
Hon är liten valp och fick gå i koppel.
Fast Tazzo försökte få igång även henne i leken.
Om det är någon som tror att det brukar blåsa på Öland så har ni alldeles rätt.
Vilken tur att där fanns pinnar.
Tazzo inbjuder Hugo i pinnlek.
Trots blåst blev det en underbart härlig promenad.
Men Tazzo blev tydligen hungrig.
Som ni såg i börja så gick det kor på Alvaret.
Många kor!
Urk!
Och törstiga blev hundarna också.
VARFÖR är det godare att dricka skitigt vatten?
 Vi har också varit hos barnbarnsbarnet och hundarna fick träffa deras två samojeder.
INGA PROBLEM VID DET HUNDMÖTET HELLER.
JAG FATTAR INGENTING.
Fast jag tror att jag förstår mig bättre på barn.
Av någon anledning.
Ludvig till exempel.
Han fyllde 1 år.
Mamma Hanna är ju inget barn längre.
Presentuppackning morfar, mamma och mormor.
MYSIGT!
Kattungarna ville också vara med.
Söt eller?
 
FAST NÅGOT HUND- OCH KATTMÖTE HAR VI INTE FIXAT ÄNNU.
I ALLA FALL INTE MED ANDRAS KATTER.
#1 - - Katarina:

Det låter kanon med boll och petflaska! Det går alltid mycket bättre när de inte har koppel. Aldrig något gruff på stranden eller i hundparken... I mitt fall så är det JAG som orsakar morr och utfall. De känner direkt när jag ser en hund komma mot oss och tänker - nu blir det gruff! Har jobbat stenhårt med mig själv de senaste två månaderna, det har blivit 100% bättre!!!! De behöver inte skydda matte längre! Löst koppel och låtsas att det inte finns någon annan hund alls framför oss. Om den andra hundägaren vill prata är det ytterligare träning på att vara cool och ha läget under kontroll, träning för mig alltså! Det går jättebra! Är så himla glad. 😊

#2 - - Katarina:

Det låter kanon med boll och petflaska! Det går alltid mycket bättre när de inte har koppel. Aldrig något gruff på stranden eller i hundparken... I mitt fall så är det JAG som orsakar morr och utfall. De känner direkt när jag ser en hund komma mot oss och tänker - nu blir det gruff! Har jobbat stenhårt med mig själv de senaste två månaderna, det har blivit 100% bättre!!!! De behöver inte skydda matte längre! Löst koppel och låtsas att det inte finns någon annan hund alls framför oss. Om den andra hundägaren vill prata är det ytterligare träning på att vara cool och ha läget under kontroll, träning för mig alltså! Det går jättebra! Är så himla glad. 😊

#3 - - Magdalena :

Härliga bilder från Öland! Bl.a.....😊