FORTFARANDE SOMMAR OCH SOL


 
 "Sommar och sol, havet och vinden och doft av kaprifol.

 Sommar! Sommar och sol en himmel så blå som viol.” 

 

AUGUSTI ÄR VÄL OCKSÅ SOMMARMÅNAD!
Strålande solsken från en klarblå himmel!
 
MEN - sommaren lider mot sitt slut och det känns lite vemodigt!

SKOLORNA HAR BÖRJAT OCH DE FLESTA SEMESTRARNA ÄR TILL ENDA.

Hur har era barns sommarlov/er semester varit?

Har allt varit planerat och inbokat?

Blev det utlandssemester?

Fotbollsskola?

Ridläger?

Har nu hälsat på farmor och farfar/ Mormor och morfar? 

Eller åkte iväg någon annanstans?

Visst är det roligt och trevligt att resa iväg och träffa människor

Men om man hade bokat in allt för mycket kanske sommaren har känts väldigt kort.

HAR NI HUNNIT ATT BARA NJUTA?


   ”Mors lilla lathund sa – du må tro jag jobbar bra fastän vet du vad, inte just idag.  Jag gör det helst en annan dag. ”

 

Försökte ni att inte stycka upp tiden med för många aktiviteter?

Försökte ni fånga nuet?  

Carpe diem!   Ta vara på dagen!

 

   ”Med öppna ögon låt oss se på livets rikedom, som gror och sjuder överallt!”

 

Kunde ni leva för dagen utan att planera för morgondagen?

 

Glömmer man nuet kanske man inte märker att det faktiskt är en riktigt skön dag.

 

Man märker kanske inte alla dom där små sakerna som faktiskt kan gör dig lite lyckligare.

Som att gå ut med hunden och prata med grannarna och få pelargonsticklingar att utöka sin samling med.


Eller att det fortfarande är så varmt att man kan lägga sig i solen och läsa en bra bok.

 

Eller att Ginnis har blivit så duktig på att ligga kvar där man lägger honom trots andra hundar och människor i närheten!

Även om han ibland snor min solsäng.

”Du ska inte tro det blir sommar ifall inte nån sätter fart på sommarn och gör lite somrigt.”

 

Så vi får inte tro att det bara räcker med att vänta att all lycka hux flux ska falla ner från himlen.

I stället behövs initiativ och handling.

Carpe diem – fånga dagen men också Crea Diem – SKAPA DAGEN! Njut av det lilla!

 

VARFÖR SKRIVER JAG NU ALLT DETTA?

JO!

JAG HAR TRÄFFAT PÅ SÅ MÅNGA SKOLELEVER SOM SIN FÖRSTA SKOLDAG EFTER SOMMARLOVET HAR FÅTT SKRIVA OCH BERÄTTA OM VAD DET GJORT UNDER SOMMAREN.

 

JAG HOPPAS ATT ALLA SLIPPER ATT GÖRA DET!

 

På något sätt är det just alla dessa - ofta kostsamma - aktriviteter som verkar räknas!

 

INTE DETTA ATT FÅNGA DAGEN OCH SKAPA NÅGON HÄRLIGT HEMMA!

 

De barn vars familj kanske inte har haft råd eller lust att göra resor eller annat kostsamt tror inte att de har något att berätta.

 

Och dom mår dåligt av det!

 

Nu är det 178 skoldagar framför alla skolelever.

Ibland är det roligt att gå till skolan och ibland kommer det att vara svårare.

 

Skolans uppgift är att vara en skola för ALLA. Det måste alla kämpa för . 

SÅ DET SÅ!!!!

 

 MEN ÄN ÄR INTE SOMMAREN RIKTIGT SLUT!

Så njut av de fina dagarna.

              ”Sommaren är kort. Det mesta regnar bort. Hösten kommer snart, det går med vinden fart, så lyssna på mig: Solen skiner kanske bara idag”

Carpe diem - crea diem!

 

GINNIS FÅGAR KANSKE INTE DAGEN - MEN HAN FÅGAR NÅGOT UNDER DAGEN SKULLE MAN KUNNA SÄGA.

OCH HAN NJUTER!

OCH JAG NJUTER NÄR GINNIS NJUTER.
 
 
Men visst är det tråkigt att svalorna har försvunnit.
 
Att det är mörkt tidigt på kvällarna.

MEN INNAN "DET STORA VEMODET RULLAR IN" SÅ NJUTER JAG NÄR JAG SER ATT DET FORTFARANDE ÄR BLOMPRAKT I TRÄDGÅRDEN!

 
 
 
 
 
 
#1 - - Anita:

Fantastiska bilder och mycket tänkvärda ord.
Jag tycker mycket om din blogg.

#2 - - Katarina:

Dina bilder är FANTASTISKA! Keep them coming!
Katarina

#3 - - Margareta och Ginnis:

Kopierat från fb:
Pia Wennersten den 28 augusti 08:30
Ett sånt underbart inlägg. Det skall bli jättekul att träffa er i Gränna.

#4 - - Margareta och Ginnis:

Kommenterat på fb:
Kommentarshistorik Ann-Christine Tofft den 27 augusti 21:18
Vilket fint blogginlägg! Jag blev riktigt rörd. Känna vemod kan vara lite mysigt. Ha det gott! Vi ses i Gränna! Då hoppas vi att det finns lite sommar kvar till oss. Lycka till på fredag! Vi kommer först på lördag.:)

#5 - - Sara och Kalle:

Härligt inlägg, Precis så det känns för vissa, men att fånga eller skapa sin dag så den blir underbar är det svåraste som finns, inga utlands resor eller dyra aktiviteter kan ersätta en underbar dag hemma i den lugna vrån med de aktiviteterna. En hund som Ginnis kan fånga dagen att ha hundar som förgyller livet gör det lättare att koppla av och faktiskt fånga/skapa dagen.

Syns i Gränna
Hej hopp

#6 - - Ann-Marie Swala:

Tack för dina kloka råd om ensamhetsträning. Och tack för dina kloka ord här på bloggen. Jag blir så trött på att lycka och livskvalitét ofta mäts i kronor och ören. Det är svårt nog för oss vuxna att se förbi ytan och upptäcka vad som egentligen betyder något. Hur svårt är det då inte för barn? Att som lärare ge i uppgift att skriva om vad man gjort på sommarlovet!!! Hur tänker man då. Eller rättare sagt...tänker man? Vad skriver barnet som varit hemma eftersom en förälder eller ett syskon varit allvarligt sjuk? Vad skriver ett barn som far illa i hemmet? Jag blir bara ledsen när jag hör att det tydligen fortfarande finns lärare som inte tänker. Nu måste jag sluta babbla så det inte blir en roman av detta.

#7 - - Ann-Marie Swala:

Glömde skriva att du har fel i en sak. Du skrev att det är tråkigt att svalorna har försvunnit. Men det har vi inte hälsar Zune och Swalorna :-)

Svar: Precis som det finns Sunde med ZZZ så finns det såklart svalor med WWW!Underbart att ni finns! Och tyvärr finns det fortfarnade lärare som av ren gammal vana gör saker utan att fundera på hur livet ser ut för många. "Så har vi alltid gjort"....
Dessutom har jag alltid älskat att vara just hemma och bara vara på sommaren!
Margareta

#8 - - Gunn:

Tack Margareta för de underbara bilderna och tänkvärda orden. Håller verkligen med dig om att man ska njuta av dagen. Idag har vi ännu en fantastisk sommardag med solsken. Tosca och jag ska ta vara på den med en lång skogsrunda. Kramar Gunn

#9 - - Helene:

Kan man njuta av det lilla har man mycket att glädjas åt!
Har lärt mig mycket av Michel som lever här och nu ,njuter av naturen och de små sakerna.

Vill gärna ha din hjälp med rallyn i Gränna !
Ska bli roligt att träffas !
Helene