HUNDKURSER ÄR BLODIGT ALLVAR

 
  JAG SÄGER BARA DET!
DET GÄLLER ATT SATSA HÅRT OM DET SKA BLI NÅGOT RESULTAT.

EFTERSOM JAG HAR TVÅ HUNDAR OCH DESSUTOM INTE FÅR ÄNDAN UR VAGNEN OM JAG INTE GÅR PÅ HUNDKURSER SÅ BLIR DET GANSKA MÅNGA KURSER.
 
Det är fantastiskt roligt för det mesta.
 
Mindre roligt är det om man inte lyckas med sitt uppsåt att få en glad, lydig och trygg hund.
 
Såklart för att JAG inte har haft rätt metod för just MIN hund.
 
Som tur är så går jag kurser med flera olika instruktörer på varje kurs.
Och med olika erfarenheter som ibland gör att de arbetar med hund på olika sätt.
 
Det ger mig en möjlighet att få många olika tips så att jag kan hitta det bästa för mig och MIN hund.
 
Vi vet alla att det inte bara finns EN sanning eller ETT sätt att lära.
Oavsett det gäller hundar eller människor.
 
Ginnis och Tazzo är förvisso samma ras men ack så olika varandra.

Ginnis är oerhört social,
älskar koner,
behåller allt som fastnar i hans mun,
är en fena på att spåra både människospår och blodspår,

duktig på uppletande,
 
på inkallning,
 
liggande 
Ginnis kan vara rätt så skaplig i de andra momenten i lydnad.
I alla fall då och då.
 
Ginnis är dålig på linförighet och fritt följ.
 Och lite annat smått och gott.
 
Men  han har gjort ett MH som var utmärkt. 
 
OCH GINNIS ÄR VÄLDIGT SNÄLL.
 
Han älskar allt och alla.
 
SÄRSKILT BOLLAR!
Förutom då koner förstås.
  
Han skäller på allt som låter.
Även på maken.
För att inte tala om vad han morrar och skäller på Tazzo!
 
Men finner sig i det mesta. 
 
 
 
Det enda som Ginnis tuggar sönder är sina leksaker. 
 
 
TAZZO ÄR KOMPLETT GALEN! 
 
I alla fall hemma och inomhus tillsammans med MIG.
 
Ann-Marie Swala hade fixat en talande bild.

Tazzo håller på att äta upp vårt hus!
Eller rättare sagt vår inredning.
Bord, stolar, mattor, kläder.
Dessutom mobiler, sladdar, betalkort, pengar, körkort, plånböcker, glasögon m.m.
HAN NÅR LÅNGT OCH KAN HOPPA HÖGT!
 
Det enda Tazzo inte tuggar sönder är sina leksaker.
 
Han morrar och skäller och biter!
Särskilt på mig.
 
Han måste tugga på något HELA tiden.
 
Det gäller alltså att hitta något att avledas honom med så att det går att få något gjort över huvud taget.

Han är också en utbrytarkung som har lärt sig att öppna dörrar och grindar.
 
Tur att han är söt.
 
 
UTE ÄR TAZZO EN ÄNGEL!
 
Han kan alltid gå lös och kommer på inkallning.
 
Dessutom är hans linförighet riktigt bra! 
 
Han är däremot ingen fena på att spåra.
I alla fall inte ännu.
 
Tazzo är 6 månader idag.
Väge 14,6 kilo och är NÄSTAN lika hög som Ginnis.
 
Tazzos spårande har mest varit att tugga på spårlinan.
Kolla om jag finns där bakom.
Försöka äta svampar, stenar och pinnar.
Han gillar som sagt att tugga!
Även om det är en äcklig rådjursskank.


Men han är väldigt följsam!
När det gäller.
Alltså vid skarpt läge på kurs.
 
NI KANSKE FATTAR VARFÖR JAG BEHÖVER GÅ PÅ KURSER MED MINA HUNDAR! 
 
 
Ginnis går på viltspårkurs och har nu gjort anlagsprovet med kanonresultat!
Han fick högsta poängen och blev berömd för att vara en fantastisk spårhund!

Vi har underbara kursledare!
Mattias som är ansvarig för kursen har lärt oss massor.
 
Linda har kompletterat med sina kunskaper på ett utmärkt sätt.
 
Lindas Steffie är champion.
TÄNK SÅ MYCKET MER RÅD VI KAN FÅ NÄR DET ÄR FLERA LEDARE MED OLIKA ERFARENHETER!
Klicka på bilderna.
Kopiera gärna i det stora formatet.
 
.       
Man kan tro att vi sjunger allsång men det är såklart fel.
Teorigenomgång heter det.
 
Att det går VILT till på viltspårskursen kan jag intyga!
Det är ju det det handlar om!
 
Var inte oroliga!
 Det inte så att jag har skadat mig.
 
Linda och jag skulle lägga ett anlagspår och jag klantade mig ordentligt.
 
Gamla kärringar ska hålla sig på slät mark!
Men inte jag!
 
Efter bara en kort sträcka stod jag på huvudet och fick ALLT blod som vi skulle droppa i spåret over mig.
 
Det var bara att börja om och gå och hämta nytt blod.
Och se till att jag höll mig på fötterna.
 
Sedan hem för tvätt av både mig och kläder.
Tur att jag inte mötte någon på hemvägen.
Folk kunde tro att jag hade mördat någon.
 
KLANTSKALLE!
Det är mitt nya förnamn.
 
 
Ginnis går också på Allaktivitetskurs fortsättning.
Där är det Elisabeth och Helene som ger oss allt stöd och massor med kunskaper i mängder av olika aktiviteter.
En superbra kurs!
Elisabeth är huvudansvarig.
 
Men Helene finns som god "bisittare".

Sist men inte minst så går Ginnis på kurs i Tävlingslydnad.
 
På den kursen är det visserligen bara EN ledare men en naggande god!
 
MEN -  Carina jobbar med oss en och en.
 
Och så har vi massor med genomgångar.
Och senaste gången var det också massor med gott fikabröd eftersom flera av kursdeltagarna hade tävlat och blivit uppflyttade eller i alla fall gjort en väldigt bra tävling!
 
Inte Ginnis och jag för vi harvar på i 1:an.
Men tårta är i alla fall jag bra på att äta.
 
Det här är Lisas nya profilbild, haha.
 
Och Ginnis och jag HAR blivit bättre men vi vill gärna fortsätta tillsammans med denna duktiga instruktör.
 
 

TAZZO HAR NYLIGEN AVSLUTAT SIN VALPKURS.
Där har vi haft turen att få ha inte mindre än FYRA ledare.
 
Det är så skönt att man låter alla få dela med sig av sina erfarenheter och att det är tillåtet att tycka olika.
 
Då har jag som sagt chansen att få många olika tips för att hitta rätt metod för just min hund.
Jag ser ju hur olika mina hundar är och har varit.
 
Carina har varit huvudansvarig, Linda är med här också precis som på Viltspårkursen, Anders kommer att ta över i Grundkurs i allmänlydnad och Sanne är också med och tränar i tävlingslydnad med gott resultat.
 
Tänk dig själv om dessa två valpar skulle tränas precis lika!
 
Vi har verkligen fått träna på massor med olika sätt.
På avslutningsdagen var det spår och sök som var huvudmomenten.
 
Den här valpen hade spårat förut och fick ett blodspår.
Som synes gick det alldeles utmärkt.
Det var annat än Tazzos första försök som inte alls gick bra.
 
SÅ OLIKA DET KAN VARA!
 
Men jag fick råd av Anders hur jag ska prova hemma.
 
På första försöket med sök så ville inte Tazzo sticka iväg.
Han väntade såklart på  mitt godkännande.
Han brukar inte få gå från min sida utan att jag säger "var så god".
Klicka på bilderna.
Vill du kopiera så måste du göra det i det stora formatet.
                             
 
 
Nu hat Tazzo börjat på "Fortsättningskursen" och har haft turen att få TRE kanontränaren. 
 
 Elisabeth är huvudansvarig och superduktig. 
Ginis och jag har gått och går många kurser tillsammans med Elisabeth.
 
Stefan var en av de suveräna instruktörerna,
när Ginnis gick Appellkursen och han har gett mig MÅNGA goda råd i arbetet med honom.
 
Det var också roligt att få höra att han tyckte att Tazzo är väldigt uppmärksam på mig.
Stefan tror att jag kommer att få mycket trevligt tillsammans med Tazzo.
 
Jag tror jag ska bjuda hem honom så han får se hur Tazzo beter sig inomhus, haha.
Suveränt alltså att få hjälp också av Stefan på Fortsättningskurens.
 
Två duktiga instruktörer kompletterade med Stefans fru Åse (till vänster) med lång erfarenhet av hundträning.
Åse har jag träffat i andra sammanhang än hundträning och ser verkligen fram emot att få ta del av hennes kunskaper. 
Hoppas verkligen mycket på Fortsättningskursen med så goda instruktörer! 
Nästa gång är på måndag och jag längtar redan!
 
Just nu är det inte flera kurser för mig och mina hundar.
Jag får väl försöka jobba lite här hemma också.
 
HUR SKA JAG FÅ TAZZO ATT SLUTA ATT BITA, MORRA OCH SKÄLLA PÅ MIG?
Jag tror att jag har provat allt men bevisligen misslyckats totalt!
 
Tur att han är söt - har jag väl sagt.
Och nu ska "vi" = Susanne, ställa ut honom.
Om det nu går att få honom att STÅ - STILLA.... 
 
Lite bättre än här.
 
Han kommer nog att sätta sig. 
 
Eller lägga sig.
#1 - - Ingalill Bergsten :

Fantastiskt roligt o intressant att läsa om era äventyr! Tack!

#2 - - Ingalill Bergsten :

Fantastiskt roligt o intressant att läsa om era äventyr! Tack!