SVERIGES NATIONALDAG




Enligt NE:
"Sveriges nationaldag, även svenska flaggans dag, firas den 6 juni varje år och är en helgdag i Sverige. Nationaldagen firas till minne av dagen då Gustav Vasa valdes till Sveriges kung 1523. Även 1809 års regeringsform (som gällde fram till ikraftträdandet av 1974 års regeringsform) utfärdades den 6 juni.

Tidigare firades 6 juni som svenska flaggans dag och det var först 1983 som dagen fick status som nationaldag. Sedan 1996 är nationaldagen en salutdag, och från och med 2005 är nationaldagen även en helgdag."

 Jag hade ingen aning om att 6 juni var nationaldag redan 1983.

Däremot att det blev helgdag 2005 visste jag.
Tyvärr betydde det samtidigt att Annandag Pingst blev en vanlig arbetsdag.

Ganska intressant är också att alla helgdagar kallas RÖDA bara för att de har den färgen i en almanacka.
Och det trots att dagen också är svenska faggans dag.

FLAGGAN ÄR JU GUL OCH BLÅ! 

Den hissade Ingmar hos oss också. Kanske mest för att hans mamma fyller år den 6 juni.

Jag kan inte påstå att vi firar dagen speciellt trots att jag tycker att den symboliserar ett demokratiskt samhälle där alla har rätt att säga sin mening och alla är skyldiga att lyssna på andras synpunkter.
Rätten att vara man eller kvinna, med olika religion, etnisk tillhöringhet och sexuell läggning.
DET ÄR VERKLIGEN NÅGOT ATT FIRA VARJE DAG!

Ingmar är, som alla vet som känner honom, väldigt mån om att klä sig fint. Särskilt då en "röd" dag.


Eller är det bara en önskedröm från min sida?



Men han ansträngde sig i alla fall på vår nationaldag!


Med rytmiskt vaggande höfter,
den gossen gör sin entré,
hans byx har press,
hans vrist nobless,
å hans hållning är något blasé.

 Jo, där kommer ju en gosse,
med en byxa som är rakknivvass,
mockaskorna har han på sej,
och hans hobby är att dansa jazz.
Han är smal och smärt som vidjan,
han ler i mjugg,
han har skärp om lilla midjan,
i pannan lugg.


STILIG SOM FÅ!



MEN ENDAMÅLSENLIGT KLÄDD FÖR ATT LETA REDA PÅ KRUSBÄRSBUSKARNA SOM GÖMDE SIG UNDER EN MASSA ANNAN VÄXTLIGHET.


Rabarberna som också växte bakom carporten dom plöjde bonden upp och krusbärsbuskarna för en tynande tillvaro eftersom dom inte sköts ordentligt.
AV MIG!
TROTS ATT JAG ÄLSKAR KRUSBÄR.


Vädret lockade inte precis till härliga aktiviteter i trädgården men jag planterade lite sommarblommor i lådorna.
Dom är fortfarande ynkliga och kylan gör inte heller att de växer så bra.
Men nu är dom i alla fall i jorden och står vid altankanten.

En rund kruka fick plats på altanen trots att den är pytteliten.

Pelargonerna är också utflyttade.
Men dom har fått ljuschock och köldchock så dom ser just nu ynkliga ut.
Dom kommer att ta sig - hoppas jag.
Omplanterade är dom i alla fall.

I lådan som står på altanen finns två sorters clematis som har övervintrat där i flera år.
Jag har också planterat luktärter men där är såklart inga blommor ännu.
Inte på clematisen heller förresten.

Tog en liten fotorunda i trädgården också.
Trots att det fortfarande är kirskål som dominerar så hittade jag lite annat som jag tycker är fint just nu.
AKLEJA

TRÄDGÅRDSNATTVIOL
DEN DOFTAR UNDERBART!

BUKETTSPIREA

RODODENDRON

PION
EN FAVORIT
TYVÄRR HAR FLERA FÅTT VISSNARSJUKAN OCH TAPPAT SINA KNOPPAR.

IBLAND KÄNNS DET SOM OM JAG OCKSÅ FÅTT VISSNARSJUKAN.
FAST KNOPPEN SITTER FORTFARANDE KVAR PÅ MIG.


ALLIUM eller KIRGISKÅL

EN KOPPARKRUKA (Ginnis favoritkissplats) MED EN FORTFARANDE YNKLIG STAMROS OCH DESSUTOM SALVIA OCH LEJONGAP STÅR NÄRA KÖKSTRAPPAN.


ETT GAMMALT SYMASKINSUNDERREDE HAR FÅTT EN LA´GÅRDSDÖRR SOM SKIVA.
PELARGONERNA ÄR SOM SAGT CHOCKADE MEN DOM HAR TID PÅ SIG EFTER VINTERVILAN.


När jag gick runt huset upptäckte jag djurliv också.

Om ni tittar riktigt noga så kan ni också se att vi fått snyltgäster.
Jag ser mest att huset blivit skitigt.
Det är inte länge sedan det målades.
Det kan ingen tro nu.

Här bor dom, snyltgästerna.
SVALORNA!
Och dom kommer att skita ner ännu mer.

Efter fotograferandet blev det mat på verandan.
Där var också ganska kallt.

Pelargonerna trivs i alla fall bättre där än ute just nu.

Sedan valde jag att göra som Ginnis.

Inta en soffa och läsa ut den senaste boken av Ann Cleves.
Det är förstås bara jag som läser!
Ginnios liggar bara och "glor" - den skithunden.

PÅ TAL OM SKIT!
GINNIS FIRADE OCKSÅ SVENSKA FLAGGANS DAG GENOM ATT BAJSA GULT OCH BLÅTT!
DET HÄR ÄR VAD SOM FINNS KVAR AV BOLLARNA SOM HAN FÖRSÖKTE ÄTA UPP.
HAN LYCKADES NÄSTAN MED DEN BLÅ.

MEN FLAGGAN ÄR JU MEST BLÅ OCKSÅ.

#1 - - Petra & Timja:

Vilket härligt hus och trädgård ni har! Vi får hoppas att sommaren kommer snart. Ha det bra!

#2 - - Susanne:

Det var väl bra tänkt av Ginnis att äta de gul/blå bollarna! Mycket mer kreativt än att läsa en bok, tycker jag :))



Idag är det tid för årets sommarkonsert på utomhusscenen i Grytan (barnens avslutningskonsert). Fast det känns som om det vore höstkonsert... Jag minns att det var fint väder förra året i alla fall. Alicia är sjuk så hon kan tyvärr inte vara med. Men Annie är med så vi får stå och frysa i någon timme ;) På torsdag jobbar jag min sista dag för terminen!



Kram!

#3 - - Magdalena:

Åh, vilka fina blommor och "varelser" det finns hemma hos dig! Men jag tycker att pelargonerna ser lite ynkliga ut.. ;)