INSPIRATIONSDAG I RALLYNS TECKEN

NÄR JAG VAR LITEN BAKADE MIN MAMMA BULLAR VARJE TORSDAG.
SAMTIDIGT VAR DET "BARNENS BREVLÅDA" PÅ RADION.
JAG SATT I VARDAGSRUMMET OCH LYSSNADE PÅ DETTA RADIOPROGRAM.
OCH KÄNDE DEN GODA LUKTEN AV MAMMAS BAK!
NU ÄR DET INTE PRECIS DENNA SORTENS BAK SOM DETTA INLÄGG SKA HANDLA OM.
 I SÖNDAGS VAR FÖRELÄSAREN IDA LINDGREN PÅ BRUKSHUNDSKLUBBEN.
HON HAR SKRIVIT BOKEN
HUNDra % RALLYLYDNAD
VILKEN MÄNNISKA!
SÅÅ DUKTIG OCH INSPIRERANDE!
TÄNK OM JAG KUNDE JOBBA MED GINNIS PÅ SAMMA SÄTT SOM HON KUNDE MED SINA HUNDAR!
ALVA                                                                SIRI
TÄNK OM JAG SEDAN OCKSÅ KUNDE VARA EN DUKTIGT FOTOGRAF!
SÅ NI SLAPP ATT TITTA PÅ ALLA SUDDIGA BILDER.
JAG BORDE KANSKE TRÄNA PÅ SAMMA SÄTT SOM IDA VISADE.
 
SPLITTRA MOMENT!
ALLTSÅ ATT DELA UPP FÖR ATT FÅ PRECISION!
 
DÅ MÅSTE MAN TITTA PÅ HUR MOMENTET (ELLER I FOTO - OBJEKTET) SER UT.
OCH KONCENTRERA SIG PÅ EN DEL  I TAGET.
 
DET GÄLLER NOG FÖR MIG ATT BÅDE LÄSA"HUNDra % RALLYLYDNAD"
OCH
BOKEN 
"SLÄPP LOSS FOTOGRAFEN INOM DIG" (Petter Stahre)
 
 MEN DET ÄR SÄKERT INTE MITT FEL ATT BILDERNA BLIR DÅLIGA.
DET ÄR NOG KAMERANS!
POWER SHOT!!!!
HMMMMMMMMM!
 
SÅ DET ÄR NOG INTE MITT FEL ATT GINNIS SKÄLLER HELA TIDEN NÄR VI TRÄNAR.
 
KAN JAG HA FEL?
 
HÄR GÄLLER DET INTE ATT BAKA, BAKA, BAKA!
UTAN ATT BACKA, BACKA, BACKA!
 BACKA VID VÄGG.
BACKA VI HÖRN.
BACKA I U.
BACKA I O.
 
OCH GINNIS KAN BACKA!
OCH SKÄLLA!
 
MEN INNAN VI GICK UT PÅ DEN SNÖIGA PLANEN FÖR ATT TRÄNA SÅ BERÄTTADE OCH DEMONSTRERADE IDA ALLA MOMENT TILLSAMMANS MED SINA HUNDAR.
 
 IDA VISADE HUR HON TRÄNADE SINA HUNDAR ATT FÖLJA HENNES HÄNDER FÖR ATT LÄTT KUNNA HJÄLPA HUNDEN.
INTRESSET BLAND DE 40 ÅSKÅDARNA VAR STORT.
INNAN VI GICK UT VISADE IDA OCKSÅ HUR HON TRÄNADE SINA HUNDAR I "STADGETRÄNING"
SITTA, LIGGA, STÅ KVAR.
HUNDARNA SKA VARA BLICK STILLA TROTS ATT MAN RÖR SIG FRAMFÖR, BREDVID, EN BIT IFRÅN, I CIRKEL OSV.
 
TJOHO!
DET KAN GINNIS OCH JAG!
 
ÄNTLIGEN NÅGOT SOM VI FIXAT!
SEDAN UT OCH TRÄNA!
 
NU BLIR DET SMÅBILDER PÅ UTOMHUSTRÄNIGEN,SOM NI FÅR KLICKA PÅ FÖR ATT FÅ STÖRRE.
 
MEN MARINA! VAR ÄR BETTAN?                                    KICK OCH ANKI              
 
OCH VILKEN LUNCH SEDAN!
 
 
UNDERBART GOTT!
FÖR ATT INTE TALA OM FRUKOSTEN OCH FIKAT!
 
EN STOR ELOGE TILL ELISABETH OCH HELENE SOM FIXAT ALLT!
 
FÖRRESTEN!
DOM FIXADE INTE BARA MATEN!
UNDERBARA MÄNNISKOR!
NÄR VI VAR MÄTTA OCH BELÅTNA OCH PALTKOMAN BORDE HA INFUNNIT SIG SÅ FORTSATTEN IDA.
OCH INTE SJUTTON SOMNADE MAN IN!
 
HÄR HANDLADE DET OM PRECISION OCH BELÖNING!
DET GÄLLER ATT BELÖNA PÅ RÄTT STÄLLE FÖR ATT INTE FÅ EN HUND SOM SITTER, LIGGER, STÅR SNETT.
ELLER LÅNGT IFRÅN.
 
GINNIS KAN ALLA DESSA KONSTIGHETER.
 
TÄNK ATT VI LYCKAS VARA MODELL FÖR ATT SOM ÄR GALET!
DET HÄR ÄR VÄLDIGT SNETT!
OCH DEFINITIVT INTE NÄRA.
DET ÄR INGENTING!

INTE KONSTIGT ATT JAG KÖRDE HEM GINNIS EFTER LUNCH SÅ VI SLAPP ATT VISA VÅRA "FÄRDIGHETER".
(Jag har snott bilden från Anki!)
MEN HAN KAN FAKTISKT IBLAND.
 
MEN I ALLA FALL VAR INTE GINNIS MED NÄR VI TRÄNADE UTOMHUS PÅ EFTERMIDDAGEN.
DET VAR FLERA SOM INTE HADE HUNDAR MED SIG.
HÄR KOMMER BILDER PÅ EKIPAGE SOM KAN SIN SAK.
IDAS HUNDAR!
KLICKA!
  
 TÄNK ATT DET FINNS SÅ MÅNGA OLIKA VATTENHUNDAR!
LITEN - PERRO (de agua espanõl) - SPANSK VATTENHUND
STÖRRE - PORTUGISISK VATTENHUND
STÖRST - BARBET- FRANSK VATTENHUND
DENNA RAS ANSES VARA URHUNDEN AV ALLA VATTENHUNDAR.
LAGOTTON INGÅR OCKSÅ I GRUPPEN.
SÅ MÅSTE JAG VISA EN ANNAN LITEN LURVIS!
SOM INTE ALLS ÄR SLÄKT MED VATTENHUNDARNA.
PUMI
OCH EN LITEN SÖTNOS SOM JAG INTE ENS VET VAD DET ÄR FÖR RAS.
DET VAR SÅ MÅNGA OLIKA HUNDRASER REPRESENTERADE I SÖNDAGS!

MEN TÄNK VAD MYCKET JAG MÅSTE TRÄNA PÅ!
TILL EXEMPEL VILL JAG ATT DET SKA LUKTA GÅTT HÄR HEMMA SNART.
SÅ MAN KAN SÄGA ATT DET LUKTAR GOTT OM MARGARETAS BAK!
 
#1 - - Brandy den Bruna Blixten:

Vilken rolig dag ni har haft! Mamma läser Hundra%rallylydnadf i badrummet. Där luktar det inte alltid gott.

#2 - - Petra & Timja:

Jag blev jättenyfiken på vad hon (jag kommer inte ihåg hennes nsmn) skulle säga om händerna. Att hunden skulle följa den, vad händer sedan?

Svar: Det är ju så att i rallylydnad får man använda rörelser så mycket man vill till skillnad mot i lydnad. Har man då lärt hunden att följa alla handrörelser så är det väldigt lätt att få hunden att sätta sig framför som de ska i rally i vissa moment. Eller att få dem att flytta från vänster till höger sida och göra olika moment där. Eller snurra. Du får helt enkelt en mer uppmärksam hund.Sedan är det ju en bra grej att träna hemma i köket som lite kontaktövningar och mental träning. Idas hundar följde henne på alla hennes rörelser. Till slut räckte det med att rörde axeln lite för att få dem att t ex backa.
Margareta

#3 - - Elisabet:

Åh den sista vovven var verkligen en riktig sötnos (utom Ginnis förstås!) undrar vad det var för ras tro)

#4 - - Gunn o Tosca:

Bilderna är väl OK Margareta. Fantastisk dag tycker jag också. Man fick många tankeställare.

#5 - - Linnéa:

Alltid lika trevligt att läsa din blogg. Önskar man kunde varit med på föreläsningen!
Sista hunden ser ut som en papillion tycker jag, kan det kanske vara ens sån?

#6 - - Petra & Timja:

Tack för ditt svar! Timja går också mycket på min handrörelse, men eftersom jag tränar lydnad måste jag arbeta bort detta. På något sätt verkar rallyn roligare att träna!