DET ÄR NÅGOT SÄRSKILT MED SKOLAVSLUTNINGAR

 
 
 
SKOLAVSLUTNINGAR HAR FÖR MIG ETT HÄRLIGT SKIMMER!
TUR ATT JAG FORTFARANDE HAR BARNBARN SOM GÖR DET MÖJLIGT FÖR MIG  ATT FÅ VARA MED OCH SJUNGA IN SOMMAREN OCH HÄRLIG LEDIGHET.
 
JA, JAG ÄR JU LEDIG ALLA DAGAR NU FÖR TIDEN OCH KAN BARA KOMMA PÅ AVSLUTNINGAR UTAN ATT GÖRA DE MINSTA FÖRBEREDELSER!
 
JAG BARA KOMMER TILL KYRKAN OCH SÄTTER MIG BEREDD PÅ ATT HÖRA SKOLELEVER SJUNGA.
 
OCH SÅ EN MASSA TAL!
 
OCH JAG HAR INTE BEHÖVT FÖREBEREDA ETT ENDASTE ETT.
 
NÄR JAG ARBETADE VAR DET ETT STÄNDIGT DILEMMA ATT FÖRSÖKA ATT KOMMA PÅ NÅGOT ATT SÄGA SOM ÅTMINSTONE NÅGON ORKADE LYSSNA PÅ.
 
IBLAND LYCKADES DET EFTER MYCKET MÖDA OCH STORT BESVÄR.
 
DET HÄR TALET FRIXADE JAG FÖR ETT ANTAL ÅR SEDAN.

NU – eller inte riktigt nu, men snart – börjar sommarlovet.

 

Om ni bara kan hålla er en liten stund till, så kommer detta NU, inom bara några minuter så blir det verklighet.

 

Nuet i sommaren, nuet i ledigheten och friheten.

 

Inga dagar som är uppdelade lektioner, ingen klocka som talar om när allt börjar på morgonen eller slutar på eftermiddagen. Bara ett stort NU.

 

Nedräkningen har börjat!

 

Månaderna, dagarna och timmarna för läsåret har gått och målet närmar sig med stormsteg. Nu väntar bara minuter som snart blir bara några sekunder innan det sköna sommarlovet äntligen börjar.

 

 Alla lov är efterlängtade men jag tror att ni alla tycker, som jag, att sommarlovet är något alldeles extra. Det lovet som ni alla – stor som liten längtar allra mest till.

 

Visst kan jag tänka mig att det är för att sommarlovet är det allra längsta lovet som vi har, och att det är under den bästa årstiden (jag tror att många håller med om det) men det kanske också beror på flera saker.

 

Sommarlovet är ju också ett absolut slut och en tydlig början på något nytt.

 

Jag menar att sommarlovet är en avslutning på ett helt skolår efter mycket arbete som ibland har varit jobbigt -  men nu har ni kommit i mål. 

 

Men sommarlovet är också en början eller rättare sagt två.

 

 Först börjar ett härligt långt lov och sen börjar ett helt nytt läsår. Alla börjar ett nytt skolår och har blivit ett år äldre än förra gången vi hade skolavslutning. Alla har blivit lite klokare, lite förståndigare, har lärt sig mer och jag hoppas att alla känner sig stolta över allt ni lärt er.

 

Stolt - och glad för den du är just NU. 

 

Njut NU!

Plötsligt har nuet blivit ett ”NYSS”.

Rätt som det är har det hunnit bli augusti. Tiden går fort när man har roligt.

I augusti ses vi igen här i skolan. I alla fall de flesta av oss. Då börjar ett nytt skolår i nya grupper och nya arbetsuppgifter. Skolklockan avbryter leken på rasterna och maten serveras på bestämda tider.

 

 

Men SNART är NUET inne!

 Så – skolelever – skolpersonal – släktingar!
 

Snart startar sommarlovet! Smarta, ståndaktiga, sammanbitna samt spända skolelever slutförde självklart skickligt sina synnerligen svåra skoluppgifter.

 

Som sedvanligt slet sannerligen strävsamma skoldagar samt studier som storkornigt sandpapper.

 

Så som sig SKA slutar således skolåret. Samtidigt stoppar samtliga studier.

 

Skolelever samt skolpersonal ska snart skratta, smila samt småle!

 

STRAX ska samtliga slappa, slöa samt softa. Sommarnatten skänker sömn samt saknade sovmornar. Sömniga sjusovare ska snart sussa samt snarka, sluka skönlitteratur, skrifter samt sporadiska sötsaker. Skönt, softande samt sovande, ska sannerligen sommarlovet spenderas!

 

Sollapare som ständigt suktar skållheta, softa sommardagar stimuleras snart. Stränderna ska snart smäckfyllas. Strax skapar samtidigt stekande solljus solbrända snygga spiror.

 

 Solhattar, solparasoll samt solglasögon skyddar samt skuggar. Svetten ska sippra. Stundom svalkar särskilt sportiga simturer sagolikt skönt.

 

Så småningom skrattar småbarnen själaglatt samtidigt som spänstiga seniorer skrockar, spelar sudoko samt spel.

 

Samtliga suktar sannolikt smaskiga smultron, solmogna satsumas, smaksatt sötvatten samt sval sorbet.

 

 Sommarlovet skapar sannerligen svängrum, sinnesro samt spontanitet samtidigt som sinnena stimuleras!

 

 Så slutligen – SAMTLIGA!

 

Sommarlovet startar STRAX!

 

Bara några få ögonblick kvarstår!

OSV......

 

NÄR JAG HÖLL DETTA TAL SÅ HÖRDE JAG VISKNINGAR BLAND 6:ORNA SOM NYLIGEN HADE LÄRT SIG VAD  ALLITTERATION VAR.

"HON SÄGER ALLA ORD SOM BÖRJAR PÅ SAMMA BOKSTAV!" 

SÅ ROLIGT ATT DOM LYSSNADE!

 

OCH SÅ ROLIGT ATT DOM HADE LÄRRT SIG NÅGOT UNDER LÄSÅRET.

 

SEDAN FICK JAG OCKSÅ LÅNA UT TALET TILL ANDRA REKTORER.

NU FÖR TIDEN KAN JAG VÄL SÄGA ATT JAG INTE LYSSNAR PÅ ALLA SKOLAVSLUTNINGSTAL.

 

MEN!

 

I ÅR NÄR JAG VAR PÅ LJUNGFÄLLESKOLANS SÄRSKOLA I VÄXJÖ SÅ HÖLL PRÄSTEN ETT UNDERBART TAL!

NÄR JAG VAR UNG SÅG INTE PRÄSTERNA UT PÅ DETTA VIS!

OCH INTE PRATADE DOM HELLER SÅ HÄR.

HON VISSTE VERKLIGEN VAD SOM VAR OK ATT TALA OM PÅ EN SKOLAVSLUTNING.

HON HADE MED SIG EN RESVÄSKA FYLLD MED ALLA DE KUNSKAPER SOM ELEVERNA HADE FÅTT UNDER LÄSÅRET. 

OCH MAJA OCH HENNES KOMPISAR VAR SÅ DUKTIGA!
 
SÖTA GOA MAJA!
FÖRRA VECKAN NÄR VI TRÄFFADES FRÅGADE HON MIG ÅTSKILLIGA GÅNGER OM JAG SKULLE KOMMA PÅ HENNES AVSLUTNING.

VILKEN TUR ATT JAG GJORDE DET!
 
JAG FATTADE NÄR DESSA FYRA TJEJER SATT IGÅNG OCH SJÖNG!

VILKEN HEMLIGHET!
 
MEN MAJA TYCKTE DET VAR "PINSAMT" ATT FOTOGRAFERAS TILLSAMMANS MED MIG.
BÄTTRE DÅ ATT FOTAS TILLSAMMANS MED MAMMA ELLER KOMPISARNA.
ANNA-MARIA OCH FARMOR VAR OCKSÅ MED!
 
DET HAR BLIVIT MYCKET TÅRTÄTANDE I VECKAN OCKSÅ.
 
FÖRST MED MAJA!
SEDAN MED HAMPUS!
HANNA OCH HANPUS FAR HADE GJORT TÅRTAN.
TITT UT HANNA!
HANPUS SLUTADE GRUNDSKOLAN OCH FIRADES MED BULLER OCH BÅNG.
 
FÖRÄLDRARNA  BERÖMDE HONOM OCH VAR VÄLDIGT STOLTA ÖVER HANS FINA BETYG.
 HAN HAR JOBBAT SOM EN "HÄST"?
DEN STILIGE GOSSEN!
 
OCH SÅ DET FIRADES SE´N!
KOSTYMEN ÅKTE AV VID HEMFÄRDEN DÅ DET BLEV VATTENKRIG.
TUR ATT GINNIS INTE VAR MED !
FIKA PÅ VERANDAN.
TUR ATT HAMPUS INTE VERKAR TYCKA DET ÄR LIKA PINSAMT ATT FOTOGRAFERAS TILLSAMMANS MED MIG!
HAMPUS FICK ETT VÄLDIGT FINT HALSBAND AV SINA FÖRÄLDRAR.
HANNA HJÄLPER TILL ATT FÅ DET PÅ PLATS.
HAN HAR BLIVIT STOR NU DEN "LILLE" GOSSEN.
1,90!
NJUT AV SOMMAREN!
MEN DET HANDLAR JU OM TVÅ TONÅRINGAR!
HMMMMMM
 
 
#1 - - Anonym:

Hahaha först ser det ut som att jag försöker strypa mig själv och sen som att jag försöker strypa Hampus med halsbandet :p
/Hanna

#2 - - Susanne:

Vilken tur att du har barnbarn som firar skolavslutning. Hur skulle det annars bli sommar i Vettekulla?
Tack för att du kom i helgen! Som vanligt jättekul att ses :)
Kram på dig!

#3 - - Petra Merci & Ester:

Det är något särskilt med skolavslutnngar :) I år var
det första året som jag inte deltog . sonen slutade 9an och "klarade sej själv " mao mamma behöver inte komma.
Men vi bor inte så långt från skolan här i området så jag kunde höra dom sjunga när jag satt på uteplatsen. Den blomstertid nu kommer ger mej alltid rysningar. MAGARETA är en favorit också , trots att jag sjungit den många ggr under min högstadietid.(vilket of sej är länge sen) JanErik Kalzon var nämligen vår musiklärare (han som skrivit Margareta)
Kram på dej och ha en skön sommar Petra