AKTIVITETER I SKOGEN MED HUNDARNA

 
PROBLEMET MED TVÅ HUNDAR ÄR ATT JAG VILL TRÄNA DOM BÅDA!
 
SAMTIDIGT!
 
Går det inte?
 
Jag tror att jag har fattat det nu.
En hund i taget är bäst.
 
Jag hade anmält mig - och vad jag trodde - två hundar till en aktivitetsdag i lydnad.
Märk väl att det inte stod tävlingslydnad.
Då trodde jag att jag kunde ta med båda hundarna.
 
I inbjudan stod det följande:

"Aktivitetsdagarna vänder sig till ALLA medlemmar som tillhör Karlshamns Brukshundklubb, det innebär inte att du behöver ha tävlat för att vara med på dessa dagar, utan alla är välkomna att prova på!"

Då tänkte jag att även Tazzo skulle få "prova på".

Men när jag fick träna linförighet med Tazzo så visade det sig att de olika träningsmomenten gällde per person och inte per hund så Ginnis fick vänta över.
 
MÄRK VÄL ATT DETTA INTE ÄR NÅGON KRITIK MOT LEDAREN FÖR AKTIVITETSDAGEN
UTAN VAR EN REN MISSUPPFATTNING FRÅN MIN SIDA!

Det blev lång väntan och jag var inte på humör efter en kämpig natt, så vi åkte hem.
Eller rättare sagt!
Vi åkte och gick i skogen.
 
Men nu vet jag hur det brukar vara så det är ingen "ko på isen".

Till våren fortsätter Ginnis med tävlingslydnad och det vore väl sjutton om vi inte ska kunna tävla då.
Vi är anmälda till aktivitetsdag i "spår" så då får väl Ginnis spåra då.
 
 
 Men fika ihop går bra.
Och det är inte fy skam.
 
 
Och Aktivitetspromenader fungerar också.
 
Ginnis går en Allaktivitetskurs fortsättning -
alltså inte att förväxla med den enstaka aktivitetsdagen i lydnad som klubben ordnade -  
och jag tog med Tazzo i bilen.
 
Det går nämligen inte så bra att lämna honom ensam hemma.
Man vet aldrig i vilket skick som huset är när man kommer tillbaka.
Allaktivitetskursen började dock med en promenad med olika uppdrag och då fick båda hundarna följa med.
Vi gick två hundförare tillsammans och Gunilla och jag hade fyra hundar med oss och det gick bra.
Saga till vänster och Barney till höger.
Barney är egentligen den Dansk-svenska gårdshunden som är med på kursen.

Det var en dimmig förmiddag när vi travade iväg.
Paret efter oss fick vänta när vi utförde sättande och läggande
 
Britt-Marie med Sallad och Bengt med Rex.

Det blev platsliggande med störning.
Det klarade Ginnis galant.

Tazzo fick sitta och vänta.
Jag tror inte han hade kunnat ligga på samma sätt som Ginnis.
Men han har några år på sig att träna haha.
 
Vi var förstås många fler på kursen men jag kan såklart inte springa omkring och fotografera alla.
 
Men vid fikat!
Då får i alla fall hundägarna vara med på kort.
Och så Svante såklart tillsammans med matte Annika.
 
Pernilla och Kicki.
 
Lena med Macy.
 
Elisabeth och Karin.
 
Ursula med Mille.
 
Barbro och Britt-Marie.
 
Elisabeth, Bengt, Pernilla och Kicki.

Denna dag var det "Uppletande" som var huvudaktiviteten.
 
Det gillar verkligen Ginnis.

I alla fall gillar han att leta upp sakerna.
 
Däremot kan man väl säga att han gillar föremålen lite väl mycket.
Han vill behålla dom!
 
Det blev att ta vattenflaskan till hjälp.
Att han aldrig lär sig!
Eller - han släpper väldigt fint - ibland!
Men inte den dagen.
Pust och stånk!
 
Men Ginnis hittade alla fyra föremålen i alla fall.
Så det så!

Det gjorde Sonia också.
 
 De andra hundarna som var i samma grupp som vi fick prova med färre föremål eftersom de inte hade tränat lika mycket.
 
Det var Svante och Barney
.  
 
Hur det gick för de andra grupperna vet jag inte.
Men det gick säkert bra.
 
Elisabeth och Lise-Lotte har säkert koll.
Åt alla håll.....

Träningen bestod också av lite miljöträning, balans/klättringsövningar, inkallande med störning.
 
Blanka, prassliga filtar är väl inget problem.
 
Ni kommer väl ihåg att Tazzo också fick prova?

Slalom på presenning var inte heller svårt för någon hund.
 
Att sätta tassarna på olika "grejer" var lite värre.
 
Men Sonia löste det på sitt sätt.
 
Svante undrade hur han skulle göra eftersom det inte var mycket kvar av hinken efter Sonias framfart.
Haha!
Söta Sonia!
Så roligt hon hade.
 
Inkallning med störning.
Tyvärr kunde jag förstås inte fotografera Ginnis men han är jätteduktig på inkallning oavsett hur den ska utföras.
Det var dom andra också förstås.

Saga - och Tazzo fick också prova.
 
 På balansövningarna kunde också båda hundarna vara med.
Och alla andra också. 
Förra helgen var Tazzo och jag tillbaka på samma ställe för att träna "sök" och lite annat.
I spöregn!!
Men då var det bara Tazzos dag.
Ginnis går nämligen att lämna hemma.
Och komma hem till ett hem som varken har blivit bättre eller sämre när vi varit borta.

 
#1 - - Katarina & Co:

Hej på Er!
Så mycket kul ni hittar på!!! Dina hundar är verkligen i goda händer❤️ Nu kommer jag snart hem, utan hundar.... Vi får se hur det gåt. Kanske kommer jag farande när abstinensen efter en krullis blir för stor.... Kram på Er!

Svar: Kom när du vill Katarina. Du kan få låna Tazzo och fixa att han inte skäller så mycket. Haha!
Margareta