HÖJDEN AV DRAMATIK

 
 
NU ÄR DET VÄL INTE SÅ ATT ETT FÖDELSEDAGSKALAS I SIG ÄR NÅGON STOR DRAMATIK.
 
MEN FÖR MAJA KAN DET BLI LITE FÖR MYCKET NÄR SLÄKTEN RAMLAR IN MED PRESENTER OCH DET TILL EN BÖRJAN BLIR LITE RÖRIGT.
ÄVEN OM DET INTE ÄR SÅ DRAMATISKT ATT MAN MÅSTE GÅ OCH LÄGGA SIG.
DET TYCKTE ÄNDÅ ELLIOTT ATT MORMOR OCH HAN SKULLE GÖRA.
Det roliga är att när jag träffar Elliott så tittar han väldigt betänksamt på mig och sedan på sin mormor, min syster. När Lotta frågade honom vem jag var så svarade han - mormor!
Precis lika gjorde hans storebror Neo när han var ett par år.
Neo var såklart också med på kalaset men jag missade att ta kort på honom.
 
Jag missade också att ta kort på Emil, Majas storebror.
 
NÄR MAN TITTAR PÅ DOM BILDER SOM JAG ÄNDÅ TOG SÅ TROR MAN JU ATT DET VERKLIGEN VAR HÖJDEN AV DRAMATIK.
TITTA BARA PÅ ALLA ALVARLIGA MINER.
 
Svärdottern, sonen och systerdotter.
Eller på Maja, hennes morfar eller min svåger.

KANSKE BERODDE DET PÅ ALLA DRAMATISKA HÄNDELSER SOM VI BERÄTTADE OM.
T ex när jag läste pedagogik i Stockholm och mitt i natten skulle ta mig hem med tunnelbanan och träffade på en kvinna på T-centralen som höll på att föda barn omringad av ett gäng killkompisar som var synnerligen påverkade av droger. Och personalen på Pressbyrokiosken vägrade att låna ut telefonen för att jag skulle kunna ringa efter ambulans.
 
Eller när svågern läste på Musikhögskolan i Stockholm och blev knivhotat och sprang ifrån "knivmannen" fullastad med trombon, massor med noter i en väska och ännu mer packning.
Försök själva att springa med den packningen!
 
Eller när min syster sprang omkring i Stadsparken i Kalmar och lekte polis efter att ett gäng grabbar hade kastat ägg på deras bil.
 
MEN JAG KAN TALA OM ATT DESSA HÄNDELSER ÄR ROLIGA OCH FRAMKALLADE MÅNGA SKRATT SÅ HÄR I EFTERHAND.
 
SÅ VI VAR SÅ GLADA SÅ!
 
Titta bara på dottern!
 
Eller hennes kompis.
Eller svärdottern.
Sonen och systerdottern ler också lite försiktigt. Fast sonen är väldigt försiktig.
MAJA BLEV OCKSÅ GLAD NÄR MORFAR VISADE HENNE HUR HENNES NYA BÄRBARA DATOR FUNGERADE.


NEJ!
 
DET MEST DRAMATISKA HÄNDE PÅ LÖRDAGSKVÄLLEN NÄR JAG VAR TILLBAKA I KARLSHAMN!
 
HÖJDEN AV DRAMATIK!
 
JA, HÖJDEN BESTOD AV ATT ALLT HÄNDE PÅ ÖVERVÅNINGEN I VÅRT HUS.
 
Jag hade druckit kaffe i Växjö och dessutom avslutade maken och jag kvällen med vars en Irish coffee.
 
Makan somnade i vanlig ordning som en stock medan jag var klarvaken i timmar.
 
UNDER DEN TIDEN LÄSTE JAG - OCH SPRANG PÅ TOALETTEN!
BADRUMMET LIGGER ALLTSÅ PÅ ÖVERVÅNINGEN!
JAG RÅKADE KASTA EN BLICK MOT BADKARET OCH SÅG NÅGON MÖRKT PRECIS UNDER FRAMSTYCKET.
 
VAD DET EN STRUMPA SOM HADE HAMNAT DÄR?
 
JAG TOG ETT BORSTSKAFT FÖR ATT DRA FRAM "STRUMPAN".
MEN DEN RÖRDE SIG!
JAG SKREK!
 
NERFÖR TRAPPAN FÖR ATT HÄMTA EN FICKLAMPA.
 
MAKEN FORTSATTE ATT SOVA.
 
DÅ SÅG JAG!
EN PADDA!
STOR!
Förekommer i nästan hela Sverige. Den blir upp till 15 cm lång. Huden är brun och grovt vårtig. På buken är den grå- och svartprickig. Den vanliga paddan har guld- eller kopparfärgat öga med horisontell pupill. Vanlig padda leker i april, oftast i lite större vatten. Förutom under lekperioden är den nattaktiv. Den rör sig normalt gående/kravalnde men kan också göra små hopp.
DEN GÖR SMÅ HOPP!
HUR I HELA FRIDEN HADE DEN TAGIT SIG UPPFÖR TRAPPEN?
 
ELLER HADE DEN FÖLJT MED TVÄTTEN FRÅN KÄLLAREN OCH UPP?

Den är inte lika vattenkrävande som de flesta andra groddjur. Hanarna kan leva upp till en halv kilometer från närmsta vattensamling, honorna ännu längre, upp till en kilometer. I undantagsfall förekommer det att paddorna avlägsnar sig så mycket som 4 kilometer från vattnet.

JAG VET JU ATT VI HAR PADDOR I TRÄDGÅRDEN OCH ATT DE GÄRNA KRAVLAR SIG NER I KÄLLAREN.

Den kan förekomma i många olika biotoper: Löv- och barrskog, trädgårdar, brukad mark, hedar, stranddyner, moss- och myrmark, bergsterräng, stenrösen och liknande.

DEN FÖREKOMMER OCKSÅ I BADRUM PÅ ANDRA VÅNINGEN I HUS!

JAG FICK DRA UT BADKARET FRÅN VÄGGEN.

MAKEN SOV VIDARE.

KASTA EN HANDDUK PÅ PADDAN.

FÅNGA DEN OCH BÄRA UT DEN I TRÄDGÅRDEN.

OCH MAKEN FORTSATTE ATT SOVA TROTS MITT SPRINGADE I TRAPPAN MED PANNLAMPAN PÅSLAGEN.

(Det är en eftersökslampa - lämpligt vid detta tillfällen - med väldigt starkt ljus.)

DRAMATIK!

DÅ KOM JAG ATT TÄNKA PÅ VAD SOM HÄNDE FÖR ETT PAR ÅR SEDAN.

Jag låg och läste i min säng.

MAKEN SOV!

Då upplevde jag att det var något som rörde sig inne i sovrummet.

FLYGANDES!

JAG KAN TALA OM FÖR ER ATT JAG DEFINITIVT INTE ÄR NÅGON ÄLSKARE AV FLADDERMÖSS!

SÄRSKILT INTE INOMHUS I SOVRUMMET.

 Många har sett dem, men för de flesta är fladdermöss mystiska och kanske lite obehagliga djur som snabbt fladdrar förbi i skymningen. Fladdermöss håller ofta till inne i hus och detta väcker naturligtvis många frågor. Är de farliga? Kan de gnaga på huset eller bygga bon som förstör huset? Sprider de sjukdomar?

JAG VISSTE ATT JAG INTE SKULLE KUNNA SOMNA MED EN FLADDERMUS SOM SÄLLSKAP.
 
MAKEN SOV!
 
JAG NER I KÖKET OCH HÄMTADE EN SIL! (Alltså en sådan som man sköljer frukt och grönsaker i.)
 
UPP I SOVRUMMET IGEN.
OCH SÅ BÖRJADE JAKTEN!
RUNT RUNT I RUMMET.
 
MAKEN FORTSATTE ATT SOVA.
 
Jag kan också nämna att jag sover utan en tråd på kroppen och detta hade jag inte hunnit göra något åt.
 
JAG HOPPADE UPP PÅ SÄNGARNA OCH SPRANG FRAM OCH TILLBAKA - ÖVER MAKEN - SOM SOV.
 
Till slut kunde jag fånga den i silen ner mot golvet. Fladdermusen gillade inte alls detta och protesterade högljutt.
Sedan fick jag tag på en tidning som jag föste under silen.
Och så ut med hela eländet genom fönstret.
 
 OCH MAKEN FORTSATTE ATT SOVA!
 
 
 
I MORGON SKA JAG FÖRSÖKA FIXA ALLA BILDERNA SOM JAG TAGIT IDAG PÅ PERROPROMENADEN.
DEN VAR BETYDLIGT MINDRE DRAMATISK!

#1 - - Katarina:

Jösses vilka äventyr!!! Så spännande och så många djur har vi inte på Listerlandet!!!
Tusen tack för en härlig Perropromenad idag. Väldigt fint naturområde, dit åker vi gärna igen, nu när vi hittar dit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kram Kram

#2 - - Thomas Berkemar:

Jag hade velat se den sovande maken på bild med;-)

Svar: Inga problem! Han somnar lätt i alla de möjliga situationer och sover som klubbad. Avundsvärt tycker jag som har svårt att sova. Kram på dig "lille" systerson!
Margareta

#3 - - Margareta och Ginnis:

Ann-Christine skrevi fb:"Fy! Jag hatar paddor. Vi har ganska många här omkring. Värsta mardrömmen är om man skulle råka trampa på en när man är ute med Neo i mörka kvällen. Det har aldrig hänt men det kan jag ha värsta tvångstankarna om. Även läskigt med fladdermusen. Vi hade en en gång som tog en runda i köket men som väl är hittade ut snabbt på egen hand. :-) Hade nog inte varit så cool som du om jag tvingats ta ut den. Tack förresten för god kaka, rolig tipsrunda och trevligt sällskap idag på promenaden. :-)"