DEN SOM SÖKER HAN FINNER - ELLER GINNIS I SITT RÄTTA ELEMENT

 
 
 GINNIS RÄTTA ELEMENT . FÖRUTOM DÅ VATTEN, ÄR DEFINITIVT SKOGEN!
ALLT SOM HAR MED NOSEN ATT GÖRA ÄR HAN SUVERÄN PÅ!
 
HAN VET VAD HAN SKA LETA EFTER!
 
OCH DESSUTOM SYNS DET ATT HAN HAR VÄLDIGT ROLIGT.
 
DET GÄLLER SPÅR, DET GÄLLER UPPLETANDE OCH DET GÄLLER OCKSÅ SÖK.
 
ATT DET INTE ALLTID ÄR DET RÄTTA ELEMENTET FÖR HANS MATTE ÄR EN ANNAN SAK.
 
MISSFÖRSTÅ MIG INTE NU.
 
JAG ÄLSKAR ATT VARA I SKOGEN!
MEN JAG VILL JU HELST GÅ PÅ STIGAR!
I STÄLLET FÖR ATT STÅ PÅ HUVUDET BLAND STUBBAR OCH STENAR HALA SOM SNOR.
FAST DET ÄR KLART!
ETT PAR SKITIGA JEANS GÅR ATT GÖRA RENA.
IGÅR VAR DET TRÄNING MED ALLAKTIVITETSGRUPPEN I SÖK!

En sökhunds främsta uppgift är att hitta och markera personer som gått bort sig eller ligger skadade på okänd plats. Mest berömda är S:t Bernardshundarna som med kaggen runt halsen hittar och räddar nödställda i alperna. Från början lärde man hundarna att ta med något från den skadade (eller döda) upphittade människan. Detta tilläts emellertid inte alltid av den funne, så man fick ändra sig till att plocka upp något i dess närhet, pinne, sten eller dylikt, för att visa sin förare att man hittat någon i området. Så småningom fann man också detta vara ett vanskligt tecken, och så kom tanken att hänga på hunden en egen sak som kunde användas som markering. Det blev början till rullmarkerande hund. I dag kan man välja att utbilda sin hund till att rull- eller skallmarkera.

Olika inlärningsmetoder för sök

Luktvariant

Den inlärningsmetod som många använder sig av i första hand är att utnyttja vinden och hundens otroliga luktsinne. Man strävar efter att hunden skall använda sig av nosen i sökarbetet.

Man bör tänka på att det är lämplig terräng för hunden att gå rakt och långt ut i.

DOM GLÖMDE ATT TALA OM ATT DET ÄR VIKTIGT ATT HA LÄMPLIG TERRÄNG ÄVEN FÖR MÄNNISKORNA SOM ÄR MED!
 
Figuranten är den som skall belöna hunden och ta med sig hunden in till stigen igen.
Det är jätteviktigt att bygga mycket på figurantintresse, hunden skall tycka det jätteskoj att hitta folk.
 
NU HAR JAG OCKSÅ FÅTT ÄNNU EN ROLL ATT "SPELA" I MITT LIV.
FÖRUTOM ATT VARA BARN, KVINNA, MAMMA, PENSIONÄR .......... EN DEL AV ETT EKIPAGE
SÅ ÄR JAG NU OCKSÅ
EN FIGURANT!
 
UT I SKOGEN - ÖVER STOCK OCH STEN - OCH GÖMMA SIG!

Rullen tränas vid sidan av sökövningarna.

När man för över rullen till figurant, börjar man med en lösrulle hos denne. Hunden hittar människan, får beröm och tar sen lösrullen - fördel om hunden kan kommandot ”håll fast”. Därefter skickas hunden tillbaka till sin förare med rullen i munnen.

NU SKA GINNIS OCH JAG TRÄNA PÅ "RULLE".
HOPPA ATT VI KAN GÖRA DET TILLSAMMANS MED ANDRA EKIPAGE!
TILLSAMMANS MED GUNN OCH TOSCA?
OCH KANSKE TILLSAMMANS MED MAGGAN OCH AVVE?
INNAN VI BÖRJADE MED SÖKTRÄNING IGÅR, SÅ DELADE VI IN OSS TVÅ OCH TVÅ FÖR ATT GÅ EN TIPSRUNDA.


 
OBSERVERA ATT ALLA SMÅBILDER ÄR KLICKBARA FÖR ATT BLI STORA!
Översta raden från vänster: Gunn/Tosca, Lena/Macy, Anette/Zicco, Madde/Birka, Malin men ingen Tessla/hjälptränare
Mellanrade fr v:, Kicki/Pedro, Christina/Bosse, Liselott/Lelle, Elisabeth tränare, : Camilla/Snäckan
Nederst, Barbro/Barney, Lise-Lotte/Wilma och Maggan/Avve
         
OCH SÅ GINNIS FÖRSTÅS!
SÅ IVÄG DÅ PÅ EN RUNDA MED FRÅGOR OM HUNDAR OCH REGLER.
 
GINNIS OCH JAG GICK TILLSAMMANS MED CAMILLA OCH SNÄCKAN.
JAG KAN INTE PÅSTÅ ATT VI VAR SÅ SÄRSKILT DUKTIGA PÅ ATT SVARA PÅ FRÅGORNA.
FAST VI HADE I ALLA FALL DUBBELT SÅ MÅNGA RÄTT ÄN FEL!
DEN HÄR VAR LÄTT!
UNDER PROMENADEN FICK VI OCKSÅ UPPGIFTER DÄR VI SKULLE TRÄNA MED VÅRA HUNDAR.
DET VAR OLIKA MOMENT I LYDNAD.
 
TOSCA KLARADE GALANT ATT LIGGA KVAR NÄR MATTE FÖRSVANN BORT.
SNÄCKAN SATT KVAR NÄR CAMILLA GICK IVÄG.
FAKTUM ÄR ATT GINNIS VAR RIKTIGT DUKTIG.
JAG ÄR KANSKE ONÖDIGT HÅRD MOT OSS NÄR JAG GNÄLLER.
DET ÄR LINFÖRIGHETEN SOM VI BÅDA TYCKER ÄR PEST.
TROTS DETTA ELLER PÅ GRUND AV DETTA, VÄLJ SJÄLV, SÅ SKA VI GÅ KURS I LYDNAD TILL VÅREN.
SÅ ROLIGT VI SKA HA!!!
ELLER HUR GINNIS?
VI SKULLE OCKSÅ UNDERSÖKA VARANDRAS HUNDAR: ÖRON, TÄNDER OCH TASSAR.
SNÄCKAN FICK JAG LOCKA MED EN GODISBIT I MUNGIPAN MEN DÅ GICK DET BRA.
CAMILLA FIXADE GINNIS.
 
 
Gunns man Bertil var också med och fikade.
OCH HUNDARNA BUNDNA LITE HÄR OCH DÄR RUNT OMKRING.
Macy, Bosse och Agnes
 
 
 
MEN VART TOG AVVE VÄGEN?
MEN SNÄLLA NÅ´N!
INTE SKA DU STÅ DÄR BORTA I DET HÖGA GRÄSET!
SÄTT DIG HOS MATTE I STÄLLET!
SEDAN MÅSTE JAG VISA EN SVART PERRO DÄR MAN KAN SE ÖGONEN.
SÅ SVÅRT ATT FOTOGRAFERA.
HÄR KOMMER AVVE!
NU ÄR DET HÖG TID ATT BÖRJA SÖKA FIGURANTER!
EFTERSOM JAG SJÄLV TRÄNADE SÖK MED GINNIS OCH DESSUTOM VAR FIGURANT BLEV DET INTE SÅ MÅNGA BILDER.
VI VAR DESSUTOM IBLAND PÅ OLIKA STÄLLEN.
HÄR ÄR LITE SÖKBILDER.
   
      
   
TROR DU ATT DET ÄR NÅGON SOM SER VAD DU GÖR LISE-LOTTE?
LELLE SOM HAR SAMMA FÄRGER SOM MIN BLUE MERLE-COLLIE FAST HAN INTE ÄR NÅGON COLLIE UTAN EN SHETLAND SHEEPDOG.
JAG MÅSTE OCKSÅ FÅ VISA BILD PÅ EN HUND VARS RAS JAG ALDRIG SETT TIDIGARE.
DET ÄR PEDRO SOM ÄR AV RASEN CANE CORSO.
EN STOR OCH SNÄLL ITALIENARE.
NU ÄR DET I ALLA FALL DAGS FÖR GINNIS OCH MIG!
GINNIS DEN LILLE PLUTTEN!

HAN ÄR VERKLIGEN DUKTIG!
DET ÄR SÅKLART ALLA DE ANDRA HUNDARNA OCKSÅ MEN JAG ÄR I ALLA FALL STOLTAST ÖVER GINNIS.
DE ANDRA HUNDARNA FÅR DERAS MATTE/HUSSE VARA STOLTA ÖVER. 
 
GINNIS JOBBAR VERKLIGEN JÄTTEBRA!
 
HAN SPRANG LITE FÖR LÅNGT FÖRSTA SÖKET SÅ JAG FICK KALLA TILLBAKA HONOM MEN SEDAN GICK DET SOM TÅGET.
    
  
HÄR SER DET UT SOM JAG SÄGER "SÖK" - "UPPÅT" MEN SER DU DET ÄR FEL!
ARMEN ÄR PÅ VÄG NER SÅ DET BLEV "SÖK" "UTÅT"!
ELLER KAN MAN TA MITT TECKEN SOM ETT STOPPTECKEN.
STOPP FÖR DETTA SUPERLÅNGA INLÄGG!
PUH!
MEN EN HÄRLIG DAG MED TRÄNING OCH SAMVARO VAR DET!
SÅ DET SÅ!
 MER NOSTRÄNING ÖNSKAS!
 
#1 - - Katarina:

Ni har kul som vanligt! Fina bilder på Ginnis och Avve - sötisarna! De andra hundarna är ju också fina, men jag är ju lite partisk...
Vi har spårat och tränat lydnad i helgen - Gick jättebra! Kul, kul, kul!
Kramar till er,
Katarina & Jan Ove & Balder

#2 - - Maggan :

Vad roligt vi hade! Det märks att detta är deras rätta element! Tränade lite med honom idag också. Vilka fina noskort på Ginnis! Han är bara för söt. Vi kommer till nästa träning, om två veckor. Kanske kan vi träffas på lördagen och gå en promenad. Kram så länge;))

Svar: Ginnis och jag går gärna promenad med er men är det inte på lördagen som kursen är?
Margareta

#3 - - Margareta och Ginnis:

DET ÄR INGEN ORDNING PÅ MIG! MÅSTE ALLTID HA ALMANACKAN MED OM JAG SKA KOMMA IHÅG. NÄSTA KURSTILLFÄLLE ÄR PÅ SÖNDAGEN DEN 9 DEC KL. 15.00!

#4 - - Anonym:

Visst hade vi kul. Tosca var jättenöjd. Vi kanske ses på träna med gänget på lördag. Skulle ju gå stadspromenad om vi blir tillräckligt många. Annars får vi ta en runda i skogen i vecka kanske.

Svar: Nu vet jag inte om jag snurrat till alla träffar ordentligt? Lördagen 1 dec har jag skrivit att det är träning med gänget och tydligen är det bara du och jag som anmält oss ännu. Men nog var det väl lydnadsträning på klubben med glögg efter? Stadsvandring med "Aktivitetsgruppen" söndagen 9 dec kl. 15.00? Eller? I vilket fall som helst tar jag gärna en runda i skogen!!!
Margareta

#5 - - Grabbarna boys:

Hej!
tack för inlägget i vår blogg :9
Vi går en viltsprskurs i Kyrkhult hos en kvinna som heter Marita Asklom.
Hon har flera kurser i det mesta och vill du kolla in mer så heter hennes hemsida www.sittliggochlek.n.nu.
Där kan du läsa mer.
Vilken härlig blogg du har med massor av fina bilder!
/Patricia o grabbarna boys!

#6 - - Christina Almfeldt:

Margareta!
Tack för härliga bilder! Både Bosse och jag njöt av dagen och var lagom trötta när vi kom hem.
/Christina

#7 - - Helene:

Att prova på olika aktiviteter är kanon ,då hittar ni det som passar bäst för just er!
Jag kämpade länge med lydnaden med Ceasar men han tyckte aldrig det var roligt och det blev inte bra .Men vilken duktig spår hund han är.
Cocos älskar däremot lydnaden!
Vilken tur att vi alla är olika !
Kram Helene Ceasar &Cocos

#8 - - Fanta m flock:

Oj va kul ni verkar ha det! Visst är det roliga aktiviteter i skogen, matte får väl lära sig att LYFTA på fötterna i skogen ;-)
Nej då, det är inte så lätt när det går undan! Men duktiga med nosen är dom allt, bra det! Vi håller på att lära in några praktiska övningar som vi kan få nytta av , så som höger och vänster och andra bra saker att kunna.
Kram Annica m flock

#9 - - Susanne och Ella:

Kämpa på Margareta,
Du är så duktig och Aktiv med Ginnis,
tur han har dig :)

Susanne

#10 - - pia wennersten:

Hej Margareta! Visst är det kul att ha en massa kompisar med hundar som man kan göra en massa kul ihop med. När det gäller spår så är det ju ett heldagsnöje med flera fikapauser och en massa prat.Apwllwn får vi peppa varandra med. Men eventuellt skall Thea ha valpar till våren och då blir det ett litet uppehåll från vår sida. Det är inte jag som skall ha valparna utan Tuula. Kram Pia,Evita och Thea