KÄRLEK, TÅLAMOD OCH TID

 
DET ÄR INGA PROBLEM ATT KÄNNA KÄRLEK TILL EN LITEN VALP.
 
Men sedan kommer det svåra!
I alla fall för mig.
 
När man har en hund skällande bakom ryggen så fort man står vid diskbänken - eller när man snyter sig, eller när man sitter och äter, eller när man sätter sig vid datorn, eller........
 
I detta fall betyder "man" Margareta.
Och "hund" betyder Tazzo.
 
Ge mig gärna ett råd!
 
Jag nonchalerar och när han är tyst får han beröm.
 
OCH TID HAR JAG JU!
Men ibland saknas det sunda förnuftet.
Men jag vet!
Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt.
Och om jag nu skulle ha något sunt förnuft så bygger det såklart på kunskap och erfarenhet.
 
Men även om Tazzo är min 6:e hund så har ingen av de andra hundarna skällt när jag snyter mig!
 
Och jag är ju förkyld!
 

JAG ÄR SVAG!
 
Fast bara då och då.
Och jag gör allt för att dölja det.
 
Men det är klart.
När Tazzo ligger bredvid mig och sover är han så vansinnigt söt!
 
Fast det gäller att ha tålamod då också.
Det hjälper inte att fönstret är öppet när Tazzo gasar på.
Men det är klart.
Med den kosthållningen som han har.
Alltså den han fixar själv.
Mördarsniglar, pinnar, jordklumpar och annat otillåtet.
Och den lille rackaren vet precis när han ska sticka så att jag inte kan plocka ur "skiten" ur hans mun.
 
TID - MASSOR MED TID KOMMER ATT BEHÖVAS.
 
VILKEN TUR ATT JAG HAR DET DÅ! 
 
På måndag ska vi återigen på valpkursen.
 
Men vi ligger inte på latsidan när det gäller den sociala träningen eller den mentala träningen här hemma heller.
 
Han lär sig snabbt!
Han kan
"sitt"
 
Han kan
"ligg"

Han sätter sig och väntar på
"Var så god" när han ska äta,
när han ska gå ut
och när han ska gå in.
 
Han kan
"Tazzo kom".

Och han har gått riktigt bra i koppel.
När han har slutat att försöka äta upp det.

Han kan pussas på kommando och han har aldrig bajsat inne.
Ännu.....
 
Han sover hela nätterna.
 
Och han är suverän på trädgårdsarbete.

Han är duktig på att städa.
Även om han slabbar lite.  

Tazzo är också fantastisk på att sno saker!
Från Ginnis. 

Han älskar att åka bil och vill inte alltid gå ur.
Vi har åkt till torget.
Men han var mest intresserad av sitt koppel och struntade i människorna.
Möjligen fick kråkorna en liten blick.
Ginnis var synnerligen uttråkad.
 
Tazzo har också varit med på Tävlingslydnadskurs.
Fast bara på fikastunden.

Tazzo har också fått följa med på väldigt korta promenader i skogen. 

Till bryggan och till Lindenborgssjön.
Vid sjön trodde jag att han skulle plaska lite vid kanten.
Men när jag kastade pinne till Ginnis tar Tazzo ett hopp ut i vattnet och simmar efter.
 
DÅ FICK JAG HJÄRTSNÖRP!
 
Sjön är djup så jag gjorde mig beredd att hoppa i.
Men Tazzo vände som tur var när jag ropade på honom.
 

Puh!


Tazzo är duktig på nosarbete.
 
Delar av torrfodret slänger jag ut på köksgolvet eller ute i trädgården.
Jag gömmer godis i papperspaket, i toarullar, mjölkkartonger ,och i plastlådor.
Han hittar allt.

Han hittar också mina fickor och försöker BITA sig igenom tyget.
 
Påhittigt!

OCH SÅ ÄR HAN VÄLDIGT SOCIAL!
(Här med Hampus på hans födelsedag)

GILLAR ALLT OCH ALLA!
Ja, förutom då att jag snyter mig eller prasslar med plastkassar.

Ni får veta mer om Tazzos social liv näst gång för nu försöker han äta upp skrivbordet
och skäller ihärdigt.
Dags att gå ut!
 
#1 - - Maggan och Avve:

Han verkar ha kommit till himmelriket😀

#2 - - Maggan och Avve:

Han verkar ha kommit till himmelriket😀

#3 - - Katarina:

Känner igen ALLT du skrivit - det ska bli såååå kul att träffas och prata om de små grynen... De verkar vara stöpta i samma form! Ha, ha, ha! Den här veckan är inte Loke lika otålig som förra veckan, tror nog skällandet växer bort!