JAG TROR JAG HADE FEL

 
 
JAG BÖRJAR UNDRA OM JAG INTE HADE HELT FEL OM GINNIS FÖRSTA ÅR I LIVET.
 
Han var nog inte en särskilt jobbig valp egentligen.
 
HAN VAR EN PERROVALP!

Jag tyckte att han var skitjobbig!
 
Kanske berodde det på att jag blivit äldre och att det var mer än tio år sedan förra valpen, Othello.

Man glömmer så lätt.
(Othello och Ginnis)
  
Ginnis VAR jobbig.
Helt klart var det så.
 
Men han är kanske inte den jobbigaste perron som finns.
 
För nu har det kommit en ny!

TAZZO ÄR INTE ALLS SOM GINNIS VAR SOM LITEN.

Han har sina alldeles egna konstigheter för sig.
 
Ginnis var väldigt dålig i magen.
Han höll på att gasa ihjäl oss och han var väldigt lös i magen.
Han bajsade oftast sex gånger om dagen och jag fick byta foder flera gånger för att hitta något som passade.
 
TAZZO HAR NOG PLÅTMAGE!
ELLER MAN SKULLE KANSKE KUNNA KALLA HANS MAGE FÖR STENKISTA.
 
Han äter sten.
 
Sväljer dom innan man hinner att blinka.
 

HAN ÄTER ALLT!

Det räcker alltså inte med mördarsniglar.
Det är trädpinnar, mossa, gräs, tång, sjögräs, sladdar, papper mobiler.
Ja, listan skulle kunna göras lång.
 
OCH MAGEN ÄR HUR FIN SOM HELST!
Det var en omskrivning på att han bajsar ordentligt och släpper sig inte.
 
TVÅ gånger har han kräkts.
Han är nämligen inte så noga med att tugga.
 
Inte ens om han för TUGGBEN.
Han svalde ett tuggben som var ca 1 decimeter långt.
Men det kom upp igen.
Värre var det igår. Då fick han ett BREDARE tuggben för att han inte skulle kunna svälja det.
Det kunde han!
Han har inte kräkts och han bajsar ordentligt.
 
MÄRKLIGT!
 
Jag vet inte vad jag ske ge honom att tugga på.
Fick han väja själv så skulle han tugga på mig.
Eller stolsbenen på stolarna i matrummet som nu har förlorat sin färg.
 
Eller som sagt min mobil.
Jag har skaffat en ny så det gäller att gömma den väl.
 
MEN JAG FATTAR INTE HUR JAG SKA ANVÄNDA DENNA TINGEST.

VAR SKICKAR MAN SMS?
VAR HITTAR MAN SINA KONTAKTER?
Ja,ja.
Det ska nog bli ordning på det också.
Hoppas bara det sker INNAN Tazzo hittar den.
 
Alla sladdar har vi fått hissa upp så långt det går från golvet.
Och skona får hamna på hatthyllan.
 
Ginnis tuggar sönder sina egna leksaker men har aldrig rört något annat.
 
 
DET ENDA SOM TAZZO INTE TUGGAR SÖNDER ÄR SINA LEKSAKER.
Dom rör han knappast.
 
 
 SÅ VAR DET DET DÄR MED VATTENSKÅLAR.
Första dagen Ginnis var hos oss stoppade han hela huvudet i vattenskålen.
Och vi tänkte att nu blir det bassäng över hela golvet.
Men det blev inte flera gånger.
Han dricker så fint och försiktigt.
 
MEN TAZZO! 
Vattenskålarna ska man också tugga på.
 
Man ska definitivt inte dricka vatten ur dom.
Bort med dom bara!

Oj, då!
Nu blev det visst lite besvärligt.
Vem ska hoppa i?
Matte eller jag?

Och går det inte att tugga på skålarna så går det i alla fall att stjälpa ut vattnet.
Om och om igen!
Stora skåla.
Små skålar.
Skålar med bred botten.
Skålar höga och smala.

Sedan är det lajbans att springa och kana på vattnet.
(Det var en skål i matrummet också i samma veva.)

Vad ska man ha vattenskålar till egentligen?
Det går lika bra att dricka direkt från golvet. 

VATTEN, VATTEN BARA VANLIGT VATTEN!

Ginnis har aldrig hoppat i vattnet utan att jag har kastat något som han ska hälta.
Jag såklart har han ibland gått längst med strandkanten.

Men Tazzo bestämmer själv när han vill bada!
Och det är inte alltid när jag vill att han ska göra det.

Och jag vill definitivt INTE att han ska hoppa i havet när det kommer en andfamilj simmandes intill bryggan.

Fem sdtycken halvvuxna ungar med andmamman kommer till bryggan varje dag.

Stenen en bit från brygga är populär viloplats.
 
 Viloplats alltså tills Tazzo hoppar i för att ta en koll på dessa konstiga varelser.

Sedan fortsätter Tazzo att följa med änderna ut i havet.
 
Och efter fick jag jaga ifatt i en väldig fart.
För öronen hade trillat av Tazzo.
 
Precis innan det blev riktigt djupt fick jag tag på lymeln.
 
Det är ingen större vila att vara på bryggan nu för tiden.
 
 
Jag har hägnat in för att slippa kolla hela tiden.

HAHA!
 
Tazzo hoppar i vattnet och går runt kompostnäten.
Ibland är han på väg bort mot badviken där andra människor badar.

Ginnis var/är jobbig med att gå fint i koppel.
Han slet och drog och till slut snurrade han hysterist runt mig.
 
Tazzo går fin - när han går.
Ofta sätter han sig ner och undrar varför han ska behöva röra på sig i en liten lina.
 
Ginnis sätter sig fortfarande som en plog vid min sida.
Tazzo sitter perfekt!
 
Ginnis släpper fortfarande inte sina föremål utan håller stenhårt kvar.

Tazzo släpper på "loss".
 
Allt detta just nu.
Det har kanske ändrat sig i morgon.
 
Tazzo är en liten tuffing så när det gäller att leka med Ginnis så släpper han inte taget om kampleksakerna.

Ginnis får ge sig.

Ibland blir Ginnis så trött på detta energiknippe.
Det gäller att hitta en fristad.
 
Trappan funkande inte.

Bordet gick bra.

Om jag är trött på hundar och hudvalpar?

 
ALDRIG!
 
Ginnis blir lite trött.
 
OM JAG SKULLE VILJA VARA UTAN DOM?
 
ALDRIG!

 
 
DET ÄR HUNDARNA JAG SYFTAR PÅ, HAHA.
 
JAG?
KAN JAG OCKSÅ HA FEL.
KANSKE ÄR DET SÅ?
#1 - - Magdalena:

Stackars Ginnis! Det är inte lätt att få småsyskon...;)

#2 - - Fanta m flock:

Hahaha....ALLTID lika kul att läsa eran blogg! :-)
Du är otrolig att skriva! Brukar vara inne och "smyg" läsa, meny bestämde jag mig för att hemlig till känna! ;-)
Ett stort grattis också till den ljuvliga lilla killen!
Lycka till!
Annica m flock

Svar: Hej Annica, Fanta och resten av flocken! Så roligt att ni hittat min blogg och läser ibland. Kul också att få en kommentar. Kommer ni till Gränna i år? I så fall ses vi.
Margareta

#3 - - Susanne:

De håller dig evigt ung med sina olikheter. Det måste vara toppen :-)
Kram Susanne

#4 - - Sara och Gunnar:

Ha ha, De små liven spelar oss spratt konstant :)han är för härlig din lilla Tazzo längtar tills jag får träffa honom. Något att tugga på ge han råa stora märgben av nöt de kan han inte svälja eller köp ett tugghorn http://www.tuggmastaren.se/hundgodis-tugg/kategorier/tugghorn-kronhjort-dovhjort/ och så väljer du det starkaste av dem så har han nog att göra, Gunnar ville dock inte ha sitt, men han är också lite kräsen, får väl se om den förhoppningsvis vilda valpen som kommer i vår vill ha det :)

Lycka till med träningen av den lille rackaren och med Ginnis förstås. Hoppas han finner någon hög plats att vila på ett tag till.

Kram
Sara och Gunnar

Svar: Tack för tipset på bra "tugg"! Fast Tazzo har hittat sitt bästa tugg redan. MIG! Fast han inte får. Kommer du till Gränna?
Margareta