NU HAR VI SATT IGÅNG IGEN - MED TRÄNINGEN ALLTSÅ

 
 
GINNIS OCH JAG - LÄS JAG - HAR VARIT GANSKA SLÖA EN LÄNGRE TID.
 
MEN I LÖRDAGS VAR VI OCH TRÄNADE RALLYLYDNAD MED DE ÖVRIGA I AKTIVITETSKURSEN.
 
Fast det är klart.
Jag kan väl inte säga att jag förtog mig i lördags heller.
 
Men Ginnis var laddad till tusen!
 
Elisabeth stod som vanligt i mitten och talade om vad vi skulle göra. 
 Vi började utomhus med lite passeringsövningar.
Det blåste riktigt kallt i Bräkne Hoby.
 
Men kul var det i alla fall.
I alla fall tyckte Britt-Marie och Elisabeth det.
 
Helen var hjälptränare.
 
Maj-Lis i bakgrunden med tollare Kim är riktiga hjältar!
Dom kom hela vägen från södra Skåne.
 
Gunilla och Barney
Nu får du hålla dig stilla Barney!
 
Fast det är ju så mycket gott att lukta på.
 
Lotta och Zimba (eller är det Simba????)
 
Här är hjältarna på lite närmre håll.
 
Britt-Marie och Sallad
 
Lotta och Zimba och längst bort står Michelle med Nellie.
 
Pernilla och Charlie
 
Ursula och Mille kom lite senare och det gjorde att Ginnis blev väldigt intresserad av dom.
Vi har tränat ihop i appellen bland annat.
 
För att inte tala om hur intresserad Ginnis var av Sanne (Ursulas dotter) och hennes Alice.
Dom var världsintressanta.
Vi har också tränat ihop
.Matte hade ingen chans mot två supermysiga tollare.
 
Och vi som jobbade med KONTAKT!
 
Efter uteträningen var det skönt att komma in i värmen i fikarummet i hundstallet.
 
Sedan gäller det att inte ta i för hårt så första gången med träning på länge.
 
KAFFE FÖRST! 
 
Och vi fick sällskap av gänget som varit och tränat rallylydnad före oss.
Alla välkända för träning tillsammans vid andra tillfällen.
Janne och Marie fick en pratstund med Lotta.
 
och med Inga och Conny - och Pernilla. 
 
Marian från "Tassa på" var hemkommen från semester. 
Men vi kan inte sitta och lata oss hela dagen!
 
Jo, jag skulle kunna det förstås men jag tror inte att Ginnis skulle acceptera det.
 
DAGS ATT BYGGA RALLYBANOR.
 
Lite genomgång först.
De flesta hade tränat rallylydnad tidigare men för några var det första gången.
 

Dags för oss att bygga banor.
 
Vi skulle bygga två banor och en slinga.
En nybörjar bana och en avancerad bana.
 
Ursula
och Britt-Marie är uppe i Avancerad- och Mästarklass.
 
Dom fick en svår bana.
 
Jag hjälpte till att bygga den men skulle aldrig ha klarat att gå den tillsammans med Ginnis.
 
HÖGERHANDLING!
Jag säger bara det.
 
Det var också massor med helomvändningar.
Banan började verkligen som en slalombana med skarpa vändningar.
 
Dom andra satte igång med nybörjarbanan.
 
Så körde vi igång!
 
Pernilla och Charlie provade rallylydnad för första gången!
 
Jag fattar ingenting?
Här har jag tränat i ÅR för att få Ginnis att sitta på rätt sätt FRAMFÖR!
 
OCH CHARLIE FIXAR DET FÖRSTA GÅNGEN!
VILKEN HUND!
 
Golvet är väldigt speciellt. 
Och mycket händer runt omkring.
Klart att man måste kolla, tänker säkert Barney. 

Alla hundarna skötte sig jättefint.
 
Ginnis också.
Sånär som på en sak.
PUST!
Men det får ni veta snart vad det var.
 
Genom glädje, kommunikation och samarbete ska hund och förare ta sig igenom en rallylydnadsbana. 
 
Mmmmm
Så är det!
 
Fast ibland är det annat som lockar. 
 
Men för det mesta gick det alldeles utmärkt för alla.
Sitt.
 
Sitt kvar!
 
Trots att mycket händer.
 
Ursula och Mille höll till på den svåra banan.

Liksom Britt-Marie och Sallad.

Sallad är en riktig mästare.
 
MELLAN VARVEN VAR DET LÄGE ATT TRÄNA PASSIVITET.
 
 
 
 
 Barney tyckte det var bäst med en egen stol.
Är man kung så är man.
Fast det är skönt att matte finns i närheten.
 
Hur gick det då för Ginnis?
Han var i alla fall väldigt sugen på att köra rally.
Den saken är klar.
 
Dags att köra igång!
Laddad till tusen.
Det var vad han var.
Frågan var bara vad han tänkte köra igång med?
 
 
Han var  ganska uppmärksam på vad jag ville att han skulle göra.
 
Och det talade han om högt och ljudligt!
 
I alla fall i börja.
 
Fast jag tror att han märkte att jag inte uppskattade hans sätt att visa sin glädje.
Han lyckades bli lite mer lågmäld.
Men att vara helt tyst var inte att tänka på.
 
Det gäller ju att visa på något sätt att man tycker att rally är kul.

GINNIS TYCKER DET ÄR KUL MED RALLY!
MEN TRÖTTSAMT!

SÄRSKILT NÄR MAN MÅSTE LÅTA HELA TIDEN.
 
ÄVEN OM DET BARA ÄR ETT PIPANDE.
 
Bäst att sätta sig och vila hos matte.
Va`??
Syntes jag inte?
 
Stor huvud men liten kropp.
Har Ginnis bantat?
  
Bättre att sitta i mattes knä. 
 
 Dags för fikapaus efter ett par timmars arbete.
 
Men vad är detta för krabat?
 
Det var ju Alice.
 
Sedan var det dags för träning igen.
 
Ginnis var sugen på rally ännu en gång.

Han kunde alla momenten.
 
OCH VAR GANSKA TYST......
 

För att starta med rallylydnad ska hunden ha lite grundkunskaper, som att på kommando sätta sig, lägga sig och ställa sig.

Kan han.

Den ska även ha god kontakt med sin förare.

Har han.

Samarbete och visad glädje är två goda resultat av rallylydnad.

Ekipaget utvecklas tillsammans, hund och förare lär sig mycket om varandra.

Ska jag lära mig att skälla och pipa då?

Skälla kan jag förstås redan.....

Många moment är också användbara i vardagen.

Vi fortsätter att träna i köket.

Men först...

#1 - - Susanne:

Hoppas att du fiok vin. Det var ju ändå fredag!
Kram

Svar: Självklart!
Margareta

#2 - - Pernilla:

Fantastiska bilder ,lika kul varje gång :) tack för att du är så flitig med kameran 📷