AKTIVITETSKURS MED STADSVANDRING

 
I LÖRDAGS VAR FÖRSTA TRÄFFEN FÖR 2013 MED ALLAKTIVITETSKURSENS DELTAGARE.
 
STADSVANDRINGEN I RONNEBY VAR PLANERAD SEDAN LÄNGE, EFTERSOM VI FICK STÄLLA IN DEN FÖRE JUL PÅ GRUND AV BUSVÄDER.
 
INNAN JAG BERÄTTAR VILKA SOM VAR MED MÅSTE JAG BERÄTTA!
 
JAG HADE EN PLAN!
 
JAG HAR IHÄRDIGT TRÄNAT GINNIS I ATT INTE DRA I KOPPLET OCH ATT INTE GÅ FRAMFÖR MIG.
 
JAG MENAR INTE ATT HAN SKA GÅ FOT!
 
BARA ATT HAN SKA LÅTA BLI ATT DRA I KOPPLET NÄR DET DYKER UPP NÅGOT INTRESSANT.
 
DET HAR GÅTT SÅ BRA NÄR VI TRÄNAR ENSAMMA.
 
NU HADE JAG BESTÄMT ATT DET SKULLE VARA HUVUDUPPGIFTEN PÅ PROMENADEN TILLSAMMANS MED EN MASSA ANDRA HUNDAR.
 
HUR DET GICK MED DEN SAKEN SKA NI FÅ VETA OM EN STUND.
 
MEN JAG TROR ATT NI ANAR.
 
NU SKA JAG VISA VILKA SOM VAR MED!
 
Barbro med borderterrien Barney
Mona med rottweilern Zira
Annika med jack russel/schnausern Svante
Camilla med tollaren Snäckan
Christina med jaktlabben Bosse
Lise-Lotte med shetland sheepdogen Lelle
Madde med tollaren Birka
Maggan med perron Avve
Gunn med engelska springer spanieln Tosca
Lena med basset hounden Macy
Anette med jack russeln Zicco

OCH SÅ GINNIS OCH JAG DÅ FÖRSTÅS.
 
LEDARE VAR SOM VANLIGT ELISABETH.
MÄRKLIGT NOG SÅ FASTNADE HON INTE PÅ NÅGON BILD DENNA GÅNG.
FÖR DET GÅR KNAPPAST ATT SE VEM DET ÄR HÄR I TRAPPAN.
KICKI VAR OCKSÅ MED SOM LEDARE.
Kick till höger på bilden.
INNAN VI STARTADE VANDRINGEN GENOM MYSIGA RONNEBY SÅ GJORDE VI KONTAKTÖVNINGAR MED HUNDARNA.
 
GINNIS VILLE SÅKLART FÖRST OCH FRÄMST FÅ KONTAKT MED AVVE.
MEN KOPPLET VAR JU I VÄGEN.
 
VAD TROR NI HAD GJORDE DÅ?
SÅ STARTADE VANDRINGEN.
 
OCH JAG HADE EN HUND SOM LÅG SOM ETT STRECK FRAMFÖR MIG!
NU KAN JAG JU INTE PÅSTÅ ATT DE ANDRA HUNDARNA GICK PERFEKT PRECIS DOM HELLER.
I ALLA FALL INTE HELA TIDEN.
 
OLIKA ÖVNINGAR FÖR HUNDARNA HELA TIDEN.
UPP PÅ BÄNKAR OCH NER IGEN!
 
EFTERSOM NI NU VET VILKA SOM VAR MED BLIR DET MÅNGA SMÅBILDER SOM NI FÅR KLICKA PÅ FÖR ATT DOM SKA BLI STÖRRE!

GINNIS VAR DUKTIG VARJE GÅNG DET GÄLLER EN EXTRA ÖVNING.

FÖRUTOM DÅ ATT GÅ UTAN ATT DRA I KOPPLET.
DÅ VARKEN SÅG ELLER HÖRDE HAN MIG OCH MINA KOMMANDON!
 
JAG VET ATT JAG INTE ÄR ENSAM OM PROBLEMET OCH JAG KAN NOG SÄGA ATT JAG HAR ÖVAT PÅ DETTA VARJE DAG SEDAN GINNIS KOM HEM TILL OSS SOM 12-VECKORSVALP.
 
VAD ÄR DÅ ORSAKEN?
 
 UNDERSTIMULERING?
 
ALDRIG I LIVET!
 
BALANSÖVNINGAR,               NOSÖVNINGAR,             LYDNADSTRÄNING,          PROBLEMLÖSNINGAR
ÖVERSTIMULERING?
 
DET TROR JAG ALDRIG KAN SKE MED EN HULIGAN!
 
DET VAR BARA ATT VANDRA VIDARE I RONNEBY TILLSAMMANS MED TRÄNINGSGÄNGET.
 
RONNEBYÅN RINNER GENOM - OCH NÄSTAN RUNT - CENTRUM.
ISMASSORNA BILDADE FANTASTISKA MÖNSTER.
VI GICK LÄNGS MED DEN FORSANDE OCH DÅNANDE ÅN IN I GAMLA BOSTADSOMRÅDEN.
OCH GINNIS DROG!
HAR HAN GÅTT FÖR LITE LÖS?                     FÖR MYCKET "FOT"? 
ABSOLUT INTE!
 
MEN PASSERANDE OCH GÅNG ÖVER "LÄSKIGA" BROAR VAR INGET PROBLEM.
 
 
GUNN OCH TOSCA NJÖT AV SOLEN NÄR DE KOMMIT ÖVER BRON.
TOSCA DEMONSTRERADE SIN NYA KLÄDSEL.
 
 OCH GINNIS TRAVADE PÅ I BRANTA TRAPPOR SOM ÄR ÖPPNA OCH MED FORSANDE VATTEN UNDER.
VERKAR HAN STRESSAD?
INTE NU LÄNGRE!
 
MILJÖTRÄNINGEN HAR GJORT SUSEN.
 
SÅ STATYER ÄGNADE HAN INGET STÖRRE INTRESSE LÄNGRE.
BARA FÖR ATT KISSA PÅ I SÅ FALL!
OCH DET VAR HAN INTE ENSAM OM ATT GÖRA!
OCH LITE SKÄLL FICK DEN STACKARS FRUSNA FLICKAN OCKSÅ.
 SEDAN DROG VI VIDARE!
IN TILL RONNEBYS TORG FÖR ATT GÅ SLALOM RUNT TRÄDEN.
VAR DET FLERA HUNDAR SOM DRAR I KOPPLET MÅN TRO?
SEDAN VIDARE LÄNGS MED HUVUDGATAN FÖR ATT ÅKA HISS!
PÅ LÅTSAS ALLTSÅ!
GINNIS ÅKER HISS HOS MIN MAMMA SÅ HAN TYCKER INTE DET ÄR NÅGOT KONSTIGT.
FAST DÅ ÄR HAN OFTAST ENSAM HUND FÖRSTÅS.
KANSKE ÄR DET SÅ ATT JAG HAR EN HUND MED MYCKET TEMPERAMENT?
EN LIVLIG HUND?
 
DÅ SKA MAN HALA IN HUNDEN (SÄGS DET) SÅ FORT DET GÅR OCH SÄTTA DEN VID SIDAN.
BERÖMMA DEN OCH GE GODIS.
JAG HAR FICKORNA FULLA MED GODIS.
OCH ORDET BRAOCH DUKTIG RAMLAR UR MIG SOM ETT MANTRA.
 
MAN KAN OCKSÅ ÄNDRA GÅRIKTNING!
DET ÄR BARA DET ATT VI SKULLE INTE KOMMA SÅ LÅNGT GINNIS OCH JAG!
RISKEN ÄR ATT VI FORTFARANDE SKULLE VARIT KVAR I RONNEBY OCH VÄNT OM OCH VÄNT OM!
 
SOM TUR VAR SÅ FÖLJDE VI MED SÅ VI KUNDE FIKA MED DE ÖVRIGA I GRUPPEN.
 
 
 
KANSKE ÄR DET SÅ ATT JAG OCKSÅ HAR EN VÄLDIGT NYFIKEN HUND?
 
SÅDAN MATTE SÅDAN HUND SÄGER MAN JU.
HAR HAN EN STOR APTIT PÅ LIVET?
 
JA, INTE VET JAG!
MEN APTIT HAR HAN!
SÅ NÄR DET VANKAS FIKA DÅ DRAR HAN INTE!
 
 HAN BLEV I ALLA FALL TRÖTT AV PROMENADEN!
NÄR JAG UNDER VECKAN KOMMER ATT BLOGGA OM VÅR PERROPROMENAD SÅ KOMMER ORDET
ELIMINERING
HA STOR BETYDELSE!
#1 - - Margareta och Ginnis:

Malin i Karlshamns Brukshundsklubb skrev på fb:
Malin Johansson den 22 januari 12:15
Ditt sätt att skriva och de fantastiskt roliga bilderna får mig att le :) en del av dom kan man verkligen känns igen sig i... Koppelpromenader är svårt!

#2 - - Brandy den Bruna Blixten:

Ojojoj vad jag känner igen mig! Inte jag, jag drar inte, men den där Vera the Pon - hon drar!!Hon fyller 8 år nästa månad. Mamma har envist provat varje metod under solen. I månader. Och åter månader. Men hon drar ändå. Så nu ska mamma skaffa en skrinda till henne (vad det nu är), för mamma menar att hon kan lika väl dra till någon nytta i så fall! Haha! Annars kan hon dra haha så får jag gosa med mamma ensam :-)

#3 - - Gunn o Tosca:

Tack Margareta för ännu ett trevligt reportage och massor med fina bilder. Visst är det konstigt att hundarna kan uppföra sig hemma, men när man kommer till att vara duktig i grupp är det inte lika kul. Visst hade vi en underbar dag i solen.

#4 - - Christina och Bosse:

Margareta!
Tack för de härliga bilderna med kommentarer. Det var en härlig dag och både Bosse och jag var lite lata/trötta när vi kom hem. Men med en labbes glada humör och livsglädje var söndagen lika kul som vanligt med - tja, stramt koppel och nos i backen.

Christina