PASSIVT OM PASSIVITET

 
TÄNK ATT NÅGOT SÅ VIKTIGT SOM EN INSPIRATIONSKVÄLL KOM I GLÖMSKA NÄR DATORN LADE AV.
 
VEM VAR DET DÅ SOM INSPIRERADE?
JO, DET VAR CARINA FRISK PÅ BRUKSHUNDSKLUBBEN I KARLSHAMN.
HON HAR UTBILDAT/UTBILDAR SIG TILL LÄRARE FÖR ATT I SIN TUR UTBILDA INSTRUKTÖRER.
OCH VILKA BLEV INSPIRERADE?
 
JO, DET VAR JUST KLUBBENS INSTRUKTÖRER.
OCH SÅ NÅGRA MEDHJÄLPARE DÄR JAG ÄR EN AV DOM.
EN VÄLDIGT ENKEL NYBÖRJARE.
VI VAR ELVA STYCKEN.
OCH ELVA HUNDAR!
ALLA HUNDARNA VAR MED INNE HELA TIDEN.
DET VAR EN DEL I TRÄNINGEN I PASSIVITET.
 
MYCKET AV KVÄLLENS TRÄNING UTGICK FRÅN EVA BODFÄLDTS BOK "KONTAKTKONTRAKT" OCH KENTH SVANBERGS "BRA ERELATIONER".
SÅ HÄR STÅR DET I "KONTAKTKONTRAKT"
"Om hunden själv får bestämma när den får vila uppstår sällan problem. Först när vi befinner oss i ett stökigare sammanhang kan situationen bli besvärlig både för ägare, hund och eventuella gäster. En hund som aldrig fått lära sig koppla av kan till och med öka sin aktivitet när vi slår oss till ro. Han gnäller och tittar på oss. Kanske går han och tar någonting - all för att få uppmärksamhet och aktivitet."
 
ÄR DET NÅGON SOM HAR HÖRT TALAS OM GINNIS RÖDA FILT? DEN ÅKER FRAM SÅ FORT SOM JAG SÄTTER MIG FÖR ATT TITTA PÅ TV.
 
"En hud som har passivitets- och miljötränats lägger sig ner och kopplar av. Att träna passivitet är en förebyggande träning. Den gör att hunden kan ta det lugnt när du vill - så länge du vill. När aktiviteterna startar igen avgör bara du."
 
 
 NÅGRA AV HUNDARNA TOG TID PÅ SIG INNAN DE KOM TILL RO.
MEN BLEV NONCHALERADE SÅ LÄNGE SOM DET PÅKALLADE UPPMÄRKSAMHET.
TAPPRAST VAR TEXAS.
HAN LÄT LÄNGE OCH VÄL UTAN ATT NÅGON GJORDE NÅGOT ÅT DET.
"MATTE! SER DU INTE ATT JAG VILL DIG NÅGOT?"
TILL SLUT KOM TEXAS TILL RO.
DET SYNS VÄL?
 GANSKA FORT LÅG ALLA HUNDARNA LUGNT OCH STILLA MEDAN VI TVÅBENTA DISKUTERADE.
 
 DET BLEV VERKLIGEN ETT ÖMSESIDIGT GIVANDE OCH TAGANDE.
 MYCKET ATT FUNDERA PÅ.

I GRUPPER DISKUTERADES HUR FÖRAREN SKULLE VARA I RESPEKTIVE ROLLER
OCH GE EXEMPEL PÅ OLIKA AKTIVITETER FÖR ATT UTVECKLA
SAMARBETE
BESTÄMMANDE
TRYGGHET
 
OCH SÅ UT PÅ PLAN FÖR ATT TRÄNA.
 
 
 
OCH SÅ IN OCH BERÄTTA VAD VI VILLE JOBBA MED.
UTGÅNGSPUNKTEN VAR "BRA VÄGAR TILL KOMMUNIKATION"
FÖLJSAMHET
INLÄRNING
PASSIVITET
LEK
 
Kicki och Sonia har kul tillsammans.
VI DISKUTERADE OCKSÅ VERKTYG FÖR BELÖNING.
OCH ATT VI PRATAR FÖR MYCKET!
DÄR FÅ JAG VERKLIGEN TA ÅT MIG!
MEN JAG HAR ÖVAT PÅ ATT VARA TYST.
INTE SÅ LÄTT SOM DET LÅTER.
ÄR JAG INTRESSANT?
 
VI AVSLUTADE MED ATT TRÄNA PASSIVITET.
 
RYGGSÄCKEN 
 
HUNDEN SITTER MELLAN DINA KNÄN MED SIN RYGG MOT DIN MAGE.
 
INTE SÅ LÄTT ALLA GÅNGER.
SÄRSKILT INTE MED EN STOR HUND. 
 
ÖVNING GER FÄRDIGHET
FAST STEFFIE VILLE INTE ALLS DENNA KVÄLL.
 
PÅ GOD VÄG!
PERFEKT!
GINNIS OCH JAG HAR TRÄNAT MYCKET PÅ RYGGSÄCKEN TIGIARE OCH DET FINGERADE BRA ÄVEN DENNA KVÄLL.
FAST LITE KOLL PÅ DE ANDRA MÅSTE MAN HA.
MEN MATTE!
DET VAR INTE DU SOM SKULLE SOMNA!
TACK CARINA FÖR EN MYCKET GIVANDE INSPIRATIONSKVÄLL!
OCH PASSIVA HAR VI VARIT SEDAN DESS........
 
#1 - - Susanne och Ella:

Två fantastiska böcker och författare.
Jättebra ämne för inspiration av instruktörer. JAg jobbar jättemycket med just passivitet på våra kurser. Jag lägger in tända ljus, avslappningsmusik osv i den träningen för att få förarna att gå ner i varv också :)
Vill bara tipsa om att Eva Bodfäldt kommer ner och bor i Skåne (var vet jag inte riktigt) under september och del av oktober. Försök få till en kurs eller Clinic med henne. Det är den väl värd :)
kram
SusElla

Svar: Tack för tipset Susanne! Bra idé att fixa en kurs. Ska kolla vad det skulle kosta.Har också varit inne och kolla på den sida du tipsade om via fb och tittat på filmerna.
Kram!
Margareta

#2 - - Brandy den Bruna Blixten:

Detta är så intressant. Jag syndar mycket, och låter Brandy kontrollera min aktivitetsnivå, tyvärr. Men nu har jag blivit inspirerad! Tack för det!

#3 - - Petra Merci & Ester:

Passivitet är något som vi tränat en del och det är så skönt när man åker bort eller får hem gäster. Tjejerna hälsar och luktar in för att sedan gå och lägga sej.
Är så glad att min/vår instruktör tjatat om just detta,även om jag kanske ibland tyckte att det var rätt trist att träna. Men man har igen det.
Petra